S spider22 skrev:
Så här vackert marknadsförs kablarna till Europa som våra politiker faller för!!

Publicerad av
ulrika sehlberg - 31 mar, 2014
Svenska Kraftnät och den tyska stamnätsoperatören 50 Hertz tecknade idag ett intentionsavtal för en ny högspänningsledning mellan Sverige och Tyskland. Kabeln förväntas vara i drift senast år 2025 och är nästa steg i ambitionen om en ökad integrerad europeisk elmarknad.

– Ett glädjebesked. Den nya kabeln mellan Sverige och Tyskland kommer att öka försörjningstryggheten i Sverige och förväntas göra stor klimatnytta genom export av koldioxidsnål el till Tyskland, säger Annika Helker Lundström, vd Svensk Vindenergi.

Planerna på en ny kabel mellan Sverige och Tyskland har funnits ett par år. Med intentionsavtalet har samarbetet mellan länderna intensifierats och länderna kommer nu gå vidare med en förstudie. Kabeln förväntas tas i drift innan 2025 med en överföringskapacitet på mellan 700 och 1 400 megawatt.

Förutom ökad klimatnytta bedöms den nya kabeln leda till ökad försörjningstrygghet och stora ekonomiska fördelar.

– En vanlig missuppfattning är att nya kablar till kontinenten per automatik innebär ett högre elpris men den stora genomsnittliga prisskillnaden mellan Sverige och Tyskland har på senare år utjämnats. Med den nya kabeln kommer det finnas ökade möjligheter att importera billig förnybar el när vind- eller solkraften producerar bra i Tyskland, säger Mattias Wondollek, analytiker på Svensk Vindenergi.
är den i drift nu eller kommer den snart???
när är det viktiga ordet i "importera billig förnybar el när vind- eller solkraften producerar bra i Tyskland"
annars så går strömmen åt andra hållet och våra priser går upp

T TommyC skrev:
Lyssna på intervjun med Per Fahlén [media]
Han kan inte se några poänger som helst med att blanda in vindkraft. Vindkraft är sämre på allt jämfört med kombinationen av kärnkraft och vattenkraft.

Lösryckt ungefärligt citat från slutet:
Orsaken till att gaspriserna har ökat så mycket är att stor del av europas länder stänger ner sin kärnkraft.

40% av europas elproduktion har varit kärnkraft. När man stänger ner kärnkraft blir det elbrist. Det man kan bygga snabbt är gaskraft. Då ökar behovet av gas och då stiger priserna.
Linjediagram som visar ökning av gaspriser per megawattimme över ett år, med en topp i slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gaspriserna började ta fart i somras, hur många KKverk har lagts ned i 2021?
S spider22 skrev:
Var har du hittat priserna för okt-dec 22?

Norge har också skaffat en massa kablar till både England, Tyskland, Danmark för att kunna sälja sin billiga vattenkraft dyrt till Europa, Återstår att se hur dom skall hantera detta men dom införde direkt en subvention för sina egna invånare när dom märkte att priset rusade, kanske saknar dom intern överföringskapacitet?

Norge har dock tillräckligt med vattenkraft för att förse hela landet med energi.
Intern överföringskapacitet saknas i både Sverige och Norge. Hade vi haft fullgod sådan hade inte priset i Norr varit en bråkdel av vad vi ser i söder.

Här är terminspriserna på Nasdaq och det är här huvuddelen av all skandinavisk ström handlas.
(Nordpool handlar bara spot och fixar strömpriset timme för timme)

http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices

R
M masseman33 skrev:
jisses, jag sa att det var på gult, inte rött, men jag sa också att det kommer att hända
Du skrev "Det är inte frågan hur mycket av deras konsumtion de importerar utan hur de påverkar vårat nät, iom att vi inte i nuläget kan begränsa exporten pga EU så mår vårat nät dåligt
vi ligger på gult just nu, vad tror du händer när vi hamnar på rött???"

Jag tolkar det som att du menade att deras förbrukning skulle kunna belasta ner vår frekvens till otillåten nivå utan att vi har rätt att stoppa exporten. Jag har dessutom varit övertydlig i mina inlägg om att det är det jag menar. Du har m.a.o. haft måååånga inlägg på dig att förtydliga vad du menade.

Men dåså, 49.92Hz som det var igår när du skrev det första inlägget är helt ok och inget varken jag eller SKV får panik över. Ner till 49.5 är faktiskt klassat som ett fungerande nät så inte ens när det är på rött på kontrollrummets mätare är det någon större fara.

