V Villaägarenr1 skrev:
Jag skulle då inte vilja påstå att dem har för varmt.

Vi bor i 128 kvadrat villa. Med bergvärme. 21.5 -22 grader. Stora element, låg kurva.
Spabad som står och värmer. Utebelysning. Barn som duschar mycket. Elgolvvärme i ena badrummet på 22 grader. Mm förbrukning december 2400 kWh.

Ts har något annat som är fel.

Vilken galning vill bo i 18 grader inne
den övre smärtgränsen för oss går vid 20grader, är det över det blir det för varmt. Vi ligger 18,5-19,5. Det går nog ner till runt 18 på natten.
Detta har inget med kostnad att göra utan det är en trivselfråga.
Du kanske borde vidga ditt sinne något och se att människor är rätt olika.

Förövrigt är 2400 kWh för 125 m2 högt, oavsett spabad eller inte.
 
  • Gilla
Nissens och 5 till
  • Laddar…
Jag skulle avlida om vi hade 22-23 grader inne............fast med dragigt oisolerat hus från 1900 så vänjer man sig. Toaletten som just nu finns i holken där trappen gick ner i källaren tidigare är nog jordens kallaste plats. Ibland funderar jag på om väggarna är nån slags illusion. Men men, det ska väl fixas det också nångång. Plus allt annat.
Fast jag skulle som sagt inte ha varmare även om det gick. Skulle isåfall vara mer intressant med jämn värme i hela huset.
 
  • Gilla
  • Haha
Melody81 och 5 till
  • Laddar…
Du har redan fått massvis med svar, men håller med ovanstående. Det är hög förbrukning för ett litet hus med bergvärme, vi har samma förbrukning men dubbelt så stort hus (också bergvärme, men äldre hus än ditt). Men tar man i beaktande att du har direktverkande el i badrummet och huset inte är nytt så är det nog inget konstigt egentligen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Aussiegrit skrev:
Ja det har varit på tapeten, vi ska börja lufttorka. Två barn 2 och 4 år men 20 grader det vettifanken alltså kommer ju frysa röven av mig när jag går upp på morgonen när man är van vid 22, 22,5 Men det kanske man får göra nu med tanke på elpriserna.
under 24 grader får jag panik. Men komfort kostar deg just nu.Går alltid runt i shorts eller kallingar hemma,( får stödelda i kaminen lite på kvällarna)ser besvikelsen direkt i frugans ögon när det blir för kallt i huset
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Kustvägen och 6 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Jag skulle då inte vilja påstå att dem har för varmt....
Ts har något annat som är fel.
Vilken galning vill bo i 18 grader inne
Håller med dig. Finns ingen som helst njutning av att gå och småfrysa halva året.
Sen kan det vara något annat fel. För grunt borrhål, radiatorer som kräver hög temp (golvvärme är egentligen bäst för VP).
Vill TS ändå laborera med att sänka temperaturen så är det möjligt att bara ½ till 1 grad räcker. När det gäller kalla perioder så kan det vara den lilla skillnaden som gör att tillskottet måste kicka in.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Btw. Hade själv 2541 kWh i december med 22 grader inne. Hushållsel + Jordvärme.
Men håller på att inreda garaget mm och kör värmefläktar emellanåt, samt att tvätt disk och torktumlare går flera gånger om dan. Har man dessutom tonårsbarn som bor i badrummet så blir det inte billigt.
 
Glöm inte att varmvatten kostar stort. Har ni badkar? Badas det ofta?
Försök gå över till korta duschar.
Fast jag älskar att bada :-)
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
A Aussiegrit skrev:
Ja det har varit på tapeten, vi ska börja lufttorka. Två barn 2 och 4 år men 20 grader det vettifanken alltså kommer ju frysa röven av mig när jag går upp på morgonen när man är van vid 22, 22,5 Men det kanske man får göra nu med tanke på elpriserna.
off topic men vid 22 grader inomhus skulle jag få springa runt i kallingarna jämt, hehe. Frugan och de stora barnen klagar lite på våra 19-20 men de sitter mest och läser/kollar mobilen, men treåringen ochjag trivs! Sen gillar jag svala sovrum och varma täcken. Torktumlaren kör jag bara i nödfall om torklinorna är fulla. När man hängtorkar får man på köpet lite motion och en tillfälligt behagligare luftfuktighet.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Tommty
låter inte helt orimligt med 1900kwh i december.

förbrukade 1300kwh i December och liknande hus som dig. 95m2 villa byggd 1970. Bergvärme installerat 2011.
Värmen inne är 20 grader.
Dock ingen torktumlare, elgolvärme eller FTX.
 
