P
J Janetgorgis skrev:
Då lever du jävligt snålt då standardvärdet ligger på närmare 7000kr för 2 vuxna och ett barn. För endast mat.
Nej, vi lever så vi blir mätta. När vi lever snålt så är det 2 vuxna och en tusenlapp. Men det är ju inte så roligt. Men så snålar man inte om man har barn såklart. =)

7000 kr är lyx, det kan vi med handla för, men det är slöseri tycker jag. =)

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
P Papen skrev:
60 tals hus i zon 3
125 kvm + 125 kvm källare
Bergvärme
11 100kr för december
Dags att hyra ut källaren kanske:surprised:
Dags att rösta rätt!

• Gilla
S0MMER och 2 till
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
Vad tror du? Har jag en TV eller inte? Eftersom du ställer frågan så blir jag osäker om DU har en. I vilket program fanns denna info?
Det var ironiskt menat, ber om ursäkt.
Om man följt mediarapporteringen, både den fria obundna och den statligt tillrättalagda barntillåtna nyhetsrapporteringen fattar man faktiskt att staten har ont om kapital och måsta håva in någonstans. El och miljö är den perfekta skatteindrivaren. Skit samma att vi importerar smutsig kol-el och plutonium-el så länge vår allas Greta T är nöjd. Kolla på Björn Gillbergs videor på youtube så förstår du.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Tror du att det bara är att trycka på startknappen. Uppstartstiden är flera år om det ens är möjligt.
Nej, eftersom våra idioter till politiker har tagit en hel serie av genomkorkade beslut så har man effektivt sett till att så inte är fallet.

Att bygga nytt är en investering på mellan 45 och 50 miljarder.
Därför borde man ha börjat med detta för länge sen, det tar tid och kostar pengar.

Lämpligen använder man skattemedel man drar in på just el till nya investeringar, det hade också avrit lämpligt att driva elproduktionen statligt så inte vinsterna rinner ur landet som dom till stor del gör idag.

Produktionskostnaden hamna över 1kr/kWh. Leder detta till länge priser för oss konsumenter?
kan du kolla lite framtida aktiekurser i din spåkula också ?

Självklart skulle fungerande ren säker kraftproduktion leda till lägre priser långsiktigt. Tror du det var gratis att bygga våra nuvarande reaktorer som har tjänat oss så väl ?

..Sen borde vi ju ställa krav mot EU också, helt enkelt inte gå med på alla idiotpåfund som kommer därifrån, funkar det inte så swexit.

I stort sett kan man ju sammanfatta det hela med:

Vem har satt oss i denna situationen ? - korkade politiker.
Vem har gjort situationen värre pga grav inkompetens ? - korkade politiker

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
1000konst och 7 till
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
Då lever du jävligt snålt då standardvärdet ligger på närmare 7000kr för 2 vuxna och ett barn. För endast mat.
Vi kör två vuxna och två barn. Mat och rengöringsmedel och liknande för 4k i månaden. Beror nog väldigt mycket på var man bor i landet. Ute på landsbygd och mindre städer är det billigare. Det är ju ingen överraskning

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Visste inte att Sverige var en netto-importör av elektricitet?
Nu vet du det :rofl:

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Normen i Sverige har länge varit att man ska bygga stort och gärna större än man behöver, vi får se om det ändras med högre energipriser.
Inte bara det utan var man väljer att bosätta sig.
Mitt favoritirritationsuttryck är när folk uttrycker avstånd i "minuter". "Det är bara 48 minuter till jobbet". Min motfråga brukar då vara, hur transporterar du dig då? Det brukar nämligen förutsättas att det är den energislösande privatbilen som står för dessa minuter, men "48 minuter" kan vara ett helt annat avstånd om man går eller cyklar.
Kunde man kanske börja uttrycka avstånd i kostnad istället. "Det kostar bara 1 kr till jobbet".

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Solrosen Solrosen skrev:
Pff… samma här. 8856:- för ca 2600kwh i december 2021.
November 4110:-
Oktober 2552:-

hus+garage 1947
300+40kvm
bergvärme + myskamin-värme

Vi ska seriöst börja sondera solcellsbranschen
Problemet med solceller är att de producerar energi när du sannolikt har låg förbrukning (och inte har pool t.ex). När din förbrukning är hög så ger panelerna nästan inget. Ju mer sol som sätts upp desto lägre pris på el under den period då solcellerna alstrar energi.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr

November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Kan nån förklara, vem är det som tjänar på dessa elpriser? De som producerar el? Nånstans måste överskottet av pengar gå som vi användare betalar.

Min förbrukning var f.ö 2761kWh i december, förra året var det 2202kWh.

Har inte fått nån räkning än tyvärr/lyckligtvis men jag har rörligt elpris.

Troligen är anledningen att den inte var mycket högre än förra året att jag medvetet drog ner temperaturen i huset och eldade i kaminen en hel del i år.

Jag har ett hus byggt 1976 på 150kvm som är värmt med LVP, plus 80kvm biyta som är värmt med direktverkande el. (Dock håller jag ju inte lika hög temperatur där som i övriga huset)

S
J Janetgorgis skrev:
Kan du mata en normalstor familj för 4K/mån? I vilket land då? Knappast i Sverige….
Ok 3 månader då, du missar poängen med mitt inlägg dock. Men vissa månader kan jag klara mig på runt 4-4500. Jag har två barn och fru, 9årig dotter och 16årig son som äter massor. Jag har dock två stora frysar jag fyller med kött fisk etc som jag bunkrar när det är billigt. Jag kan tex köpa 10-12kg köttfärs åt gången, nu gör väl alla inte som jag

S Susanne -68 skrev:
Kan nån förklara, vem är det som tjänar på dessa elpriser? De som producerar el? Nånstans måste överskottet av pengar gå som vi användare betalar.
Vi fick 12150kr

S
S Susanne -68 skrev:
Jadu, någon blir nog rik på detta.

S
G GVR4 skrev:
Frågan är vad priserna på bundna avtal kommer vara i framtiden dock. Eller om dom ens kommer finnas alls:thinking:
Om vi skall värna miljön, vilket alltid verkar vara målet... Så bör alla ha rörligt, fastpris uppmanar till slöseri. Själv är jag glad att nu eldar jag även det tryckimpregnerade och det verkar ha samma energivärde som blandveden :-)

A Asso skrev:
Vi fick 12150kr
Beskriv gärna hur du tjänade pengar på att elpriserna blev höga.

• Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.