Förbrukning 4800kWh på en månad? Ja, räkningen är vad man kan kalla karma. Styr upp din förbrukning som är extrem. Skönt när klimatpolitiken för första gången träffar rätt, hittills är det bara dom som inte har några utsläpp att tala om som straffats.

Z Zodde skrev:
Läs Harkas inlägg från 14.40 idag i denna tråd så kanske det klarnar.
Han har mer tålamod och är mer pedagogisk än mig så nu när du inte förstår mig så förstår du förhoppningsvis honom.
Jag har läst det inlägget nu och det stod inget där som jag inte visste innan förutom att han har fel på vissa punkter.

Vad gäller oberoende härdkylning så låg kostnaden på 900 miljoner, 450m per reaktor, för att installera OBH i Ringhals 2 och 3.

Att installera OBH i Ringhals 1 som delvis var förberett för det kan vi anta skulle hamnat på samma summa, 450m.

Betänk att man år 2012 precis installerat 6 st nya lågtrycksturbiner i Ringhals 1 från Siemens till en kostnad om 800 miljoner för att öka effekten för framtiden då reaktorn var i mycket bra skick.

För att sedan 2015 bestämma sig för en avveckling av R1. Där vissa kärnkraftmotståndare påstår att detta var en nödvändighet då det ej var ekonomiskt försvarbart att investera 450m i oberoende härdkylning.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Den enda miljövänliga lösningen på Världens energiproblem är kärnkraft! Den ger nästan ingen Co2 till atmosfären, alla andra energislag ger Co2 även vindkraft och solenergi dessa behöver dessutom backup från tex gaskraftverk som Tyskland bygger!!

Sverige hade en 97% Co2 fri el försörjning innan S/Mp skulle göra den 100% Co2 fri.
Nu har vi garanterat gått åt andra hållet!!

• Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du skrev "Det är inte frågan hur mycket av deras konsumtion de importerar utan hur de påverkar vårat nät, iom att vi inte i nuläget kan begränsa exporten pga EU så mår vårat nät dåligt
vi ligger på gult just nu, vad tror du händer när vi hamnar på rött???"

Jag tolkar det som att du menade att deras förbrukning skulle kunna belasta ner vår frekvens till otillåten nivå utan att vi har rätt att stoppa exporten. Jag har dessutom varit övertydlig i mina inlägg om att det är det jag menar. Du har m.a.o. haft måååånga inlägg på dig att förtydliga vad du menade.

Men dåså, 49.92Hz som det var igår när du skrev det första inlägget är helt ok och inget varken jag eller SKV får panik över. Ner till 49.5 är faktiskt klassat som ett fungerande nät så inte ens när det är på rött på kontrollrummets mätare är det någon större fara.
Tolkade det också så, ser egentligen inte hur det annars skall tolkas, antar man måste vara tankeläsare.

I samma inlägg skrev han
"just nu bränner vi nog en massa olja i karlshamn bara för att inte nätet skall krascha"

Det visade sig sen bara vara en killgissning (som dessutom var fel)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
S spider22 skrev:
Den enda miljövänliga lösningen på Världens energiproblem är kärnkraft! Den ger nästan ingen Co2 till atmosfären, alla andra energislag ger Co2 även vindkraft och solenergi dessa behöver dessutom backup från tex gaskraftverk som Tyskland bygger!!

Sverige hade en 97% Co2 fri el försörjning innan S/Mp skulle göra den 100% Co2 fri.
Nu har vi garanterat gått åt andra hållet!!
Problemet är att vi ej har tid att bygga kärnkraft. Vi har målat in oss i ett hörn då vi behöver ha mer effekt nu och inte om 10-15 år som det tar att bygga en reaktor, eller 6-7 år som det tar att få upp ett vindkraftverk från planeringsstadiet till dess att den ger el.

V vik_tor skrev:
Jag har läst det inlägget nu och det stod inget där som jag inte visste innan förutom att han har fel på vissa punkter.

Vad gäller oberoende härdkylning så låg kostnaden på 900 miljoner, 450m per reaktor, för att installera OBH i Ringhals 2 och 3.

Att installera OBH i Ringhals 1 som delvis var förberett för det kan vi anta skulle hamnat på samma summa, 450m.

Betänk att man år 2012 precis installerat 6 st nya lågtrycksturbiner i Ringhals 1 från Siemens till en kostnad om 800 miljoner för att öka effekten för framtiden då reaktorn var i mycket bra skick.

För att sedan 2015 bestämma sig för en avveckling av R1. Där vissa kärnkraftmotståndare påstår att detta var en nödvändighet då det ej var ekonomiskt försvarbart att investera 450m i oberoende härdkylning.
Det du säger har väl inget med prisrallyt vi sett sista 6månaderna?
Om du ändå menar att just det är triggers, varför normaliseras priset igen då hösten-vintern 2022?

