142 833 läst ·
270 svar
143k läst
270 svar
Elräkning 10600 kr trots bergvärme
den övre smärtgränsen för oss går vid 20grader, är det över det blir det för varmt. Vi ligger 18,5-19,5. Det går nog ner till runt 18 på natten.V Villaägarenr1 skrev:Jag skulle då inte vilja påstå att dem har för varmt.
Vi bor i 128 kvadrat villa. Med bergvärme. 21.5 -22 grader. Stora element, låg kurva.
Spabad som står och värmer. Utebelysning. Barn som duschar mycket. Elgolvvärme i ena badrummet på 22 grader. Mm förbrukning december 2400 kWh.
Ts har något annat som är fel.
Vilken galning vill bo i 18 grader inne
Detta har inget med kostnad att göra utan det är en trivselfråga.
Du kanske borde vidga ditt sinne något och se att människor är rätt olika.
Förövrigt är 2400 kWh för 125 m2 högt, oavsett spabad eller inte.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Jag skulle avlida om vi hade 22-23 grader inne............fast med dragigt oisolerat hus från 1900 så vänjer man sig. Toaletten som just nu finns i holken där trappen gick ner i källaren tidigare är nog jordens kallaste plats. Ibland funderar jag på om väggarna är nån slags illusion. Men men, det ska väl fixas det också nångång. Plus allt annat.
Fast jag skulle som sagt inte ha varmare även om det gick. Skulle isåfall vara mer intressant med jämn värme i hela huset.
Fast jag skulle som sagt inte ha varmare även om det gick. Skulle isåfall vara mer intressant med jämn värme i hela huset.
Du har redan fått massvis med svar, men håller med ovanstående. Det är hög förbrukning för ett litet hus med bergvärme, vi har samma förbrukning men dubbelt så stort hus (också bergvärme, men äldre hus än ditt). Men tar man i beaktande att du har direktverkande el i badrummet och huset inte är nytt så är det nog inget konstigt egentligen.
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
under 24 grader får jag panik. Men komfort kostar deg just nu.Går alltid runt i shorts eller kallingar hemma,( får stödelda i kaminen lite på kvällarna)ser besvikelsen direkt i frugans ögon när det blir för kallt i husetA Aussiegrit skrev:
Håller med dig. Finns ingen som helst njutning av att gå och småfrysa halva året.V Villaägarenr1 skrev:
Sen kan det vara något annat fel. För grunt borrhål, radiatorer som kräver hög temp (golvvärme är egentligen bäst för VP).
Vill TS ändå laborera med att sänka temperaturen så är det möjligt att bara ½ till 1 grad räcker. När det gäller kalla perioder så kan det vara den lilla skillnaden som gör att tillskottet måste kicka in.
Btw. Hade själv 2541 kWh i december med 22 grader inne. Hushållsel + Jordvärme.
Men håller på att inreda garaget mm och kör värmefläktar emellanåt, samt att tvätt disk och torktumlare går flera gånger om dan. Har man dessutom tonårsbarn som bor i badrummet så blir det inte billigt.
Men håller på att inreda garaget mm och kör värmefläktar emellanåt, samt att tvätt disk och torktumlare går flera gånger om dan. Har man dessutom tonårsbarn som bor i badrummet så blir det inte billigt.
Glöm inte att varmvatten kostar stort. Har ni badkar? Badas det ofta?
Försök gå över till korta duschar.
Fast jag älskar att bada
Försök gå över till korta duschar.
Fast jag älskar att bada
off topic men vid 22 grader inomhus skulle jag få springa runt i kallingarna jämt, hehe. Frugan och de stora barnen klagar lite på våra 19-20 men de sitter mest och läser/kollar mobilen, men treåringen ochjag trivs! Sen gillar jag svala sovrum och varma täcken. Torktumlaren kör jag bara i nödfall om torklinorna är fulla. När man hängtorkar får man på köpet lite motion och en tillfälligt behagligare luftfuktighet.A Aussiegrit skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 514 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 514 inlägg
Skulle säga att el-golvvärme och el-batteri i FTX är det som kan dra en del... En modern torktumlare drar väl 1-1.5kWh per omgång vilket är värt! Jag har 3 barn och det går 1-6 maskiner om dagen, torktumlaren är en stor räddning! Angående innetemp så tycker iaf jag det är värt några kronor extra att ha 21 istället för 19 grader. Vill jag ha varmare än så får det eldas i kaminen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Villa byggd 2019, FTX och Bergvärmepump, ca. 180m2.
