V videopac skrev:
Det är ju tråkigt att du inte inser skillnaden. Eller, det gör du säkert men att tjafsa har högre prioritet.

Nu slutar jag i den här tråden för jag orkar bara inte med alla idioter.
så du kallar mig för idiot?

jag önskar bara det bästa för det svenska elsystemet, och elsystemet består av tusentals elproducenter

vi kan räkna med att det behövs mer stödfunktioner i elnätet framöver som aktualiseras av en ökande mängd nya elproducenter, men dessa nya stödfunktioner gör också elnätet mer robust och bättre på att hantera utmaningar som sträcker sig långt bortom sol- och vindkraft – ty ingen elproducent är 100% planerbar och förutsägbar eller kan stängas av utan att det får en påverkan på elsystemet – så oavsett om det är väderberoende sol- och vindkraft, eller kärnreaktorer som snabbstoppas eller står under revision, eller vattenmagasin som isläggs, så gör stödfunktionerna att hela elsystemet blir stabilare

men du verkar vilja att det enbart är en specifik produktionsform som ensam ska stå fiolerna, trots att det är hela Sveriges elsystem som stärks, och när jag ifrågasätter det så kallar du det för "tjafs"

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Attitudeswe
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Jag bor i område 3 men förstår ej varför stödet inte tillfaller alla ?

Tänk att vi gör så denna gång med elen ?
Vad ska nästa subvention blir då som bara "norrlänningar" får ta del av som vi andra betalar ?

Denna idé är som upplagd för konflikt
Inre norrland har ju fått reducerad energiskatt i 20år - säket billigare ved och defenitiv lägre reavinstbeskattning för boendet.

Dom har också sluppit betala 2-3000kr i elräknimg per månad nu i sommras.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Inre norrland har ju fått reducerad energiskatt i 20år - säket billigare ved och defenitiv lägre reavinstbeskattning för boendet.

Dom har också sluppit betala 2-3000kr i elräknimg per månad nu i sommras.
Du har säkert rätt men det är inte det man hör på radio/tv

G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Priserna på danska sommarstugor pratar vi om... :crysmile:
Nej, inte bara. Jag menar att ALLA produkter, tjänster osv har olika förutsättningar och regler och skatter som påverkar marknadsmekanismen, även el och som ett annat exempel danska sommarstugor som också finns inom Eu. Marknadspriset påverkas av allt. El blev dyrare när gas blev dyrare, inte så konstigt men det är inga artificiella priser för det, inte på sommarstugor heller.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Slänger in den här, hoppas verkligheten kommer ikapp dig....
Scenariot är Svenska kraftsnät näst lägsta förbrukningsscenario för framtiden, hoppas någon börjar fundera över vår energisituation innan det är försent.
Ska nämnas med att vi minskat vår produktion i södra Sverige de senaste 10 åren, bra jobbat!
Och effektbalansen kommer minska hela vägen fram till 2045, blir en jobbig nöt att knäcka.

Om du ska försöka vara lite mer ödmjuk och försöka förstå hur det verkligen ligger till så hade vi kommit så mycket längre i denna tråden idag...

Men kul att få förklara ännu en sak för dig :love:

[bild]
jag tycker du kan tagga ner din spefulla retorik, speciellt som du är ute i ogjort väder

den graf du postade – på vilket sätt tycker du den tillför något till den jag postade för tre månader sedan i ett tidigare inlägg #449 bland annat med grafen nedan?

Graf som visar historisk och prognostiserad svensk elkonsuption i terawattimmar per år från 1974 till 2046 med fyra scenarier från Svenska kraftnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

förutom att jag applicerade regressionsanalys i min graf som du angrep – över hela tidsperioden 2000-2021 vilket ger en mer rättvisande bild av perioden – medan du bara drog en rät linje mellan två årtal...

eller mitt detaljerade inlägg för åtta månader sedan om utvecklingen av elbehovet fram till 2050 i mitt inlägg #8263 med bland annat denna graf:

Färgkodad stapeldiagram som visar elproduktion och konsumtion i Sverige, samt förväntad förändring fram till 2040 och 2050.

• Gilla
lob och 6 till
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Vad ska nästa subvention blir då som bara "norrlänningar" får ta del av som vi andra betalar ?
De pengar som nu föreslås betalas ut är "återbäring", abonnenter i elområde 3 och 4 har via sina elräkningar pytsat in åtskilliga miljarder i form av flaskhalsavgifter till Svenska Kraftnät. Abonnenter i elområde 1 och 2 har i mycket liten utsträckning, om alls, fyllt på denna kassakista så det känns inte så konstigt att man valt att dela på detta sätt.

