966 214 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
...Lösningen är väldigt enkel. Starta upp Oskarshamns och Ringhals fullt igen...K Kekistan skrev:
tror du på allvar att det bara är att gå in och vrida om nyckeln så är allt "som det var förr"? reaktorerna är permanent avstängda och avregistrerade och det är en lång process för att få till drifttillstånd igen, och det lär inte räcka med ett politiskt beslut utan kräver nog ett godkännande av Strålskyddsmyndigheten för att göra det
och det kommer inte Strålskyddsmyndigheten att göra, därför att:
a) de fyra reaktorerna saknar OBeroende Härdkylning, ett säkerhetskrav som var på gång att införas redan 2005 men blev verklighet efter Fukushima-katastrofen; och OBH krävs för drift av reaktorer efter 2020
då ägarna valt att stänga ner reaktorerna sparade man in några miljarder på att inte komplettera fyra av sina reaktorer med att införa OBH
(jag har både sett uppgifter på att R1 saknade (från SSM) och att R1 hade (en poliitker) OBH)
b) innanmätet i Oskarshamnsreaktorerna lär vara nedkapat till småbitar vid det här laget, Ringhals på väg
men jag håller med dig om att "det är en enkel lösning" – fast med en hel del praktiska problem att realisera drömmen, som exempelvis att det inte finns några reaktorer att starta
...Och se för fan till att underhålla elnätet...
där tycker vi helt lika – att underhålla och bygga ut elnätet är mycket viktigt
kostnaden för att göra det landar givetvis på elräkningen och/eller skattsedeln – men det är en kostnad som vi behöver ta
det framgår också att du anser att eländet beror på att vi stängt kärnkraftverk och att vindkraften står för en allt större del av elproduktionen – låt oss för ett ögonblick kika på Frankrike som har 56 kärnreaktorer i drift och på årsbasis får strax över 70% av sin el från kärnkraften och en mycket mer blygsam del från fjolliga vindmöllor
i december blev elen som allom bekant rekorddyr och allra dyrast var det den 21 december, tvåan tätt bakom var det följande dygnet
ser vi på elpriserna den senaste månaden, från den 18 december fram till idag så har priserna sett ut så här i Sydsverige/SE4 och i Frankrike:
det är rätt uppenbart att det kärnkraftsstinna Frankrike upplevde samma pristopp den 21-22 december – knappast beroende på att fyra reaktorer stängts i Sverige de senaste sju åren, och det är ju inte så att elpriset i Frankrike generellt är lägre än i SE4
"jamen, att det blev så dyrt berodde väl på att Frankrike tvingas sälja sin el till det dumdristiga Tyskland som stängt sina kärnkraftverk!"
nej, inte direkt – det var nämligen så att Frankrike importerade el över det tysk-belgiska snittet, och från alla andra grannar också:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
grafen visar export och import till Frankrike 18 december till idag – orange staplar ovanför x-axeln visar import från Tyskland, orange staplar under x-axeln är export till Tyskland
så hur löste Frankrike egentligen sitt energibehov den 21-23 december? grafen nedan ger besked om den franska elproduktionen dessa tre dagar:
vid den gröna markören på förmiddagen den 21 december var förbrukningen hög och Frankrike fick då 52% av elen från sin kärnkraft, 14% importerade man från alla sina grannar och 12% kom från eldning av fossilt kol, olja och gas
det fossila motsvarar 15 Karlshamnsverk på fullt blås - och det var inte någon isolerad händelse, det ser ut så i skrivande stund också
den som tror att det finns enkla lösningar och att ett byte av politiker/regering skulle medföra några större förändringar har nog en del kvar att lära sig...
Redigerat:
360kvm som värms med jordvärme i SE3
December 2021
2937 kWh
8,2 kWh/kvm
7122 kr + nätavgifter
December 2020
2000 kWh
5,6 kWh/kvm
862 kr + nätavgifter
Helt klart har det varit en kallare månad jämfört med tidigare. Men vi har inte heller sänkt värmen eller ändrat livsvanorna.
Har någon skapat ett Byggahus jämförelse dokument? Det vore intressant att följa utvecklingen
December 2021
2937 kWh
8,2 kWh/kvm
7122 kr + nätavgifter
December 2020
2000 kWh
5,6 kWh/kvm
862 kr + nätavgifter
Helt klart har det varit en kallare månad jämfört med tidigare. Men vi har inte heller sänkt värmen eller ändrat livsvanorna.
