P
K Nils Andersson1 skrev:
Fick min för december nu, 5500 kr. Kommer inte kunna betala, så det får gå till fogden.
Jag prioriterade en tand och mediciner, så har inte haft någon buffert nu.
har du tillgång till mina sidor.
Så kan du se dina fakturor.
betala säg 500 kr..
1500 kr nästa gång osv..
Så är detta snart borta.
Och så länge du betalar så skickar de inte ärendet vidare..

Tråkigt. men lösbart..
Va inte för stolt för att ta emot bidrag eller ersättning.
Och sälj av det som inte kommer bli använt

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej jag tror förstås inte att du vaknade en dag och bestämde dig för att "nu djävlar ska jag komma på obestånd". Men ditt ursprungliga inlägg som jag svarade på andades knappast en vilja av att försöka reda upp situationen på bästa sett.

Det var i all välmening jag föreslog att du skulle försöka få till en avbetalningsplan istället för att åka på betalningsanmärkning och en ännu högre kostnad i slutändan.
Det är väldigt mycket som de som inte jobbat med folk botten eller själva varit där förstår.
T ex jag känner både knarkare/socialf/inbrottstjuvar samt mångmiljonärer och skulle jag låna så blir det av knarkaren för miljonärer lånar inte ut pengar, samt att de är snåla.

Sen är mycket av samhället konstruerat så att man fort ska ramla ner till botten och från där ska det vara omöjligt att vandra uppåt.
Te x skulle ett lån från kommunen ofta kunna rädda många familjer ibland.

Z Zodde skrev:
Och när vi behöver importera för att förhindra en blackout pga stopp i nåt kärnkraftverk och sinande vattenkraft?
vi behöver inte kapa alla kablar bara till de som inte tar ansvar för sitt nät dvs tyskland

• Gilla
Kekistan och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
har du tillgång till mina sidor.
Så kan du se dina fakturor.
betala säg 500 kr..
1500 kr nästa gång osv..
Så är detta snart borta.
Och så länge du betalar så skickar de inte ärendet vidare..

Tråkigt. men lösbart..
Va inte för stolt för att ta emot bidrag eller ersättning.
Och sälj av det som inte kommer bli använt
Jag löser det nog. Men jag funderar allvarligt på att ha det som ett alternativ.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
K Nils Andersson1 skrev:
Jag löser det nog. Men jag funderar allvarligt på att ha det som ett alternativ.
har du bara en plan på hur du ska agera så löser du det.
Har man inte det så blir det oftast en mur
Och den blir bara högre och högre.. samt att man aldrig kan gå runt...

M masseman33 skrev:
Det köper jag inte, det måste vara för att hålla 50hz på stamnätet!
Köper du inte det som står i svenska dagstidningar (SvD, GP o Sydsvenskan) så går du nog komma upp med nåt motbevis.

R
K Nils Andersson1 skrev:
Det tror jag inte. Framtiden är inte som historien. Jag tror det kommer bli dyrt.
Nu är det ju i.o.f.s. inte jag som ursprungligen skrivit det du citerar, jag bara redogjorde för vilka argument jag sett för att inte ha fast EL-pris just nu.

Men angående rörligt vs fast pris så anser jag så klart att det kommer att bli dyrare än det varit de senaste åren. Både med fast pris (om det ens kommer erbjudas) och med rörligt.

Rörligt kommer sannolikt fortsätta vara billigare än fast över tid eftersom EL-bolagen lägger på riskpengar på de fasta abonnemangen. Ska du komma billigare undan genom att teckna fast pris måste du m.a.o. vara bättre på att spå framtida elpriser än vad de på EL-bolagen är.

Att teckna ett år fast pris skulle kosta mig 220 öre per kWh. Låter det bättre än att köra vidare på rörligt?

M masseman33 skrev:
vi behöver inte kapa alla kablar bara till de som inte tar ansvar för sitt nät dvs tyskland
Din åsikt om Tyskland. Vi lär bli dom som blir utfrusna om vi börjar med protektionism. Lite realism om jag får be!

Z Zodde skrev:
Köper du inte det som står i svenska dagstidningar (SvD, GP o Sydsvenskan) så går du nog komma upp med nåt motbevis.
informationen var vinklad, längre ner kom det fram att olje kraftverket kördes på sommaren för det är då kärnkraften har service
det är svenska kraftnät vi pratar om, de skall inte sälja el, bara balansera nätet till 50Hz

Z Zodde skrev:
SvD och Sydsvenskan har exakt samma artikel. Du kan misstro GP hur mycket du vill men det kommer du ingen vart med, faktum kvarstår.
De kopierar varandra förstås. Journalister skriver om allt möjligt och är sällan insatta i teknikaliteterna.

Men läste du inte ens länken min som jag postade?

M masseman33 skrev:
informationen var vinklad, längre ner kom det fram att olje kraftverket kördes på sommaren för det är då kärnkraften har service
det är svenska kraftnät vi pratar om, de skall inte sälja el, bara balansera nätet till 50Hz
Ja och Karlshamn har avtal med SVK. För dom kör man några gånger om året vid behov.
Sen kan man köra när det är kommersiellt lönsamt och det är just det man gjorde 2021

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Din åsikt om Tyskland. Vi lär bli dom som blir utfrusna om vi börjar med protektionism. Lite realism om jag får be!
så tyskland skall kunna bete sig hur som helst?
stäng all kärnkraft på 2 år utan att ha en plan när det inte blåser och gasen inte räcker till för vi kan suga ut sverige....
om realism innebär att bli tysklands EL bitch så nä tack!

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nu är det ju i.o.f.s. inte jag som ursprungligen skrivit det du citerar, jag bara redogjorde för vilka argument jag sett för att inte ha fast EL-pris just nu.

Men angående rörligt vs fast pris så anser jag så klart att det kommer att bli dyrare än det varit de senaste åren. Både med fast pris (om det ens kommer erbjudas) och med rörligt.

Rörligt kommer sannolikt fortsätta vara billigare än fast över tid eftersom EL-bolagen lägger på riskpengar på de fasta abonnemangen. Ska du komma billigare undan genom att teckna fast pris måste du m.a.o. vara bättre på att spå framtida elpriser än vad de på EL-bolagen är.

Att teckna ett år fast pris skulle kosta mig 220 öre per kWh. Låter det bättre än att köra vidare på rörligt?
Jag tog fast pris förra förra veckan i se3 och fick 90 öre o 3 år
Över 1 kr skulle jag nog inte ta.

C cbrolin skrev:
De kopierar varandra förstås. Journalister skriver om allt möjligt och är sällan insatta i teknikaliteterna.

Men läste du inte ens länken min som jag postade?
Inga nyheter i länken utan gammal känd info.
Det som SVD etc var också på SVT men dom kanske också ljuger. Fram med infon dom säger de har kört rekordmycket i 2021 på SVK s order

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Skulle vi ha produktionskapacitet så vi blev totalt oberoende av omvärlden behöver den byggas ut ordentligt för att klara förbrukstopparna hade det blivit extrem dyrt och vi hade sett ett högre elpris än idag. Att ha en massa kapacitet som står stilla 99 dagar av 100 är idiotiskt och kostar multum, vem skall betala?
Vi hade ett sådant elsystem förr i tiden. Ska man klara samma sak med vindkraft måste man bygga 100 ggr mer än vad de maximalt kan leverera. Och det blir nog inte billigt. Alternativt uppfinna ett sätt att lagra el under lång tid på ett någorlunda kostnadseffektivt sätt.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.