966 214 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
EU är på gång med en rad olika förslag med bla frikoppling av gaspriserna. Dock saknas det konkreta planer och eftersom det är en mycket komplex fråga med många beroende lär det nog dröja en bra bit in på nästa år innan ev förslag är realiserade. Så kortsiktigt får var och en av medlemsländerna sköta sig själv efter bästa förmåga.
Eftersom det först och främst de höga energipriserna som driver på den inflationen bör detta åtgärdas i första hand genom att införa ett nationellt maxpris på el, snabbstoppa (iaf tillfället) reduktionsplikten samt inför BEKEN-modellen när det gäller export av el. Från politiskt håll kan man också uppmana Elmarknadsinspektionen att om möjligt stoppa nätägarna att påföra ytterligare orimliga prishöjningar.
Men oavsett så har vi en tuff framtid framför oss om vi inte lyckas trycka ner energipriserna som är huvudanledningen till den höga inflationen. I annat fall kommer vår kära riksbank bli tvingad till ytterligare höjningarna vilket i slutändan riskerar att bli en riktigt otäck kombination.
- Riksbankens styrränta - ”Kraftfull höjning drar med sig massa elände”
"Riksbanken har siktet inställt på en rejäl räntehöjning nästa vecka. Nordeas chefsanalytiker är kritisk och befarar att risken med allt för snabba och kraftfulla räntehöjningar drar med sig ”massa annat elände”.
https://www.svd.se/a/rlAkgl/kraftig-rantehojning-vantas-efter-inflationsoro
Eftersom det först och främst de höga energipriserna som driver på den inflationen bör detta åtgärdas i första hand genom att införa ett nationellt maxpris på el, snabbstoppa (iaf tillfället) reduktionsplikten samt inför BEKEN-modellen när det gäller export av el. Från politiskt håll kan man också uppmana Elmarknadsinspektionen att om möjligt stoppa nätägarna att påföra ytterligare orimliga prishöjningar.
Men oavsett så har vi en tuff framtid framför oss om vi inte lyckas trycka ner energipriserna som är huvudanledningen till den höga inflationen. I annat fall kommer vår kära riksbank bli tvingad till ytterligare höjningarna vilket i slutändan riskerar att bli en riktigt otäck kombination.
- Riksbankens styrränta - ”Kraftfull höjning drar med sig massa elände”
"Riksbanken har siktet inställt på en rejäl räntehöjning nästa vecka. Nordeas chefsanalytiker är kritisk och befarar att risken med allt för snabba och kraftfulla räntehöjningar drar med sig ”massa annat elände”.
https://www.svd.se/a/rlAkgl/kraftig-rantehojning-vantas-efter-inflationsoro
Budgivning och marknadspris fungerar som jag tidigare sagt inte så bra om man ska prissätta flytvästar och livbåtsplatser på titanic, eller 5 fallskärmar på ett plan med 10 passagerare.
I den situation vi försatt oss i - eller hamnat i - med stor risk för elbrist och framförallt ett elpris som kommer riskera generera en lågkonjunktur som får 30-talet att blekna så måste någon annan lösning tas fram.
Den el som finns måste fördelas så att samhällsviktig verksamhet inte blir utan, säkerhet för liv inte riskeras, företag inte går i konkurs på löpande band.
Samtidigt måste elbolagen få en rimlig ersättning för sin producerade el.
Jag tror inte det går att lösa på annat sätt än att kvotera elen så att "måste" behov får en tilldelning av el som prissätts separat från "bra att ha" el. Vi kan inte ha en situation där rika länder kan fortsätta "som vanligt", rika medborgare fortsätta värma pooler och spabad och de med sämre resurser i princip fryser ihjäl eller går i konkurs.
Jag är ganska liberal och positiv till marknadsprissättning, men inte på oligopol eller monopolmarknader och inte på livsviktig infrastruktur, skola, sjukhus, kollektivtrafik. Det är sådant som måste ha ett rimligt pris som tar hänsyn till både brukare/konsumenter och produktionspris snarare än marknadspris. Felet kanske är avregleringen av el, vad vet jag.
Om vanligt folk dog utanför akuten i ett scenario där vi skulle privatiserat och avreglerat akutvården tror jag vi även där skulle säga att en marknadsmodell inte fungerar. Oavsett om man lyckats köra det mer eller mindre framgångsrikt ett antal år.
Det måste finnas andra vägar. Vilka hoppas jag några kunniga inom detta kommer fram till.
I den situation vi försatt oss i - eller hamnat i - med stor risk för elbrist och framförallt ett elpris som kommer riskera generera en lågkonjunktur som får 30-talet att blekna så måste någon annan lösning tas fram.