Z Zodde skrev:
Det du säger har väl inget med prisrallyt vi sett sista 6månaderna?
Om du ändå menar att just det är triggers, varför normaliseras priset igen då hösten-vintern 2022?
Minskad tillgång i form av nerlagd kärnkraft minskar tillgången och driver upp priserna.

Gällande din fråga 2, för att efterfrågan på svensk export-el minskas. (enligt prognoserna)

V vik_tor skrev:
Minskad tillgång i form av nerlagd kärnkraft minskar tillgången och driver upp priserna.

Gällande din fråga 2, för att efterfrågan på svensk export-el minskas. (enligt prognoserna)
Var ser du de prognoserna?

Tror snarare det beror på att de Europeiska priserna kommer ned...

Z Zodde skrev:
Var ser du de prognoserna?

Tror snarare det beror på att de Europeiska priserna kommer ned...
Med prognoserna avser jag terminspriserna.

V vik_tor skrev:
Med prognoserna avser jag terminspriserna.
Men Nasdaqs priser säger väl för sjutton INGET om exportvolym, hur tänker du?

Magnus Filip skrev:
Jag tycker inte att det är bra alls. Men jag kan bara rösta en gång för mig själv och de andra 6 535 270 som röstade röstade för sig själva, var och en.
Man skall inte diskutera politik här. Men vi har röstat för EU och allt vad det innebär för vår inhemska el. VI har röstat fram partier som har varit med och stoppat Kärnkraft, fixat så att diesel är för 20,50 kr/liter, skatter för CO2 utsläpp- vilket är bluff och båg enligt mig.

Så i stort sett detta är ju så majoriteten ville ha det att vi skulle mjölkas på skatt! De som röstat fram till att ha det så här borde inte klaga nu, men jag vet ju inte vem var och en röstade på så det går inte att hänga någon enskild.
De som klagar nu är borde vara de som röstade nej till EU, de som inte röstade på de tre till vänster och inte på ett av dem till höger.
jag har funderat på varför diesel priset är så mycket högre än bensinen, kan en del av svaret vara oljebrist?
karlhamns verken har kört fullt i vinter och de bränner upp till 140 000 liter olja i timmen.
2020: Eldade 3 600 ton olja och släppte ut 11 600 ton kodlioxid.
2021: Eldade 28 000 ton olja och släppte ut 90 000 ton koldioxid.

Microkatten
Z Zodde skrev:
Priser från Nasdaq "
ENOFUTBLQ4-22 46.50 46.80

Q4-2022 dvs okt-dec i år, där ligger systempriset på knappt 47öre/kWh så att det kommer skena nästa vinter menar ivartfall inte marknaden, dvs snittet av alla storproducenter/storkunsumenter av el.
Men de kanske inte har din kompetens...?
El-marknaden är svårgenomtränglig, och jag skulle nog gissa att de flesta på detta forumet, inkl jag själv, inte har kompetens för att förstå alla detaljer.

Men jag blev lite nyfiken på din referens till en future ENOFUTBLQ4-22 och din slutsats att marknaden inte tror att elpriset kommer att skena nästa vinter.

Jag har inte kunskap om vad priset på ENOFUTBLQ4-22 idag egentligen betyder för elpriset till hushållen om knappt ett år. Försökte därför leta upp vad priset för motsvarande future-kontrakt - ENOFUTBLQ4-21 - låg på för något år sedan.

En snabb googling hittade detta dokument. Om jag tolkar det rätt så var priset på ENOFUTBLQ4-21 den 25 nov 2020 23,80 euro/MWh. Du skriver att ENOFUTBLQ4-22 ligger på ca 46.50 (euro/MWh), d.v.s. ca dubbelt så högt.

En tolkning är då att elpriset till hushållen kvartal 4 i år kommer att vara dubbelt så höga som i kvartal 4 2021, d.v.s. en dubblering av nuvarande prischock. En annan tolkning är att marknaden är kass att förutspå elpriser. En tredje tolkning är att korrelationen mellan ENOFUTBL-futures och hushållens framtida elpris är låg. En fjärde tolkning är att jag inte vet vad jag pratar om. En femte tolkning är att du inte vet vad du pratar om. ;)

Oavsett så verkar elmarknaden vara komplex, och tvärsäkra uttalanden - oavsett vem som uttalar dem - kanske man skall ta med en nypa salt. Så gör jag i alla fall. :D

• Gilla
Hans Alenius och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.