D
F fribygg skrev:
"Ingen regel utan undantag" är inte obekant.
Vi behöver inte fler regler, vi behöver frihet och sunt förnuft, inte fler regler och förordningar. Gör man det för svårt och dyrt att bygga kommer det inte produceras tillräckligt med bostäder.

Går kalkylen för tilläggsisolering eller solceller ihop ekonomiskt kommer folk sannolikt satsa, har man tråd rubrik 'Elräkning på 16000kr för december' som vi har i denna tråd är knappast solceller en patent lösning utan tilläggsisolering är en betydligt troligare väg att gå för att få ner energiräkningen såhär års.
Våra uppfattningar om "frihet och sunt förnuft" ligger nog oerhört långt från varandra, i övrigt kan jag väl säga att om ett bygge faller på att det behövs några solpaneler så ska man nog inte bygga detta, för snäva marginaler.

• Haha
videopac
  • Laddar…
D djac skrev:
Våra uppfattningar om "frihet och sunt förnuft" ligger nog oerhört långt från varandra, i övrigt kan jag väl säga att om ett bygge faller på att det behövs några solpaneler så ska man nog inte bygga detta, för snäva marginaler.
Problemet blir mär man använder det argumentet många gånger. Du kan inte lägga på en massa små krav och tro att det bara blir en liten påverkan.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
nte ens det funkat om vi hade haft kraftigt utbyggd vindkraft och pumpat vatten (med tanke på det innebär förluster på 75% eller så,
Är det så stora förluster att pumpa vatten medans vindkraften är superbillig?

Nej, det är det inte. Men anläggningarna är stora och kan inte byggas på många ställen. De kan inte lösa det problemet.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Mellan säsonger om man skulle bygga ut solelproduktionen kraftigt (det var obalansen från sol ger jag pratade om från början), men jag tror inte ens det funkat om vi hade haft kraftigt utbyggd vindkraft och pumpat vatten (med tanke på det innebär förluster på 75% eller så, samt förstås problemen med vattendomar osv)
Behöver ju inga pumpkrafteverk om man har vattenkraft i Sveriges skala.

J jawen skrev:
Är det så stora förluster att pumpa vatten medans vindkraften är superbillig?
Ja, iaf kan man nog räkna med 50% förlust. Men varför, i Sverige. Bara att stänga av vattenkraften när det blåser. Den som spar han har.

K karlmb skrev:
Ja, iaf kan man nog räkna med 50% förlust. Men varför, i Sverige. Bara att stänga av vattenkraften när det blåser. Den som spar han har.
Nu har du fel igen. Typiskt ligger verkningsgraden på 70-85%. Problemet är snarare mängden vatten. Normal produktionstid är i storleksordningen 10h. De är inte i närheten av rimliga för säsongslagring, eller ens för perioder med olämpligt väder.

Vattenkraftens reglerförmåga är i stort sett intecknad redan.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Jahopp, 8kr nästa vecka...
[länk]
Det var billigt, de måste vara skrämda av opinionen, har de läst "Fursten" och blivit lite rädda för folket?

Ellevio meddelade just att i ”deras” kundområde i Stockholm har elkunderna minskat sin oktober-förbrukning 2022 med 21 procent jämfört med medel 2019-2021.
Nu var väl visserligen oktober 2022 väldigt mild, men ändå.

K karlmb skrev:
Jag tänkte det vore "billigt" att med många stora pumpar, pumpa tillbaka vattnet i Vattenkraftverken/magasin när vindkraften är pissbillig.....Och på så sätt "lagra" kraft tills det inte blåser.

Alltid full tank liksom tänkte jag

J jawen skrev:
Jag tänkte det vore "billigt" att med många stora pumpar, pumpa tillbaka vattnet i Vattenkraftverken/magasin när vindkraften är pissbillig.....Och på så sätt "lagra" kraft tills det inte blåser.

Det du inte tänkte på var att någon redan tänkt på det och tänk att det inte var så bra som man tänkt sig ;=)

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
J jawen skrev:

Pumpkraftverk finns men är inte särskilt utbyggt. Förutsätter kraftigt volatila spotpriser. Något vi inte varit i närheten av innan 2021. Men med mer vind och solenergi kan det säkert bli aktuellt

J jawen skrev:

Var hittar du ett vattenkraftverk med dam både ovanför och nedanför fördämningen?

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du ett vattenkraftverk med dam både ovanför och nedanför fördämningen?
Du behöver inte ha "damm" nedanför "fördämmningen", du behöver "bara" fånga upp vattnet i någonting.
Gigantiska trattar ell liknande

ahh, hajjar va du menar...Men borde gå på något sätt

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.