Hyperinflation och svenska kronan krashar och vi panikansluter till euro känns inte helt osannolikt heller

• Gilla
  • Wow
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo.
Du har helt enkelt ingen aning.

J
K karlmb skrev:
Du har helt enkelt ingen aning.
Den nya argumentationstekniken är inte ens one-liners utan one-worders. :D

• Haha
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Jo.
Näe

• Gilla
baal och 1 till
  • Laddar…
G GBG68 skrev:
Hur klarar svensken ekonomin i vinter?

Vår elräkning för augusti låg på ca: 200kr mindre än den gjorde i januari 2022.
Vi har under augusti förbrukat mindre än hälften av elen vi gjorde av med i januari 2022.
Med dagens elpris skulle vår elräkning i januari varit mer än dubbelt så hög...
Med vinterns elpriser kan det bli ännu dyrare?
(Vi tillhör område 3.)

Avlopp och vatten gick upp med 1,50kr/ kubik vid årsskiftet på grund av ökade kostnader.
Jag pratade med vattenleverantören och de sa att de kommer behöva höja igen nu när kostnaderna för dem dragit iväg ännu mer.

ECB höjde räntan med 0,75% för drygt en vecka sedan.
Riksbanken har möte om de skall höja styrräntan i månadsskiftet september/oktober.
Bankerna lägger troligtvis på lite på Riksbankens kommande höjning.
Låntagare kan nog få en kostnadshöjning på låneräntan med gissningsvis 0,75-1%?

Matpriser och drivmedel har dragit iväg rejält under året. Känns som om matpriserna har ökat med bra mycket mer än inflationsrapporterna som kommit.
Mjölk, smör och kött känns som om de har ökat i pris med upp mot 50%.

Vad tror ni här i forumet?

1. Hur kommer alla dessa kostnadsökningar kommer påverka oss?
2. Kommer Sverige få en explosion av personliga konkurser?
3. Vilka inköp kommer svensken att dra ner på?
4. Kommer arbetslösheten att öka lite eller mycket?
5. Vad mer för ekonomiska konsekvenser kommer kostnadsutvecklingen i Sverige få?
Svar på frågorna 1-5.

1. Primärt genom att folk minskar sin konsumtion. Personligen tänker jag att det är ett ypperligt tillfälle att göra av med en del av mina överskottskilo :).
2. Gissar på runt en dubbling.
3. Elektronik, inte minst stora förstärkare :), onödigt dyr mat, kommer drickas mer kranvatten skulle jag säga.
4. Håller elpriset i sig så tror jag på en rejäl ökning.
5. Kommuner kommer minska på servicen tror jag, vilket potentiellt kan sätta käppar i hjulen på planer av typen att duscha grattis i idrottshallar och liknande :).

• Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Men i detta fallet var det mycket tydligt vad som var orsaken. Nämligen att Sveriges instabila politik och regelverk var sämre för Nordea än Finlands.
Hur är det tydligt menar du ?

Deras ledning gjorde bedömningen att det var bättre av någon eller några anledningar.

Var det så ? svårt att veta, men skillnadne verkar inte ha blivit stor.

. Dessutom är EURO-området väldigt mycket större än SEK-området. Helt enkelt en mycket större hemmamarknad för Nordea.
För det är ju HELT omöjligt att hantera anda valutor, speciellt nu i datoråldern.. *duh*

När man handlar från tex Tyskland skulle det vara mycket bekvämare om vi hade samma valuta som dem. Det spelar väl ingen större roll om det står kr eller € på mynt och sedlar. Speciellt om man endast använder kontanter utomlands. Men det är ganska off topic. Sorry.
Kontanter ? vad sa farbror att det hette ? var det sånt som farbror använde som ung ?

Exakt hur mycket svårare är det att betala med betalkortet i ett euroland än i sverige ? i butik? på nätet ?

Jag handlar mycket från ulandet, mestadels från länder utanför eurozonen, men det går alldeles utmärkt att betala med mitt svenska kreditkort oavstet om det står kronor, yen, dollar, pund eller euro på prislappen.

Dock finns det en koppling. Med samma valuta som i Tyskland skulle vi kanske snabbare få tyska priser på mat, bilar, öl, verktyg, bildelar, elektronik, mode och annat än bara el. Alltså på sådant som är billigare än här.
Och exakt varför skulle det bli så menar du ? bara för att vi har samma valuta ?

..Och elpriserna är som sagt en tydlig indikation att svärdet har två eggar dessutom.

Jo, det är väl Sveriges svagare ekonomi som påverkat SEK-kursen neråt. Kursen har mycket riktigt varierat.
Jo, de flesta profeter brukar ha fel. Även de profeter som förutsåg att det skulle bli bättre utan EURO.
Ibland går det upp, ibland går det ner.. (just nu ner) att kunna styra över sin valuita själv har många fördelar.

Skillnaden är väl vilka politiker som skall få bestämma. Tror man de svenska politikerna alltid är bättre än de europeiska? Eller kan det gå på ett ut? Eller kan det vara så att man inte alls tror på de svenska politikernas förmåga att sköta detta?
De svenska politikerna sitter närmare sina väljare, vilket alltid är en fördel. Och även om de flesta dumma i huvudet så har ju uppenbarligen tyskland ännu mer korkade politiker, titta bara på deras genomtrasiga energipolitik..

• Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Den nya argumentationstekniken är inte ens one-liners utan one-worders. :D
Inte lätt att förklara för den som inget begrip...
Daniel109 får ofta svårt med argumenten när någon synar dem. Iaf i detta område som han säger sig ha kunskaper i.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
J
K karlmb skrev:
Inte lätt att förklara för den som inget begrip...
Daniel109 får ofta svårt med argumenten när någon synar dem. Iaf i detta område som han säger sig ha kunskaper i.
Haha, ja, jag tycker Daniel ofta har intressanta kommentarer, men att tvärsäkert förkasta andras åsikter utan att själv ens göra en ansats att förklara varför man själv tycker man har rätt... Och sen klaga på att alla andra inte förstår... Det känns som det inte ökar förståelsen. Säkert har Daniel kunskaper han kunde dela med sig av.

Men vad gäller "den perfekta prismodellen", jag säger som jag sa förut, den som lever får se...
I fysik och matte kan man hitta mer eller mindre absoluta sanningar.

Ekonomer, politiker och jurister jobbar inte med sanningar utan med egenpåhittade regler och modeller. Det finns inget rätt och fel. Det finns bara mer eller mindre vettigt. Det blir ofta en krock när ingenjörer resonerar med dessa andra skrån. Jag kan bestämma att den som har blåa skor får köpa el för en krona om jag är ekonom eller politiker. Men jag kan inte ändra termodynamikens lagar. Tyvärr verkar ibland ekonomer, jurister och politiker tro att de kan tillämpa samma tankesätt de är vana vid på fysiska problem. Jag ser det även i jobbet. Att man vill kunna lösa ett problem där man inte känner till eller kan fixa det fysiska grundproblemet, men där de som aldrig någonsin förstått hur tekniken hänger ihop alltid tycks tro det bara med ett managementbeslut "lösa" problemet.

Det är ett fysiskt problem som styr hur elproduktion och distribution sker. Nordpols modell är EN ekonomisk lösning på problemet. Det finns säkert 100 till. Några bättre och några sämre.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Vore väl bättre spenderad tid att fundera över hur man kunde förändra modellen, istället för att grotta i huruvida @Daniel 109 s bild av verkligheten är korrekt eller inte.

För er sinnesfrid kan jag meddela att jag hittills inte sett något som tyder på att den inte är det.

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vore väl bättre spenderad tid att fundera över hur man kunde förändra modellen, istället för att grotta i huruvida @Daniel 109 s bild av verkligheten är korrekt eller inte.

För er sinnesfrid kan jag meddela att jag hittills inte sett något som tyder på att den inte är det.
Det blir ju svårt när tex Daniel förkastar det mesta med att det är "fel" eller att man inte förstår något.
Det som är betydligt mer oroande än en kverulant med obekräftade kunskaper, är att EU tydligen har en kortsiktig plan på att beskatta "övervinster" fram til i mars nästa år, i ett i grunden korrekt system.
Man har alltså inte förstått att detta måste få en långsiktig lösning.

Hittills har jag inte sett något väl underbyggt argument emot det som V föreslagit gällande frikoppling av exportpris vs lokalt pris. Kan EU tänka sig att frikoppla gaspris från elpris, så kan det inte vara att svära i kyrkan att prata om att göra motsvarande frikoppling mellan export och lokalt pris.

• Gilla
GBG68 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det blir ju svårt när tex Daniel förkastar det mesta med att det är "fel" eller att man inte förstår något.
Det som är betydligt mer oroande än en kverulant med obekräftade kunskaper, är att EU tydligen har en kortsiktig plan på att beskatta "övervinster" fram til i mars nästa år, i ett i grunden korrekt system.
Tja, tyskarna har ju tagit kontroll över ryska dotterbolag till Gasprom och Rozneft, och bara det antyder väl att alla "bets are off".

Ekonomen inom mig hade tyckt det varit lite kul att se vad som händer om man gör tvärtom vad ekonomerna säger, lite som att titta på ett krashtest av en buss. Tyvärr känns det lite som man redan sitter i bussen dock....

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag tycker faktiskt det låter som att de är mycket medvetna om att det behövs annat, och att detta stör ut marknaden på ett sätt som gör att det inte får bli långsiktigt.

K karlmb skrev:

Hittills har jag inte sett något väl underbyggt argument emot det som V föreslagit gällande frikoppling av exportpris vs lokalt pris. Kan EU tänka sig att frikoppla gaspris från elpris, så kan det inte vara att svära i kyrkan att prata om att göra motsvarande frikoppling mellan export och lokalt pris.
Man gör det som är möjligt. Dina idéer är inte det.

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Boilerplate4U
J JohanLun skrev:
Nordpols modell är EN ekonomisk lösning på problemet. Det finns säkert 100 till. Några bättre och några sämre.
Modellen var säkert rimligt efter rådande omständigheter men som vi alla känner till vid det här laget missade/ignorerade ansvariga tjänstemän och politiker att utföra en adekvat riskanalys trots varningar. Det vi ser nu är effekten av Murphy's Law.

• Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Har du förslag på en bättre modell?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.