M masseman33 skrev:
så tyskland skall kunna bete sig hur som helst?
stäng all kärnkraft på 2 år utan att ha en plan när det inte blåser och gasen inte räcker till för vi kan suga ut sverige....
om realism innebär att bli tysklands EL bitch så nä tack!
Hur stor del av Tysklands konsumtion tror du de importerar från Sverige? 0,1% lr 0,01% lr kanske Tom 0,001%?

K Nils Andersson1 skrev:
Jag tog fast pris förra förra veckan i se3 och fick 90 öre o 3 år
Över 1 kr skulle jag nog inte ta.
Oj är det bara förbrukning eller med nätavgifter å allt ?

Jag teckna i våras på 65öre

Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Oj är det bara förbrukning eller med nätavgifter å allt ?

Jag teckna i våras på 65öre
Förbrukning

C cbrolin skrev:
Vi hade ett sådant elsystem förr i tiden. Ska man klara samma sak med vindkraft måste man bygga 100 ggr mer än vad de maximalt kan leverera. Och det blir nog inte billigt. Alternativt uppfinna ett sätt att lagra el under lång tid på ett någorlunda kostnadseffektivt sätt.
Précis, kostar fläsk. Därför finns dessa utjämningskablar med grannländerna

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
C cbrolin skrev:
Alternativt uppfinna ett sätt att lagra el under lång tid på ett någorlunda kostnadseffektivt sätt.
Här ligger ju Sverige rätt gott till med våra vattenkraftsdammar i norr. De är ju i praktiken energilager.

Man skulle t.o.m. kunna tänka sig att pumpa upp vatten till dem om naturliga tillflöden inte inte räcker till. Men det finns det säkert miljömässiga hinder för.

Z Zodde skrev:
Hur stor del av Tysklands konsumtion tror du de importerar från Sverige? 0,1% lr 0,01% lr kanske Tom 0,001%?
Det är inte frågan hur mycket av deras konsumtion de importerar utan hur de påverkar vårat nät, iom att vi inte i nuläget kan begränsa exporten pga EU så mår vårat nät dåligt
Mätare som visar aktuell frekvens för elnätet med värdet 49.92 Hz, indikerat i det gula området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vi ligger på gult just nu, vad tror du händer när vi hamnar på rött???
just nu bränner vi nog en massa olja i karlshamn bara för att inte nätet skall krascha, bara för att de skulle stänga sin kärnkraft, vilket är värst för miljön?
just nu importerar de 1200MW

• Gilla
Kekistan och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Inga nyheter i länken utan gammal känd info.
Det som SVD etc var också på SVT men dom kanske också ljuger. Fram med infon dom säger de har kört rekordmycket i 2021 på SVK s order
Artikeln i GP är även denna felaktig, tom motsägelsefull. På ett ställe står det att verket i Karlshamn bara behövde startas tre gånger under 2021
Z Zodde skrev:
Inga nyheter i länken utan gammal känd info.
Det som SVD etc var också på SVT men dom kanske också ljuger. Fram med infon dom säger de har kört rekordmycket i 2021 på SVK s order
Journalisten intervjuar en representant för verket i artikeln men misstror honom. Istället läggs siffror fram utan någon som helst referens.

Vidare, finns det inget som helst samband mellan pris och elbrist tror du?

• Gilla
Kekistan
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
Det är inte frågan hur mycket av deras konsumtion de importerar utan hur de påverkar vårat nät, iom att vi inte i nuläget kan begränsa exporten pga EU så mår vårat nät dåligt
[bild]

vi ligger på gult just nu, vad tror du händer när vi hamnar på rött???
just nu bränner vi nog en massa olja i karlshamn bara för att inte nätet skall krascha, bara för att de skulle stänga sin kärnkraft, vilket är värst för miljön?
just nu importerar de 1200MW
Verifiera fina fantasifulla påståenden att Karlshamn kör just nu för att nätet inte ska krascha. Har letat överallt men hittar inget. STYRK ditt påstående PLEASE!

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Artikeln i GP är även denna felaktig, tom motsägelsefull. På ett ställe står det att verket i Karlshamn bara behövde startas tre gånger under 2021

Journalisten intervjuar en representant för verket i artikeln men misstror honom. Istället läggs siffror fram utan någon som helst referens.

Vidare, finns det inget som helst samband mellan pris och elbrist tror du?
Exakt vad är motsägelsefullt?

Z Zodde skrev:
Verifiera fina fantasifulla påståenden att Karlshamn kör just nu för att nätet inte ska krascha. Har letat överallt men hittar inget. STYRK ditt påstående PLEASE!
lär dig läsa, jag skrev "just nu bränner vi NOG en massa olja", det är inget påstående utan ett antagande för det verket är till för att hålla stabiliteten i nätet.

källa till övrig info ovan https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Redigerat:
  • Gilla
Mathias01 och 1 till
  • Laddar…
R
M masseman33 skrev:
Är det verkligen så att Tyskland (eller annat land för den delen) kan kräva att vi exporterar till dem trots att det skulle innebära att frekvensen i vårt nät sjunker ner under tillåten nivå?

Jag har sökt men hittar inget om det så kan du ge mig en länk?

M masseman33 skrev:
lär dig läsa, jag skrev "just nu bränner vi NOG en massa olja", det är inget påstående utan ett antagande för det verket är till för att hålla stabiliteten i nätet.
Sorry att jag inte förstod att det var en ren killgissning för du lät ju ganska säker….
Är det fler saker du killgissat på som jag misstagit för fakta?

Ligger just nu och läser ikapp denna tråd och precis då blir det strömavbrott.:surprised: Ett tecken?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Är det verkligen så att Tyskland (eller annat land för den delen) kan kräva att vi exporterar till dem trots att det skulle innebära att frekvensen i vårt nät sjunker ner under tillåten nivå?

Jag har sökt men hittar inget om det så kan du ge mig en länk?
jag hittade min länk 500 inlägg bakåt ;)
läs nedan pdf från regeringen, i den står också EUs direktiv som grund till elmarknadsdirektivet vilken förklarar vad medlems länderna måste gå med på (bara 431 sidor)
https://www.regeringen.se/4b0db3/co...dsdirektivet-nar-det-galler-natverksamhet.pdf

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Sorry att jag inte förstod att det var en ren killgissning för du lät ju ganska säker….
Är det fler saker du killgissat på som jag misstagit för fakta?
det får du läsa ut hur jag har ordat :crysmile:

• Gilla
Mathias01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.