950 870 läst ·
10 396 svar
951k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Jag tror du missuppfattade, annars hade du inte svarat seriöst och sen blivit sur när jag påpekade skämtet. Därför fick vi 10 extra meningslösa inläggL Leifur skrev:
En enskild mätpunkt för en enskild future i en volatil marknad är då kanske inte rätt underlag för att dra en långtgående slutsats om framtida prisnivåer.Z Zodde skrev:
Marknaden som agerar i elområde 3 och 4 - övriga elområden i Sverige är ju inte berörda av elprischocken - har tydligen en "avvikande åsikt". Elbolagens erbjudna fast pris-avtal - som ju avspeglar marknadstron för framtiden liksom terminerna - ligger långt över de normala.Z Zodde skrev:
Det bästa 1 års-avtal jag hittar i elområde 4 ligger på knappt 150 öre/kWh. Normalt har priset på 1 års-avtal legat mellan 30-50 öre, med enstaka toppar över 60 öre, enligt statistik över elpriser sedan år 2004 hos Konsumenternas energimarknadsbyrå. Priserna har i princip ej skiljt sig mellan elområdena fram till förra året.
En kraftigt minskande egen gasproduktion i Europa ersätts nu med import från t.ex. Ryssland. Att bli beroende av gas från en aggressiv diktatur lär inte minska osäkerheten. Vad orsaken till de höga gaspriserna är nämner du inte, priserna är ju bara symptom på en skenande marknad.Z Zodde skrev:
Låga vattenmagasin har vi haft förr. Ändrat klimat och längre, mer frekventa perioder med extremväder lär inte heller innebära att låga vattenmagasin bli mer ovanliga i framtiden.
Mindre vind än normalt sker i princip hela tiden. Bara de senaste dagarna har andelen el i Sverige som producerats av vind varierat mellan 1,6% och över 40%.
Jag ser inte att dina tre nämnda orsaker (det kan ju vara flera, eller andra, orsaker, t.ex. ökande internationell handel iom större kabelkapacitet) till det nuvarande höga elpriset skulle vara så unika att de höga elpriserna endast är temporära, snarare tvärtom.
På lång sikt är obundet billigare, gäller samma som för ränta. Om man nu väljer obundet avtal så gör man det för att komma undan billigare. Då kan man inte komma och gnälla vid sannolikt tillfälliga prishöjningar. Det visste vi ju när vi valde obundet. Obegripligt att staten subventionerar de som har betalt minst.K katho75 skrev:
Om det är någon som är bondskurk så rikta blickarna mot statliga monopolet Svenska Kraftnät. När elpriset är 17öre i SE2 och 217öre i SE3 så debiterar Svenska Kraftnät 200öre/kWh för att transportera elen mellan SE2 och SE3.Maskintok skrev:
Denna transportkostnad får sedan vi invånare i SE3 och SE4 snällt betala.
Den som har fått en chockfaktura kan vara säker på att en majoritet av kWh-priset på 200öre/kWh går direkt in i statliga monopolet Svenska Kraftnäts kassa.
Redigerat:
Japp det är en riktig skurkverksamhet...A AxelJa skrev:Om det är någon som är bondskurk så rikta blickarna mot statliga monopolet Svenska Kraftnät. När elpriset är 17öre i SE2 och 217öre i SE3 så debiterar Svenska Kraftnät 200öre/kWh för att transportera elen mellan SE2 och SE3.
Denna transportkostnad får sedan vi invånare i SE3 och SE4 snällt betala.
Den som har fått en chockfaktura kan vara säker på att en majoritet av kWh-priset på 200öre/kWh går direkt in i statliga monopolet Svenska Kraftnäts kassa.
Tydligen är inte huset isolerat. December 1200 kWh 150 m2 i 2 plan + källare.N neo11 skrev:
Bor i Örnsköldsvik.
Det är så jag förstått det, men jag har inga länkar nu att styrka det med. Gissar att det finns andra i tråden som kan verifiera eller falsifiera de siffrorna och konceptet.M MrDizzy skrev:
Men att elen är billig i SE1 (och SE2) beror ju på samma mekanismer, det blir billigt för att marknaden (Europa) kommer inte åt den elen på grund av kapacitetsbrist i ledningarna.