Den el som finns måste fördelas så att samhällsviktig verksamhet inte blir utan, säkerhet för liv inte riskeras, företag inte går i konkurs på löpande band.
Jag tror inte det går att lösa på annat sätt än att kvotera elen så att "måste" behov får en tilldelning av el som prissätts separat från "bra att ha" el. Vi kan inte ha en situation där rika länder kan fortsätta "som vanligt", rika medborgare fortsätta värma pooler och spabad och de med sämre resurser i princip fryser ihjäl eller går i konkurs.
Jag är ganska liberal och positiv till marknadsprissättning, men inte på oligopol eller monopolmarknader och inte på livsviktig infrastruktur, skola, sjukhus, kollektivtrafik. Det är sådant som måste ha ett rimligt pris som tar hänsyn till både brukare/konsumenter och produktionspris snarare än marknadspris. Felet kanske är avregleringen av el, vad vet jag.
Om vanligt folk dog utanför akuten i ett scenario där vi skulle privatiserat och avreglerat akutvården tror jag vi även där skulle säga att en marknadsmodell inte fungerar. Oavsett om man lyckats köra det mer eller mindre framgångsrikt ett antal år.
Det måste finnas andra vägar. Vilka hoppas jag några kunniga inom detta kommer fram till.
Att konsfiskera oligark-tillgångar är något annat än att ifrågasätta "den fria marknaden".Dan_Johansson skrev:
Tja, tyskarna har ju tagit kontroll över ryska dotterbolag till Gasprom och Rozneft, och bara det antyder väl att alla "bets are off".
Ekonomen inom mig hade tyckt det varit lite kul att se vad som händer om man gör tvärtom vad ekonomerna säger, lite som att titta på ett krashtest av en buss. Tyvärr känns det lite som man redan sitter i bussen dock....
Jag är också väldigt marknadsliberal, men man måste ju se när något inte fungerar, innan båten sjunker, oavsett vad man trott tidigare.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Exakt så, mycket bra sammanfattning!J JohanLun skrev:Budgivning och marknadspris fungerar som jag tidigare sagt inte så bra om man ska prissätta flytvästar och livbåtsplatser på titanic, eller 5 fallskärmar på ett plan med 10 passagerare.
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Vad menar ni med nätnytta i detta sammanhang? Finns väl ingen vedertagen definition förutom den som nätbolagen betalar till mikroproducenter (solceller) på deras inmatade energi.M mackan_kal skrev:Nordlink öppnades ju maj 2021 så den var ju redan igång.
North sea driftsattes 1 oktober och peioden september-november var medelöverföringen ca 1400 mw mellan NO1 - SE3 vilket framgår i rapporten. Dessutom går kabeln in i NO2.
Så troligen har de liten eller ingen påverkan till motsats vad du skriver.
Däremot har som sagt kärnkraftens nätnytta påverkat priserna otroligt, och i Jan Blomgrens klipp nämns att man numera bara kan använda 2/3 av kapaciteten mellan norr och söder, vilket också rapporten från energiforsk bekräftar (elpriset med kärnkraft eller havsbaserad vindkraft i SE4 hade priserna legat 30-50% lägre tack vare nätnyttan generatorena utför).
Dessutom gör elhandelsbolagen enorma förluster idag pga alla bundna avtal som de tvingas leverera el till.
Man kan fundera på hur mycket de som har rörligt avtal får betala av mellanskillnaden, jag gissar på 100%, som då läggs på deras priser när de bjuder in el.
I Danmark och Storbritanien har flera bolag gått i konkurs pga avtal men även likviditetsproblem, vilket kanske även kommer till Sverige snart (i och med att vintern närmar sig med riktigt höga elpriser).
T Thomas_Blekinge skrev:
"En annan faktor är att viss elproduktion bidrar med egenskaper som höjer eller minskar nätkapaciteten. Som ett hypotetiskt exempel nämner Pontus de Maré nedläggningen av ett värmekraftverk på 200 MW i södra Sverige. Lite förenklat blir effekten att överföringskapaciteten till södra Sverige minskar med 100 MW. Det blir således en dubbel effekt: produktionen minskar i bristområdet samtidigt som överföringen minskar."
https://www.svk.se/press-och-nyheter/temasidor/tema-om-overforingskapacitet-och-tillganglighet/
Jag håller inte med om sjukvård och skola dock. Där finns det stora effektivitetsvinster att göra via konkurrensutsättning.Boilerplate4U skrev:
Men det måste ju snart gå upp ett ljus för tom de mest förhärdade dumliberalerna att EU och de regler vi nu lyder under gällande elexport,
70% av kapaciteten i alla kablar som råkar ligga mellan ett land och dess grannar, kommer att leda till katastrof i vinter.