Redigerat:
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
G
A alfista skrev:
De pengar som nu betalas ut är "återbäring", abonnenter i elområde 3 och 4 har via sina elräkningar pytsat in åtskilliga miljarder i form av flaskhalsavgifter till Svenska Kraftnät. Abonnenter i elområde 1 och 2 har i mycket liten utsträckning, om alls, fyllt på denna kassakista så det känns inte så konstigt att man valt att dela på detta sätt.
Håller med men jag förstår att det ändå sätter grupper mot grupper och det finns risk för konflikt. Det är väldigt sällan man hör om "norrlands skatten" på el i media, jag tycker den är ok men peanuts jämfört med vad det numera hovas in till tex Svk och i moms i Se 3 och 4.

Tycker det är ett bra utformat stöd som träffar de som verkligen drabbats. För mycket stöd? För lite stöd? Beror väl på vem man frågar.

Bor för övrigt i Skåne och känner mycket väl till att det finns skattelättnader och andra förmåner För vårt kära Norrland. Något som jag gärna unnar dem då de tar hand om en stor del av vår landsbygd. Men jag förväntar mig också att man kan låta oss i söder få subventioner utan en massa sura miner, nu när det verkligen krävs.

Vi kan ju komma ihåg att första elstödet träffade även Norrland, och var väldigt ofördelaktigt utformat för oss i söder.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
harka harka skrev:
jag tycker du kan tagga ner din spefulla retorik, speciellt som du är ute i ogjort väder

den graf du postade – på vilket sätt tycker du den tillför något till den jag postade för tre månader sedan i ett tidigare inlägg #449 bland annat med grafen nedan?

[bild]

förutom att jag applicerade regressionsanalys i min graf som du angrep – över hela tidsperioden 2000-2021 vilket ger en mer rättvisande bild av perioden – medan du bara drog en rät linje mellan två årtal...

eller mitt detaljerade inlägg för åtta månader sedan om utvecklingen av elbehovet fram till 2050 i mitt inlägg #8263 med bland annat denna graf:

[bild]

Det är ju du som först drog en felaktig rak linje (!) mellan två årtal i inlägget jag svarade på, vilket jag påpekade att den är felaktig
0,6 TWh/år, men du kanske glömt det?

Du är ju helt otrolig....
Hur kan man påpeka att man tycker någon annan gör fel när man precis gjort ett fel som denna person påpekade?!

Du kanske borde inse dina begränsningar och bli en smula mer ödmjuk och erkänna dina fel någon gång istället. För en gångs skull

• Gilla
jawen
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Nej, inte bara. Jag menar att ALLA produkter, tjänster osv har olika förutsättningar och regler och skatter som påverkar marknadsmekanismen, även el och som ett annat exempel danska sommarstugor som också finns inom Eu. Marknadspriset påverkas av allt. El blev dyrare när gas blev dyrare, inte så konstigt men det är inga artificiella priser för det, inte på sommarstugor heller.
Ja, visst är det så. Utgångspunkten var ju dock att vi skulle sluta exportera och hoppas på att EU skulle gå med på det.. Att Danmark har något undantag för att äga hus lär knappast duga som motivering..

G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, visst är det så. Utgångspunkten var ju dock att vi skulle sluta exportera och hoppas på att EU skulle gå med på det.. Att Danmark har något undantag för att äga hus lär knappast duga som motivering..
Jag har aldrig tyckt att det ska sluta exporteras el från Sverige. Det finns inget "vi" som producerar el utan el är en vara som produceras inom ett av EUs länder i detta fall, som absolut kan exporteras men via regelverk som inte skadar svenska medborgare och företag i Sverige för mycket, och det är inte så lätt att sätta gränserna/reglerna för det...
Nått är på g men det är ju ett plåster, påverkar inte roten till problemet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Det är ju du som först drog en felaktig rak linje (!) mellan två årtal i inlägget jag svarade på, vilket jag påpekade att den är felaktig
0,6 TWh/år, men du kanske glömt det?

Du är ju helt otrolig....
Hur kan man påpeka att man tycker någon annan gör fel när man precis gjort ett fel som denna person påpekade?!

