V videopac skrev:
Finns det överhuvudtaget något som privatiserats som blivit billigare, snabbare eller mindre byråkratiskt? Och då menar jag sådant som inte subventioneras genom bidrag från stat/kommun/region.

Häng inte upp dig på statligt, kommunalt är också ok. Det skall sättas i kontrast till privatiserade tidigare gemensamägda verksamheter. Där är det svårt att se några fördelar, allt jag kan komma på som drabbats av privatisering har blivit dyrare och sämre.
Om det blir statligt och vi betalar samma pris året kan "vinst" gå till staten som buffert till sämre tider eller oförutsägbara händelser.
Helt sjuk att vinsten idag går till privata ägare, pengar som vi har betalat in.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Om det blir statligt och vi betalar samma pris året kan "vinst" gå till staten som buffert till sämre tider eller oförutsägbara händelser.
Helt sjuk att vinsten idag går till privata ägare, pengar som vi har betalat in.
Offentlig verksamhet tenderar att vara dyrare än konkurrensutsatt privat.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Helt sjukt håller jag inte med om. Men visst finns det många som kommit till samma slutsats som dig. I teorin kan det tyckas vara bättre och effektivare om allt drevs som statliga monopol. Men de som har försökt införa det har samtliga misslyckats ganska ordentligt.

Slutsatsen jag tycker att man kan dra av det är att statliga monopol inte är effektiva. Det gäller för övrigt alla monopol, så där det är naturliga monopol bör de vara statliga. Typ nät av olika slag. Vägar, järnvägar, el, data mm. Eller där det finns andra tydliga fördelar, typ alkohol.

Men områden där det går att konkurrera är det bättre att konkurrens råder och staten reglerar i mån av behov.

Ett statligt monopol är inte en effektivare lösning.

• Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Om det åtminstone hade varit till privata ägare som presterat något extra för pengarna.

L Lakritsianen skrev:
Det finns inte många statliga verksamheter som är mer effektiva och går med ”vinst” jämfört med privat verksamhet. Att tillsätta fler tjänstemän utan ansvar är inte lösningen på välfärden.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns inte många statliga verksamheter som är mer effektiva och går med ”vinst” jämfört med privat verksamhet.
Finns det några?

Om man måste förstatliga elproduktion eller eldistribution är det väl för att privata inte lyckats och att verksamheten anses samhällsviktig att ha kvar.

Eldistribution är ett naturligt monopol. Privata monopol är inte bättre än statliga monopol. Det borde vara offentligt ägt, sedan kan man använda privata företag för mycket av arbetet, men förvaltandet bör vara offentligt.

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Privata monopol är inte bättre än statliga monopol.
Vet du om privat, kommunalt eller statligt ägd eldistribution är billigast?
Om verksamheten kan drivas lika bra(eller bättre) utan statlig inblandning ser jag inte varför man ska ändra ägandet.

F fribygg skrev:
Vet du om privat, kommunalt eller statligt ägd eldistribution är billigast?
Om verksamheten kan drivas lika bra(eller bättre) utan statlig inblandning ser jag inte varför man ska ändra ägandet.
De nät med lägst nätavgift är i princip alltid ägda av kommun eller annan offentlig förvaltare. Statliga regionalnät finns inte, men det borde fungera det också. Men sannolikt är det bättre att det ligger på kommunen eftersom lokala gator och vattennät ligger där.

Privata monopol är inte en bra lösning.

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 3 till
  • Laddar…
När det gäller investeringar på prylar med (minst) 50-100 års livslängd så kanske det är viktigare med ett långsiktigt stabilt ägande än en ägare som ger den absolut lägsta kostnaden vid varje enskilt tillfälle?

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De nät med lägst nätavgift är i princip alltid ägda av kommun eller annan offentlig förvaltare. Statliga regionalnät finns inte, men det borde fungera det också. Men sannolikt är det bättre att det ligger på kommunen eftersom lokala gator och vattennät ligger där.

Privata monopol är inte en bra lösning.
Om jag tolkar dig rätt är Östgötska kommunalt ägda företag som Tekniska verken i Linköping och MSE i Mjölby BILLIGARE än Vattenfall på eldistribution? För mig verkar då förstatligande av distributionen vara en mycket dålig idé...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
useless useless skrev:
När det gäller investeringar på prylar med (minst) 50-100 års livslängd så kanske det är viktigare med ett långsiktigt stabilt ägande än en ägare som ger den absolut lägsta kostnaden vid varje enskilt tillfälle?
Det ligger något i det, men statlig och kommunal byråkrati tenderar att vara så långsam att investeringen ofta måste göras i privata bolag eller föreningar för att komma 'till skott' innom rimlig tid.
Så har skett historiskt med såväl järnväg, elföreningar och på senare tid fiberföreningar.

F fribygg skrev:
Om jag tolkar dig rätt är Östgötska kommunalt ägda företag som Tekniska verken i Linköping och MSE i Mjölby BILLIGARE än Vattenfall på eldistribution? För mig verkar då förstatligande av distributionen vara en mycket dålig idé...
Hur lyckades du läsa in det i inlägget?

Som jag skrev är sannolikt en kommunal huvudman bättre än en statlig. Det förekommer även ekonomiska föreningar och andra upplägg. Jag menar inte att det måste vara ett statligt monopol. Men på något vis bör det ägas av abonnenterna snarare än privata bolag. Målet ska vara ett bra och kostnadseffektivt elnät, inte vinst.

D Daniel 109 skrev:
Målet ska vara ett bra och kostnadseffektivt elnät, inte vinst.
Medlet att nå kostnadseffektivitet är att låta företag göra vinst...

Det fungerar inte på ett monopol.

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.