S Susanne -68 skrev:
Usch vilken syn du har på andra. Du skriver att du bor i Norrbotten och har då det lägsta priset, trots det är du stor i truten. Mig veterligen har jag överallt läst mig till att rörligt är billigast över tid. Vid kännedom att det skulle bli såna här fantasipriser på el skulle naturligtvis ha lett till att alla hade bundit elpriset. För mig fanns det inte på världskartan att elpriserna skulle bli så här.
Ha ha ha, Har du ingen TV?

hsd
Ulltand Ulltand skrev:
Hur skall vi göra med de elbolag som går in konkurs på för låga fastpris?

Ska deras konsumenterna ta smällen, eller vem?
Elbolag, menar Du elhandeln så är det lika bra de försvinner, menar Du elproducenter så har de tjänat bra hittills

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Du menar att du inte begrep att det skulle kunna bli prisskillnader mellan områdena?
Jag har inget jobb att erbjuda dig.
Jag har i alla fall inte förstått att det skulle bli så här. Ni nu som är så insatta och kan spå eller har insiderinformation, varför tycka; skyll er själva ni som inte bundit.

• Gilla
Björn Johannesson och 2 till
  • Laddar…
Elpriset är sällan för högt för de som har gott om pengar. Tyvärr så drabbas de med mindre pengar, men om "de inte har råd med bröd så kan de väl äta bakelser"

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Alla är väl medvetna om att rörligt elpris kan bli dyrare. Men detta är inte normalt. Precis som att banken inte kräver att man tar höjd för att klara 100% ränta på bolån.

• Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
B Björn Johannesson skrev:
Ha ha ha, Har du ingen TV?
Vad tror du? Har jag en TV eller inte? Eftersom du ställer frågan så blir jag osäker om DU har en. I vilket program fanns denna info?

• Gilla
Björn Johannesson
  • Laddar…
P
M mtmmtm skrev:
Du har inte funderat på fast elpris ? (Det är det förnuftiga alternativet om man inte vill spekulera i elpriset...) Det kan man köpa för runt 70 öre/KWh (kolla elskling.se) (kanske inte lika billigt i alla elområden).
Skåne. 60 månader. Inte riktigt bra deal att vara fast i 5 år
Elprisavtal med fast pris på 134.83 öre/kWh och 60 månaders bindningstid, årlig kostnad 13 483 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Susanne -68 skrev:
Jag har i alla fall inte förstått att det skulle bli så här. Ni nu som är så insatta och kan spå eller har insiderinformation, varför tycka; skyll er själva ni som inte bundit.
Precis. Ingen kunde förutse att Putin skulle stänga gaskranen i utpressning för Nordstream 2 när Europa gjort sig beroende av rysk gas och vi har gett upp vår elförsörjning till marknaden

Oaktat vems fel det är så är det igen bra energipolitik och här är resultatet.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Tror inte det kan gå upp så mycket. Får hoppas att Regeringen/Riksdagen kommer med hjälp. Blir ett rejält överskott för Staten eftersom momsintäkterna stiger kraftigt. Hoppas folk inser att detta är effekten av att "tvångsstänga" kärnkraften genom att kraftigt öka beskattningen av den. Jag vet åtminstone vilket parti som INTE får min röst i höst. Det är förvånande att vi svenskar inte har kraften att protestera högre mot extrema elpriser och kraftigt ökade drivmedelspriser. Förutom att vi alla får betala mer för elen/bensinen/dieseln så kommer priserna på andra varor också gå upp p g a detta.