Har någon skapat ett Byggahus jämförelse dokument? Det vore intressant att följa utvecklingen
Priset kommer sannolikt att sjunka när förbrukningen minskar längre fram i vår, men kommer att skena nästa vinter igen!!Z Zodde skrev:Jag och många med mig anser skenande gasprsier vara huvudorsaken.
OM vi nu säger att ditt påstående stämmer, varför ser priserna längre fram i 2022 och hela 2023 o 2024 nästan helt normala dvs en bra bit under kronan? HUR kan det komma sig. Nya kärnkraftverk? Ologiskt.
Men OM mitt påstående stämmer är det för att marknaden förväntar sig normaliserade gaspriser igen...
Om Tyskland stänger 4 kärnkraftverk till i år så kommer sannolikt nästa vinter bli ännu värre!!
Gaspriserna är bara en bieffekt som S/Mp vill skylla på för att inte Svenska folket skall se deras misstag.
Rekommenderar alla som kan att bunkra ved till nästa vinter! Bra för klimatet….
Vad är att rösta "rätt"? Vad tror du själv? Vem har tagit (eller tvingat andra i koalision att rösta med)? Som har utmynnat i alla de sjuka energiproblem som vi diskuterar här.Z Zodde skrev:
Vilka personer har varit drivande?
Antar egentligen att du skojar friskt. För inte är du väl dummare än tåget??
S spider22 skrev:Priset kommer sannolikt att sjunka när förbrukningen minskar längre fram i vår, men kommer att skena nästa vinter igen!!
Om Tyskland stänger 4 kärnkraftverk till i år så kommer sannolikt nästa vinter bli ännu värre!!
Gaspriserna är bara en bieffekt som S/Mp vill skylla på för att inte Svenska folket skall se deras misstag.
Priser från Nasdaq "S spider22 skrev:Priset kommer sannolikt att sjunka när förbrukningen minskar längre fram i vår, men kommer att skena nästa vinter igen!!
ENOFUTBLQ4-22 46.50 46.80
Q4-2022 dvs okt-dec iår, där ligger systempriset på knappt 47öre/kWh så att det kommer skena nästa vinter menar ivartfall inte marknaden, dvs snittet av alla storproducenter/storkunsumenter av el.
Men de kanske inte har din kompetens...?
Norge har samma problem, här tog en 8årig borgerlig regeringsperiod slut för nån månad sen, vem skall vi i Norge skylla på?
MP i Sverige?? ;-)
Redigerat:
Jag frågar ju inte dig för att jag vet? . Nordeuropeiska ELsamarbetet (som är orsaken till att vi blir "prissmittade") var det mig veterligen inget parti som var emot men du kanske vet.?Magnus Filip skrev:
Personangrepp kan vi vara utan här på BS,
Lite vind = höga elpriser.Z Zodde skrev:
Minskad kärnkraft = Ingen prispåverkan
Lite nederbörd = höga elpriser
Mer kärnkraft = Ingen prispåverkan
Är det korrekt uppfattat?
Du får skilja på kortsiktig eller långsiktig prispåverkanengs skrev:
Nederbörd och gaspriser varierar månad till månad, påverkar därför på kort sikt.
Kärnkraft eller ikke kärnkraft påverkar på lång sikt om man inte finner ersättning.
Tillfällig nedstängning av svenska kärnkraftverk pga planerade underhåll eller snabbstopp pga problem(sker ganska ofta) har marginell effekt på prissättningen.
Hej på dig harka!harka skrev:
Varje gång du postat ett sakligt och kunnigt inlägg har jag tänkt skriva och tacka dig så nu gör jag det - TACK!
Jag själv är inte särskilt kunnig på området men det är jag uppenbarligen inte ensam om. Jag tillskriver mig ändå en förmåga att sålla agnarna från vetet och bedömer dina inlägg som seriösa och en vilja att förmedla kunskap när världen förändrar sig.