Det duger inte längre att huka under gaspriser och krig, detta började innan februari 2022.
Ett barn kan ju förstå att det inte är en likvärdig marknad för alla länder eftersom en del länder råkar ha fler kablar än andra, i relation till sin befolkning, industri, klimat, produktion, fossilberoende etc etc.
Redigerat:
Att nämna skola & sjukvård i samma mening som konkurrensutsättning blir absurt för mig, utbildning för barn mellan 6-16 år ska inte privata investerare få spekulera i utan den måste vara "lika" utan aktiva val & med samma villkor och helt utan religionsinblandning. (Sverige har varit världskända för sin höga allmänutbildning & alla svenska ingenjörer utomlands ända tills för 15 år sedan, med GAMLA skolsystemet!)K karlmb skrev:
Lika så sjukvård & äldrevård, annars får vi så småningom ett samhälle likt USA där enbart dyra privatförsäkringar existerar för 20% av folket som har råd, och resterande 80% har inte bra tillgång till vård överhuvud taget.
Det måste vara VI.....Inte vi och dom
Och mig veterligen finns ingen rapport inom någon sektor, som påvisar positiva effekter för samhället vad gäller privatisering.
Men du får gärna bevisa mig fel
Mvh Jawen
Vi kan ta den debatten i annan tråd! Jag har sett lite för mkt av svensk vård tex för att vara nöjd.J jawen skrev:Att nämna skola & sjukvård i samma mening som konkurrensutsättning blir absurt för mig, utbildning för barn mellan 6-16 år ska inte privata investerare få spekulera i utan den måste vara "lika" utan aktiva val & med samma villkor och helt utan religionsinblandning. (Sverige har varit världskända för sin höga allmänutbildning & alla svenska ingenjörer utomlands ända tills för 15 år sedan, med GAMLA skolsystemet!)
Lika så sjukvård & äldrevård, annars får vi så småningom ett samhälle likt USA där enbart dyra privatförsäkringar existerar för 20% av folket som har råd, och resterande 80% har inte bra tillgång till vård överhuvud taget.
Det måste vara VI.....Inte vi och dom
Och mig veterligen finns ingen rapport inom någon sektor, som påvisar positiva effekter för samhället vad gäller privatisering.
Men du får gärna bevisa mig fel
Mvh Jawen
För elanvändningen är detta positivt. 0,2% går tydligen till att minea på just detta. Döda kryptovalutor!
Ethereum Switches to Proof of Stake, GPU Mining is Dead
by btarunr Thursday, 10:53 Discuss (95 Comments)
NVIDIA Ada and AMD RDNA3 will not sell to Ethereum miners. In a dramatic move, the creators of Ethereum have switched over the popular crypto-currency's algorithm from proof-of-work, to proof-of-stake, which means miners will no longer spend GPU resources in competing to find the same blocks. This effectively ends GPU-accelerated mining as Ethereum mining was the number-1 consumer of high-end GPUs through 2021. The switch-over happened as the total terminal difficulty surpassed 58,750,000,000T, with the last block having been found. With this move, global electricity consumption is expected to reduce by 0.2% (that's enough to power the world's top 5 cities).
The impact of this move on GPU sales to crypto-currency miners is expected to be profound. GPUs are no longer an economical way to mine Bitcoin, ASICs are; and Ethereum mining constituted the bulk of activity from GPU-accelerated mining farms. This doesn't mean there aren't other crypto-currencies that rely on GPU-accelerated proof-of-work blockchain compute; but Ethereum had the highest market-cap among such currencies. Gamers have reason to rejoice, as NVIDIA and AMD now have to sell high-end GPUs squarely on merits of gaming performance, power-draw, and graphics card pricing.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Verkligen! Bara Bitcoin och Ethereum som använder proof-of-work förbrukar ca 185–260 TWh per år. Ethereum ska snart gå över till en ny metod som ska minska förbrukningen med mer än 99 procent.J JohanLun skrev:
https://www.svd.se/a/l3EVMk/elsnalare-krypto-ger-nytandning
https://www.naturvardsverket.se/amn...kryptotillgangar-paverkar-klimatomstallningen
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Problemet är den onödiga vindkraften. När det blåser konkurrerar den bort annan produktion eftersom vindkraften har mycket låga rörliga kostnader. När det inte blåser levererar den inte och de andra energislagen har gått i konkurs.J JohanLun skrev:Budgivning och marknadspris fungerar som jag tidigare sagt inte så bra om man ska prissätta flytvästar och livbåtsplatser på titanic, eller 5 fallskärmar på ett plan med 10 passagerare.