Förbrukning för december 1500kWh. Ca. 19-20 grader inomhus men har eldat i kamin ett par timmar var tredje dag i snitt.
Elräkningen landade på ca. 1100:- för Elen och 1300:- för Elnätet.
Förbrukning för december 1500kWh. Ca. 19-20 grader inomhus men har eldat i kamin ett par timmar var tredje dag i snitt.
Elräkningen landade på ca. 1100:- för Elen och 1300:- för Elnätet.
Ja, 1-1.5 kWh stämmer bra, ex denna LG file:///C:/PMX/Projects/BI/BI-FTE-GPR52-PMX-4/FromClient/Background/literature/S0RC308N1W9-61b21527905ccd7e86000130.pdfS swirve skrev:Skulle säga att el-golvvärme och el-batteri i FTX är det som kan dra en del... En modern torktumlare drar väl 1-1.5kWh per omgång vilket är värt! Jag har 3 barn och det går 1-6 maskiner om dagen, torktumlaren är en stor räddning! Angående innetemp så tycker iaf jag det är värt några kronor extra att ha 21 istället för 19 grader. Vill jag ha varmare än så får det eldas i kaminen.
Detta är för full last (8kg) om vi antar 44% restfuktighet på tvätten så innebär det att det skulle kräva
(8*0.44)*2257/3360=2.364476 kWh att hängtorka motsvarande mängd tvätt, energi som då försvinner med frånluften. De 1.5 kWh som torktumlaren drar värmer istället upp rummet, vilket minskar värmebehovet.
Används en värmepump även för att värma rummet och den har en cop på 4 så går det bara åt 0.5 kWh el att sträcktorka. Så då kostar torktumlaren ~0.7 kWh mer (värmen som torktumlaren tillförde rummet måste ersättas från elementet, förutsatt att uppvärmning behövds).
S Styrman_jansson skrev:
Då kanske du får elen gratis i december när elåterbäringen trillar in
Jag är inte med på alla uträkningar men jag tror inte resultatet stämmer om man inte har direktverkande El med egen termostat i torkrummet. Vattenburen värme matar ju alltid ut samma temp beroende på utetemperaturen och rumstermostaterna agerar bara övertempskydd. Det man kan uppleva är en temperatursänkning i torkrummet men den kommer inte kompenseras av pannan. Dock håller jag med om att laster av tillfällig typ sällan är det som bygger elräkningar, utan det är det vanliga, varmvatten och uppvärming som utgör grunden. Men summan av alla tillfälliga laster är ändå inte obetydligH hapazard skrev:Ja, 1-1.5 kWh stämmer bra, ex denna LG file:///C:/PMX/Projects/BI/BI-FTE-GPR52-PMX-4/FromClient/Background/literature/S0RC308N1W9-61b21527905ccd7e86000130.pdf
Detta är för full last (8kg) om vi antar 44% restfuktighet på tvätten så innebär det att det skulle kräva
(8*0.44)*2257/3360=2.364476 kWh att hängtorka motsvarande mängd tvätt, energi som då försvinner med frånluften. De 1.5 kWh som torktumlaren drar värmer istället upp rummet, vilket minskar värmebehovet.
Används en värmepump även för att värma rummet och den har en cop på 4 så går det bara åt 0.5 kWh el att sträcktorka. Så då kostar torktumlaren ~0.7 kWh mer (värmen som torktumlaren tillförde rummet måste ersättas från elementet, förutsatt att uppvärmning behövds).
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg