Microkatten Microkatten skrev:
Ja, du använde det själv för att motivera att priserna kommer att bli lägre. Jag kommenterar bara på det du skriver.

Jaha? Varför skulle jag göra det? Du framför ju bara samma poäng som i ursprungsinlägget jag redan har kommenterat på:

Du verkar missa min poäng, att priset på terminen som du angav (eller motsvarande terminer längre fram) inte nödvändigtvis återspeglar priset på marknaden som vi elkonsumenter får betala.

Sedan hävdar du att det är volatiliteten som ger höga priser:

Hur skall du ha det? Är det priset på terminen eller volatiliteten som avgör marknadspriset till hushållen?

Det är inte lätt att diskutera med ett rörligt mål...:rolleyes:
Du skrev " En enskild mätpunkt för en enskild future i en volatil marknad är då kanske inte rätt underlag för att dra en långtgående slutsats om framtida prisnivåer."

Därav MIN kommentar att ALLA futures och ALLA löptider pekar pä lägre pris framöver.

Både terminen och volatiliteten påverkar . Sen är priset 46öre ett systempris som INTE tar hänsyn till överföringsbegränsningar i Sverige, så SE4 lär sannolikt vara högre (har inte de siffrorna)

Z Zodde skrev:
Terminerna för ett år sen gav inga indikationer på prisrallyt vi ser/har sett. Terminerna bestäms som allt annat på fria marknader av utbud/efterfrågan. Det ör inte bara spådomar utan snittet av marknadens förväntningar. Här omsätts en stor del av elen i Skandinavien. Så har man fel kan skillnaden i vinst bli enorm.

Marginalprissättning snor jag från en nätartikel som förklarar bättre än mig

“Norden och i Europa sätts elpriset med något som kallas marginalprissättning. Det innebär att elproducenter rapporterar in dagen före hur mycket el de kan producera och till vilket pris. Samtidigt lämnar stora elkonsumenter och elbolag en prognos över hur mycket el de vill köpa beroende på priset. Priset hamnar sen där det blir en balans mellan utbud och efterfrågan och motsvarar kostnaden för den elproduktion som hamnar “på marginalen”, det vill säga den för tillfället dyraste elproduktionen. Priset sätts inte enbart utifrån lokal elproduktion, det sker även en utjämning mellan olika prisområden och länder. (I Sverige har vi de senaste veckorna exporterat el till våra grannländer och till Tyskland, Polen och Baltikum.)
Marginalprissättning är spot (Nordpool)och ger ett fixpris (benchmark) som t.ex används för prissättning mot privatkunder. Huvuddelen av ström prissättes på längre kontrakt utanför Nordpool
ok så om jag förstår rätt, så när tex karlshamns verken kör som borde vara det dyraste sättet att göra el så sätts priset efter dem?

M masseman33 skrev:
ok så om jag förstår rätt, så när tex karlshamns verken kör som borde vara det dyraste sättet att göra el så sätts priset efter dem?
Ingen aning om Karlshamn är dyrare än alla i Polen Litauen etc.

harka harka skrev:
import/export av el med grannländer sker ständigt och är ett effektivt sätt att hantera överskott och brist på el på ett mer ekonomiskt sätt än att varje land bygger upp produktionskapacitet för ett maxscenario – eller använder de mest dyrbara insatsmedlen – som nästan aldrig inträffar

och vad menar du med "numera"?

tittar jag på alla timvärden för 2021 (december undantaget då Svenska Kraftnät inte lagt upp statistiken ännu), och ser på fördelningen av antal timmar som vi importerar till Sverige och antal timmar som vi exporterar så kan man rita upp grafen till vänster:

[bild]

vi exporterade till utlandet 96.3% av alla timmar – upp till lite drygt 8 GW – och vi importerade under 3.7% av timmarna, som mest knappt 1.9 GW

till höger har vi samma graf men 17 år tidigare då vi importerade el från utlandet 47.7% av tiden – som mest exporterade vi 4.7 GW och som mest importerade vi 3.9 GW

men 2004 var ju på den gamla goda tiden – med 11 fungerande kärnreaktorer och innan diverse politiker, regeringar och okunniga förståsigpåare förstörde det svenska elnätet och raserade det till oigenkännlighet ;)
som jag ser det så är då enda lösningen att få igenom i eu att vi får bromsa exporten?
sweden first :rofl:

• Gilla
1
  • Laddar…
C
M masseman33 skrev:
Om det behövs för att utbud och efterfrågan skall mötas, ja.
Många av dessa beskrivningar av prissättningen ger sken av att bara någon vill sälja för 10 kr så blir priset för alla 10 kr men det är så klart inte är fallet.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Om det behövs för att utbud och efterfrågan skall mötas, ja.
Många av dessa beskrivningar av prissättningen ger sken av att bara någon vill sälja för 10 kr så blir priset för alla 10 kr men det är så klart inte är fallet.
Nä men när någon börjar köpa för det priset
Eller fler vill ha samma vara...

Maskintok skrev:
Varför skulle han ha gjort det?
Det är kontraproduktivt... Och dåligt för BNP..
Putin är en affärsman och en taktiker, inte en bondskurk.. ;)
du missar poängen
victor säger en sak och harkla tvärt om :rofl:
popcorn time..

sen kan det vara så att han skruvar åt för att tvinga fram nya pipelinen

Maskintok skrev:
Nordpool s fix blir ju det jämviktspriset där störst volym kan omsättas
Kan jämföras med Stockholmsbörsen öppnings och stängnings call. Ett auktionsförfarande

A AxelJa skrev:
Om det är någon som är bondskurk så rikta blickarna mot statliga monopolet Svenska Kraftnät. När elpriset är 17öre i SE2 och 217öre i SE3 så debiterar Svenska Kraftnät 200öre/kWh för att transportera elen mellan SE2 och SE3.

Denna transportkostnad får sedan vi invånare i SE3 och SE4 snällt betala.

Den som har fått en chockfaktura kan vara säker på att en majoritet av kWh-priset på 200öre/kWh går direkt in i statliga monopolet Svenska Kraftnäts kassa.
jag trodde det var elföretagen som tog den vinsten??

A
M masseman33 skrev:
du missar poängen
victor säger en sak och harkla tvärt om :rofl:
popcorn time..

sen kan det vara så att han skruvar åt för att tvinga fram nya pipelinen
Nä det kan jag inte tänka mig..
Putin gör mer vinst nu genom att sälja åt Asien marknaden än att förse Europa med gas.. de har sig själva att skylla... Då de inte köper för samma pris som asien..

Men det påverkar oss då de använder el istället...

elomraden.png

• Haha
  • Gilla
spider22 och 1 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
jag trodde det var elföretagen som tog den vinsten??
Producenter i SE3/SE4 kan ta vinsten på den del som inte är bundet i fastpris-kontrakt.

För el som produceras i SE1/2 och förbrukas i SE3/4 så är det Svenska Kraftnät som tar hem vinsten av hela mellanskillnaden.

Enligt riktlinjer skall denna vinst gå till att bygga ut stamnätet mellan norr och söder.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Producenter i SE3/SE4 kan ta vinsten på den del som inte är bundet i fastpris-kontrakt.

För el som produceras i SE1/2 och förbrukas i SE3/4 så är det Svenska Kraftnät som tar hem vinsten av hela mellanskillnaden.

Enligt riktlinjer skall denna vinst gå till att bygga ut stamnätet mellan norr och söder.
Ja det är ju självklart.. det är staten alltid som är skurken oavsett...

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
Nja, omvänt blir inte heller priset 10 kr bara för att någon är beredd att köpa för 10 kr.

M masseman33 skrev:
som jag ser det så är då enda lösningen att få igenom i eu att vi får bromsa exporten?
sweden first :rofl:
Eller öka spänningen i befintligt stamnät mellan norr-söder från 400kV till 800kV. Men elöverkänsliga miljö-vänner är för högljudda i den här frågan för att det skall bli verklighet.

På gott och ont så gör ju faktiskt den ökade handeln med EU att kärnkraftverken blir ännu mer lönsamma då elpriset normaliseras på en högre nivå, och öppnar upp för privata investeringar i nya reaktorer i Sverige.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.