• Gilla
Melody81 och 4 till
  • Laddar…
Precis som för bolån så handlar det om vilken risk man är beredd att ta och vad man kan vinna. Jag har varit husägare i 35 år och bor sedan drygt 20 år i en villa byggd år 2000 värmd med frånluftvärmepump. Förbrukar ungefär 25 000 kWh per år, därav rätt många på sommarhalvåret pga pool där bara pumpen drar 400 kWh per månad. Elområde SE3.
Jag har haft bundet elpris under alla år pga förutsägbarheten i vad det kommer att kosta. Numera så har jag så pass goda marginaler att jag inte behöver oroa mig för att behöva gå från huset även om elpriset går upp till 5kr per kWh, men jag föredrar ändå ett något högre fast pris än att oroa mig för vad elfakturan kommer att sluta på.
Senaste gången det var dags att byta var i september och jag valde då att binda på tre år. Något dyrare än tidigare, men helt OK med 43,4 öre per kWh + moms. Totalt med energiskatt och nätavgift (elöverföring) blir det 1,40 kr per kWh. Jag var ganska nöjd nu i november och december att jag hade gjort detta igen i stället för att prova med rörligt... Bifogar bildklipp från fakturan för att styrka att det inte bara är en efterhandskonstruktion.
Avtalsinformation om ett fast elpris på 43,4 öre per kWh exklusive moms med en bindningstid på 3 år fram till 2024-09-30.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Sundsvall, radhus på 2 våningar. 135 kvm
Bundet from 211001
LVP konstant på 24* + 2 element 23* + hushållsel:
( Nätägare + leverantör)
Oktober: 780 kwh 1390:-
November: 1400 kwh 2000:-
December: 1800 kwh 2600:-

P
J Janetgorgis skrev:
Kan du mata en normalstor familj för 4K/mån? I vilket land då? Knappast i Sverige….
3500 på 2 vuxna och en 3 åring. Och då ingår skithuspapper.

• Gilla
  • Haha
Linus94 och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om jag tittar på de pensionärer som bor grannar med mig i mitt kvarter (helt vanligt i en mindre småstad) så har de allihopa nyare (+2015 typ) bilar, åker utomlands titt som tätt och någon har tom en ganska fin veteranbil.. En har precis sålt sitt eget hus och tagit över det de bor i från karlns mamma som dog nyligen. Alltså en obelånad kåk värd runt 2-3 miljoner.. Jag kan inte se att någon av de här är särskilt fattiga, eller inte har möjlighet att omdisponera sina pengar.. Jag pratar ju med dem ibland, och ingen av dem har sagt ett ord om elpriserna sen i somras..

Så utifrån min bild av pensionärer så är de inte speciellt utsatta som grupp. Ska man dessutom vara krass så har de ju alla möjligheter att få en lägenhet, de bör ju ha hur mycket kötid som helst i de kommunala bostadsköerna, och att sälja en villa är ju inte överdrivet svårt idag...

Jag är ju "ganska röd" utifrån ett politiskt perspektiv, men jag kan inte förstå att man ropar på att staten ska strössla helikopterpengar över alla.. Det är ju totalt vansinnigt...
”Ganska röd ” ? Snarare rödare än Rudolfs näsa

Ja fy så det svider i ögonen att de där jäkla pensionärerna som jobbat hela sitt liv när de går i pension, ska ha möjlighet att kunna bo kvar i sina hus, unna sig en utomlandsresa då och då , och tillochmed ha råd att ha en veteranbil .

Uppmärksamhet av dig att notera orättvisan , när du inte ens fick lika mycket .

På dem bara, sjävklart ska de så fort de slutar jobba överge allt de kämpat ihop, sälja sitt älskade hem, för att ge plats till dig och de dina , medans de flyttar in i den kommunala hyresrätten de förväntas ha stått på kö till alltsedan de kunde gå.

Precis så skapar man en riktig arbetsmoral och arbetsglädje , Heja vänstern

• Gilla
  • Älska
sysmali och 12 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Men som jag gjorde! hade säkert 30+ inomhus när elen var som billigast under sommaren.
Jag körde också kring +30 inomhus i somras när det var billigt, behövde inte ens ha på elektrisk värme! Hade jag vetat att det skulle bli så här jäkla dyrt då hade jag lätt sparat lite av den där värmen i några rum för senare bruk, och inte impulsivt spenderat den svala sensommarnätter

• Gilla
  • Haha
fiskbuggaren och 4 till
  • Laddar…
J
Rkarlsson skrev:
3500 på 2 vuxna och en 3 åring. Och då ingår skithuspapper.
Då lever du jävligt snålt då standardvärdet ligger på närmare 7000kr för 2 vuxna och ett barn. För endast mat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.