Du kanske borde inse dina begränsningar och bli en smula mer ödmjuk och erkänna dina fel någon gång istället. För en gångs skull
nej det är ingen felaktig linje som jag har dragit – som jag skrev i mitt förra inlägg så är min kurva och lutning beräknad med regressionsanalys (googla!), i det här fallet en bästa anpassning utav en rät linje för att bäst modellera alla de 22 årens elförbrukning – och linjen med bäst passform till mätdata har lutningen -0.6 TWh/år

om man tittar på min ursprungliga graf (inlägg #4687) så framgår väldigt tydligt att min linje inte sammanfaller med något årsvärde i ändpunkterna – det är en tydlig indikation på att "min linje" inte är dragen med linjal mellan två ändpunkter, utan man kan anta att den i stället är en bästa anpassning till alla åren

harka harka skrev:
[bild]
Bara jag som känner att denna graf är helt orealistiskt? Hybrit och H2 står för en stor del av ökningen, men den är linjär enligt grafen? Lär ju knappast stämma i så fall, utan isf kommer det stora sjok med förbrukning vid några tillfällen.

Elbilar brukar man väl räkna med drar relativt lite jämfört med annat, så har svårt att se att de skulle bidra med så mycket, framförallt de närmsta åren? Har för mig jag läst om att de norska elbilarna knappt märks av ännu.

S sandos skrev:
Bara jag som känner att denna graf är helt orealistiskt? Hybrit och H2 står för en stor del av ökningen, men den är linjär enligt grafen? Lär ju knappast stämma i så fall, utan isf kommer det stora sjok med förbrukning vid några tillfällen.

Elbilar brukar man väl räkna med drar relativt lite jämfört med annat, så har svårt att se att de skulle bidra med så mycket, framförallt de närmsta åren? Har för mig jag läst om att de norska elbilarna knappt märks av ännu.
det finns lite scenarier från olika håll – traditionellt har ofta verkligheten landat lägre än förutsägelserna

men två andra kommentarer om de olika scenarierna från Svenska kraftnät:

– i graferna ser det ut som styckvis linjära utvecklingar, medan underlaget har datapunkter för vart femte år efter 2030 och däremellan är det bara interpolerat, liksom att utvecklingsplanerna för Hybrit och H2GS är knappast exakt inprickade längs tidslinjen, och det är inte heller helt viktigt därför att

– det är fyra olika scenarier, inte prognoser, som visar på hur olika utvecklingar kan komma att slå på elförbrukningen (och som används av Svenska kraftnät för att få insikter och beredskap om vad det skulle innebära för deras del när det gäller att förvalta och utveckla det svenska stamnätet)

elbilar? om hela den nuvarande svenska personbilsflottan på 5 miljoner bilar skulle vara elektrisk kan man räkna med att den behöver ungefär 12 TWh per år (5M x 1200 mil x 2 kWh/mil) – alltså mindre än hälften, kanske 40% av årets svenska elöverskott som annars går på export; sen tillkommer andra, tyngre fordon (lastbilar, bussar, lok, fartyg, flyg...), SvK landade i som mest över 23 TWh för elfordon (jag minns inte på rak arm om det ingick fordon bortom vägtrafik i deras antaganden)

all annan ökning då? dels finns förstås ytterligare industrier som tarvar mycket värme och det torde finnas ett närmast outtömligt behov av elbaserade och fossilfritt framställda bränslen och insatsvaror

men var allt landar beror förstås på samhällsutvecklingen i allmänhet och hur priset (produktionskostnaden) för el utvecklas – kommer Sverige ha attraktiva elpriser jämfört med omvärlden? vi kan ju skjuta upp byggandet av ny elproduktion, eller prisa ut oss så att vi inte får så många industrisatsningar och därmed få ett mindre elbehov

harka harka skrev:
all annan ökning då? dels finns förstås ytterligare industrier som tarvar mycket värme och det torde finnas ett närmast outtömligt behov av elbaserade och fossilfritt framställda bränslen och insatsvaror
Det jag ställer mig frågande till är hur det förhåller sig till den minskning som skett innan. Vi har ingen stor gasanvändning som behöver konverteras till el i industrin tex.?

Fossilfria bränslen känns ju oerhört oklart om vad som kommer ske, batterier kontra "elbränslen". Mycket pekar väl snarare på batterier idag och inte bränslen, bortsett riktiga "tunga" applikationer: skepp, flygplan. Batterier kräver ju också el såklart, men oftast är det mer effektivt i alla fall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.