966 215 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Jag har väl stenkoll på elanvändningen ändå får man säga och har gjort av med 71 kWh på tre dagar i december. Som priset sett ut hittills skulle det väl bli knappt 4000 för december vilket såklart är hanterbart och ca 750 kWh. Ni som ligger på 3000 kWh en kall månad, för det är väl inte så ovanligt eller har iaf inte varit ovanligt. Hur resonerar ni? Kör på som vanligt nästan och räknar med 15000 per månad?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 932 inlägg
Jag har legat på 1900-2500 för december, och har minskat vår förbrukning med 22% i snitt för jan-nov i år... Det betyder att vi hamnar någonstans mellan 1400 och 1950 kWh i år... Med dagens snittpris betyder det en räkning i spannet 7200-10000 spänn..F fiskarn87 skrev:Jag har väl stenkoll på elanvändningen ändå får man säga och har gjort av med 71 kWh på tre dagar i december. Som priset sett ut hittills skulle det väl bli knappt 4000 för december vilket såklart är hanterbart och ca 750 kWh. Ni som ligger på 3000 kWh en kall månad, för det är väl inte så ovanligt eller har iaf inte varit ovanligt. Hur resonerar ni? Kör på som vanligt nästan och räknar med 15000 per månad?
Edit: den förändring vi gjort är att vi bytt element till sådana med bättre styrbarhet, och sänker temperaturen i tre sovrum till 10 grader under dagtid.
Redigerat:
Sänker innetemperaturen ordentligt, utom i ett rum och låter uppvärmningen styras av elpriset istället för att försöka hålla jämn innetemperatur. Men det är utifrån våra förutsättningar och funkar förstås inte för alla - varken byggnadstekniskt eller för familjefriden. Finns säkert de som skulle tycka synd om oss - vi tycker det funkar ok och så är vi kanske inte hemma så många vakna timmar per dygn normalt heller.F fiskarn87 skrev:Jag har väl stenkoll på elanvändningen ändå får man säga och har gjort av med 71 kWh på tre dagar i december. Som priset sett ut hittills skulle det väl bli knappt 4000 för december vilket såklart är hanterbart och ca 750 kWh. Ni som ligger på 3000 kWh en kall månad, för det är väl inte så ovanligt eller har iaf inte varit ovanligt. Hur resonerar ni? Kör på som vanligt nästan och räknar med 15000 per månad?
Det är väl lite så jag kör med. Vi är två vuxna i hushållet och båda kan faktiskt acceptera att det inte är varmt i alla rum hela tiden. Men många tittar ju på en som att mkan levde på 1800-talet om man säger att man har under 20°C någonstans.M Mikael 81 skrev:Sänker innetemperaturen ordentligt, utom i ett rum och låter uppvärmningen styras av elpriset istället för att försöka hålla jämn innetemperatur. Men det är utifrån våra förutsättningar och funkar förstås inte för alla - varken byggnadstekniskt eller för familjefriden. Finns säkert de som skulle tycka synd om oss - vi tycker det funkar ok och så är vi kanske inte hemma så många vakna timmar per dygn normalt heller.
Det är din definition, orden spekulering, investering passar lika bra.Stefan Bengtsson skrev:
Grunden för en försäkring är att sprida risken mellan ett tillräckligt stort antal individer för att gemensamt kunna täcka kostnader som en enskild individ inte kan klara av.
Tycker du fast elavtal inkluderas där eller?
Mitt hus på 256 kvm som jag själv byggt är i praktiken nästan ett passivhus då mitt hus klimatskal har ett U-värde om 0,156, och passivhus måste vara 0,12 så jag når inte riktigt "ända fram".Stefan Bengtsson skrev:
Jag har dessutom byggt huset så att jag kan lagra energi i 300 ton väggar & golv, och med en förbrukning på mellan 450-530 kWh under okt & nov så är över 90% hushållsel.(har också 2 tonårstjejer mer än varannan vecka)
Och när dom fasta elkostnaderna oavsett ändå står för det mesta av min elräkning, så spekulerar jag inte särskilt mycket på att "tjäna pengar/förlora pengar" där, utan det finns andra saker i min omgivning som påverkar min ekonomi betydligt mer.
Jag är inte omedveten om att det i allmänhet förekommer skatteplanering i företagsvärlden. Men har du något exempel att skatteplaneringen gjort årsredovisningen oanvändbar? Gärna från ett elhandelsbolag eftersom det är det vi pratar om.J jawen skrev:
Det är extremt tidsödande för att inte säga "omöjligt" att försöka tolka större företags årsredovisning & företagsstrukturer, och det har bara blivit värre och värre sedan snart 30 år tillbaka. (USA-modellen)M Mikael 81 skrev:
Så att jag skulle lägga tid på att hitta något specifikt fall är helt uteslutet.
Svenska staten lyckades inte ens göra en komplett revision på Volvo runt 1990, för hela Volvos upplägg var redan då så komplicerat.
Kraftiga "källor" har också försökt sig på att "kartlägga" Ikea´s företagsstruktur, men fick ge upp efter att hittat fler än 115 inblandade företag.
Större företagande har blivit så extremt avancerat "skattemässigt", så det är i praktiken omöjligt att tolka företagens siffror.