Tyvärr är det få som lyssnar, jag vet inte om det är ilskan över höga räkningar som skymmer sikten eller att det uppenbarat sig ett oväntat tillfälle att att släppa loss frustrationer över politiken som man aldrig sympatiserat med. En del passar på tillfället att inleda valrörelsen här på forumet genom att utse syndabockar för höga el-priser, lättköpta röster när ilskan är stor. Inte särskilt hederligt tycker jag.
Det har säkert begåtts misstag under de senaste 50 åren vad gäller Sveriges energipolitik ( enkelt om man tittar i backspegeln) men min personliga uppfattning är att oavsett vem som suttit i regering så skulle det förmodligen sett ungefär likadant ut idag. Det man kan klandra politiken för är dålig framförhållning, vi står inför en stor omställning och är inte tillräckligt förberedda.
Oavsett vad vi väljer i höst kommer ingen att kunna lösa detta på en mandatperiod, det är jag övertygad om. Det kommer att bli turbulens även inom andra områden.
Det händer inget på den politiska nivån om inte vi som medborgare ställer kraven, i decennier har vi vetat om att fossila bränslen måste fasas ut, vad har vi gjort och vad har vi krävt under alla dessa år? Barnsligt tjafs om klimatet - man behöver inte ens läsa tråkiga och komplicerade rapporter längre, numera räcker det att se sig om i Sverige och i världen.
Ett till litet viktigt faktum är att många får en faktura från elnätsbolaget och en faktura från elhandelsbolaget.Maskintok skrev:
Betalar man fakturan från elnätsbolaget så kan man aldrig stänga av någon el. Däremot blir det då en massa strul med elhandelsbolaget men flera går nog i konkurs snart! (de utan egen elproduktion som enbart köper på elbörsen)
Japp, harka är en klippa,A Abies koreana skrev:Hej på dig harka!
Varje gång du postat ett sakligt och kunnigt inlägg har jag tänkt skriva och tacka dig så nu gör jag det - TACK!
Jag själv är inte särskilt kunnig på området men det är jag uppenbarligen inte ensam om. Jag tillskriver mig ändå en förmåga att sålla agnarna från vetet och bedömer dina inlägg som seriösa och en vilja att förmedla kunskap när världen förändrar sig.
Tyvärr är det få som lyssnar, jag vet inte om det är ilskan över höga räkningar som skymmer sikten eller att det uppenbarat sig ett oväntat tillfälle att att släppa loss frustrationer över politiken som man aldrig sympatiserat med. En del passar på tillfället att inleda valrörelsen här på forumet genom att utse syndabockar för höga el-priser, lättköpta röster när ilskan är stor. Inte särskilt hederligt tycker jag.
Det har säkert begåtts misstag under de senaste 50 åren vad gäller Sveriges energipolitik ( enkelt om man tittar i backspegeln) men min personliga uppfattning är att oavsett vem som suttit i regering så skulle det förmodligen sett ungefär likadant ut idag. Det man kan klandra politiken för är dålig framförhållning, vi står inför en stor omställning och är inte tillräckligt förberedda.
Oavsett vad vi väljer i höst kommer ingen att kunna lösa detta på en mandatperiod, det är jag övertygad om. Det kommer att bli turbulens även inom andra områden.
Det händer inget på den politiska nivån om inte vi som medborgare ställer kraven, i decennier har vi vetat om att fossila bränslen måste fasas ut, vad har vi gjort och vad har vi krävt under alla dessa år? Barnsligt tjafs om klimatet - man behöver inte ens läsa tråkiga och komplicerade rapporter längre, numera räcker det att se sig om i Sverige och i världen.
Hade alla förståsigpåare läst hans inlägg 14.40 hade vi sluppit mycket munhuggeri men inte alla
vill förstöra goda skrönor/fabler/historier med nåt så grått och tråkigt som sanningen
Varför tror du på konkurser bland elhandelsföretag? De skär guld med täljkniv dessa dagar.P paralun skrev:Ett till litet viktigt faktum är att många får en faktura från elnätsbolaget och en faktura från elhandelsbolaget.
Betalar man fakturan från elnätsbolaget så kan man aldrig stänga av någon el. Däremot blir det då en massa strul med elhandelsbolaget men flera går nog i konkurs snart! (de utan egen elproduktion som enbart köper på elbörsen)
Kreditrisken har de sannolikt låtit inkassoföretag ta över.