Det är inte EN enskilt mätpunkt för Ett instrument? Vad har du fått det ifrån. ALLA längre instrument visar klart fallande priser. Att elhandelsbolag mot privatkund erbjuder taskiga fastavtal har helt med den kraftigt ökade volatiliteten att göra. Gasprisrallyt tror jag inte vi får se igen.Microkatten skrev:
En enskild mätpunkt för en enskild future i en volatil marknad är då kanske inte rätt underlag för att dra en långtgående slutsats om framtida prisnivåer.
Marknaden som agerar i elområde 3 och 4 - övriga elområden i Sverige är ju inte berörda av elprischocken - har tydligen en "avvikande åsikt". Elbolagens erbjudna fast pris-avtal - som ju avspeglar marknadstron för framtiden liksom terminerna - ligger långt över de normala.
Det bästa 1 års-avtal jag hittar i elområde 4 ligger på knappt 150 öre/kWh. Normalt har priset på 1 års-avtal legat mellan 30-50 öre, med enstaka toppar över 60 öre, enligt statistik över elpriser sedan år 2004 hos Konsumenternas energimarknadsbyrå. Priserna har i princip ej skiljt sig mellan elområdena fram till förra året.
En kraftigt minskande egen gasproduktion i Europa ersätts nu med import från t.ex. Ryssland. Att bli beroende av gas från en aggressiv diktatur lär inte minska osäkerheten. Vad orsaken till de höga gaspriserna är nämner du inte, priserna är ju bara symptom på en skenande marknad.
Låga vattenmagasin har vi haft förr. Ändrat klimat och längre, mer frekventa perioder med extremväder lär inte heller innebära att låga vattenmagasin bli mer ovanliga i framtiden.
Mindre vind än normalt sker i princip hela tiden. Bara de senaste dagarna har andelen el i Sverige som producerats av vind varierat mellan 1,6% och över 40%.
Jag ser inte att dina tre nämnda orsaker (det kan ju vara flera, eller andra, orsaker, t.ex. ökande internationell handel iom större kabelkapacitet) till det nuvarande höga elpriset skulle vara så unika att de höga elpriserna endast är temporära, snarare tvärtom.
V videopac skrev:Det är så jag förstått det, men jag har inga länkar nu att styrka det med. Gissar att det finns andra i tråden som kan verifiera eller falsifiera de siffrorna och konceptet.
Men att elen är billig i SE1 (och SE2) beror ju på samma mekanismer, det blir billigt för att marknaden (Europa) kommer inte åt den elen på grund av kapacitetsbrist i ledningarna.
Hittade denna länk som föklarar det så jag tror på dig och att jag helt missat detta.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...gst-70-procent-overforingskapacitet-for-2021/
Jag kom till slut på var jag hittade informationen kring frekvenser i elnätet. Länken till dokumentet jag letade efter ligger ju precis under den där mätaren på kontrollrummetM masseman33 skrev:
https://www.svk.se/contentassets/7dfa08444dab4d3aba1adbbc38456c2b/systemdrifttillstanden.pdf
På sida 8 kan du se att man faktiskt tillåter så lågt som 49.5Hz under en kortare period (5 minuter). De 49.92Hz som du såg kan enligt den figuren råda i upp till 15 minuter innan det inte längre klassas som "normaldrift".
Detta tycker jag egentligen den där mätaren borde ta hänsyn till. Du är inte den första att ropa varg när mätaren varit i gult någon minut
Det var ett exempel på en termin. Gå in på Nasdaq så ser du alla terminerna, även de längre till 2023 o 2024.Microkatten skrev:
Detta är alltså marknadspriser som både producenter och konsumenter täcker sina behov på. Hade producenterna trott på väsentligt högre priser hade man ju inte sålt sin framtida produktion på dessa nivåer.
Ja, du använde det själv för att motivera att priserna kommer att bli lägre. Jag kommenterar bara på det du skriver.Z Zodde skrev:
Jaha? Varför skulle jag göra det? Du framför ju bara samma poäng som i ursprungsinlägget jag redan har kommenterat på:Z Zodde skrev:
Du verkar missa min poäng, att priset på terminen som du angav (eller motsvarande terminer längre fram) inte nödvändigtvis återspeglar priset på marknaden som vi elkonsumenter får betala.Z Zodde skrev:
Sedan hävdar du att det är volatiliteten som ger höga priser:
Hur skall du ha det? Är det priset på terminen eller volatiliteten som avgör marknadspriset till hushållen?Z Zodde skrev:
Det är inte lätt att diskutera med ett rörligt mål...