  • Gilla
mrnilssontom
  • Laddar…
S
Skulle säga att el-golvvärme och el-batteri i FTX är det som kan dra en del... En modern torktumlare drar väl 1-1.5kWh per omgång vilket är värt! Jag har 3 barn och det går 1-6 maskiner om dagen, torktumlaren är en stor räddning! Angående innetemp så tycker iaf jag det är värt några kronor extra att ha 21 istället för 19 grader. Vill jag ha varmare än så får det eldas i kaminen.
 
Villa byggd 2019, FTX och Bergvärmepump, ca. 180m2.
Förbrukning för december 1500kWh. Ca. 19-20 grader inomhus men har eldat i kamin ett par timmar var tredje dag i snitt.

Elräkningen landade på ca. 1100:- för Elen och 1300:- för Elnätet.
 
S swirve skrev:
Skulle säga att el-golvvärme och el-batteri i FTX är det som kan dra en del... En modern torktumlare drar väl 1-1.5kWh per omgång vilket är värt! Jag har 3 barn och det går 1-6 maskiner om dagen, torktumlaren är en stor räddning! Angående innetemp så tycker iaf jag det är värt några kronor extra att ha 21 istället för 19 grader. Vill jag ha varmare än så får det eldas i kaminen.
Ja, 1-1.5 kWh stämmer bra, ex denna LG file:///C:/PMX/Projects/BI/BI-FTE-GPR52-PMX-4/FromClient/Background/literature/S0RC308N1W9-61b21527905ccd7e86000130.pdf

Detta är för full last (8kg) om vi antar 44% restfuktighet på tvätten så innebär det att det skulle kräva
(8*0.44)*2257/3360=2.364476 kWh att hängtorka motsvarande mängd tvätt, energi som då försvinner med frånluften. De 1.5 kWh som torktumlaren drar värmer istället upp rummet, vilket minskar värmebehovet.

Används en värmepump även för att värma rummet och den har en cop på 4 så går det bara åt 0.5 kWh el att sträcktorka. Så då kostar torktumlaren ~0.7 kWh mer (värmen som torktumlaren tillförde rummet måste ersättas från elementet, förutsatt att uppvärmning behövds).
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Villa byggd 2019, FTX och Bergvärmepump, ca. 180m2.
Förbrukning för december 1500kWh. Ca. 19-20 grader inomhus men har eldat i kamin ett par timmar var tredje dag i snitt.

Elräkningen landade på ca. 1100:- för Elen och 1300:- för Elnätet.

Då kanske du får elen gratis i december när elåterbäringen trillar in :)
 
H hapazard skrev:
Ja, 1-1.5 kWh stämmer bra, ex denna LG file:///C:/PMX/Projects/BI/BI-FTE-GPR52-PMX-4/FromClient/Background/literature/S0RC308N1W9-61b21527905ccd7e86000130.pdf

Detta är för full last (8kg) om vi antar 44% restfuktighet på tvätten så innebär det att det skulle kräva
(8*0.44)*2257/3360=2.364476 kWh att hängtorka motsvarande mängd tvätt, energi som då försvinner med frånluften. De 1.5 kWh som torktumlaren drar värmer istället upp rummet, vilket minskar värmebehovet.

Används en värmepump även för att värma rummet och den har en cop på 4 så går det bara åt 0.5 kWh el att sträcktorka. Så då kostar torktumlaren ~0.7 kWh mer (värmen som torktumlaren tillförde rummet måste ersättas från elementet, förutsatt att uppvärmning behövds).
Jag är inte med på alla uträkningar men jag tror inte resultatet stämmer om man inte har direktverkande El med egen termostat i torkrummet. Vattenburen värme matar ju alltid ut samma temp beroende på utetemperaturen och rumstermostaterna agerar bara övertempskydd. Det man kan uppleva är en temperatursänkning i torkrummet men den kommer inte kompenseras av pannan. Dock håller jag med om att laster av tillfällig typ sällan är det som bygger elräkningar, utan det är det vanliga, varmvatten och uppvärming som utgör grunden. Men summan av alla tillfälliga laster är ändå inte obetydlig
 
  • Gilla
Nilshenry
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Då kanske du får elen gratis i december när elåterbäringen trillar in :)
Vilket egentligen är åt helskotta... Lägg pengarna på att se till att vi inte hamnar i denna situation igen istället.
 
  • Gilla
Allman och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.