142 833 läst ·
270 svar
143k läst
270 svar
Elräkning 10600 kr trots bergvärme
Ja, lite så är det faktiskt. Tack för svaruseless skrev:
Det är väl det som är grundproblemet. Antingen accepterar ni 1900 kWh en kall månad och har det behagligt i huset, eller så stänger ni av golvvärmen och tilluftvärmen, sparar 600 kWh och går runt och fryser.
Förbrukningen i sig tycker inte jag är anmärkningsvärt
hög, så vill ni minska kostnaden är det i första hand elavtalet ni ska se över.
Torktumla måste ni det? Hur många barn har ni?
Vi bor i 95kvm med källare, halva källaren har golvvärme men via bergvärmen, även så badrummet.
1 barn, tvättar en gång i veckan och lufttorkar, slängde ut torktumlare när vi flytta in.
Bergvärmen installerad 2002 också en greenline och den tuffar på. Huset byggt -45 dock nya fönster och halvvettigt isolerat.
Vi gjorde av med 1100 kwh i december i skåne.
Klipp sladden till torktumlaren (farsan gjorde så när vi bodde hemma haha) och säg till tant att nu lufttorkar vi kläderna.
Sänk även värmen, 20 räcker väl? Vi har 17 men vi slänger igång kaminen när vi kommer hem.
Vi bor i 95kvm med källare, halva källaren har golvvärme men via bergvärmen, även så badrummet.
1 barn, tvättar en gång i veckan och lufttorkar, slängde ut torktumlare när vi flytta in.
Bergvärmen installerad 2002 också en greenline och den tuffar på. Huset byggt -45 dock nya fönster och halvvettigt isolerat.
Vi gjorde av med 1100 kwh i december i skåne.
Klipp sladden till torktumlaren (farsan gjorde så när vi bodde hemma haha) och säg till tant att nu lufttorkar vi kläderna.
Sänk även värmen, 20 räcker väl? Vi har 17 men vi slänger igång kaminen när vi kommer hem.
Rkarlsson skrev:Torktumla måste ni det? Hur många barn har ni?
Vi bor i 95kvm med källare, halva källaren har golvvärme men via bergvärmen, även så badrummet.
1 barn, tvättar en gång i veckan och lufttorkar, slängde ut torktumlare när vi flytta in.
Bergvärmen installerad 2002 också en greenline och den tuffar på. Huset byggt -45 dock nya fönster och halvvettigt isolerat.
Vi gjorde av med 1100 kwh i december i skåne.
Klipp sladden till torktumlaren (farsan gjorde så när vi bodde hemma haha) och säg till tant att nu lufttorkar vi kläderna.
Sänk även värmen, 20 räcker väl? Vi har 17 men vi slänger igång kaminen när vi kommer hem.
Ja det har varit på tapeten, vi ska börja lufttorka. Två barn 2 och 4 år men 20 grader det vettifanken alltså kommer ju frysa röven av mig när jag går upp på morgonen när man är van vid 22, 22,5 Men det kanske man får göra nu med tanke på elpriserna.
Fungerar värmeväxlare? Är det en roterande? (Remmen kan ha gått av).A Aussiegrit skrev:
När bytte du filter senast?
Ni kan alltid prova att sänka, antingen funkar det eller inte.A Aussiegrit skrev:
Men det skadar ju inte om man försöker in i det sista att spara så mycket som möjligt.
Vi fick 5100 kr kontra 1600 förra december.
hej är det inte bättre med ( ispine) oktavius än bergvärme som koplar till sol och vindkraft samt en vätgasgenurator som tankas med vattenA Aussiegrit skrev:Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.
Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.
villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.
grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
Jag har 18.5 grader inneA Aussiegrit skrev:
Octopus Ispinne är rättBft204 skrev:
https://www.hpb.se/hpb/katalog/Varmepump - Broschyr.pdfBft204 skrev:
En värmepumpstorkare kan faktiskt vara effektivare än att lufttorka inomhus, eftersom du får tillbaka energin som krävs för att avdunsta vattnet när det kondenserar. Om du hänger kläderna sjunker istället rumstemperaturen och elementet får gå hårdare, energin försvinner med ångan i frånluften.Rkarlsson skrev:Torktumla måste ni det? Hur många barn har ni?
Vi bor i 95kvm med källare, halva källaren har golvvärme men via bergvärmen, även så badrummet.
1 barn, tvättar en gång i veckan och lufttorkar, slängde ut torktumlare när vi flytta in.
Bergvärmen installerad 2002 också en greenline och den tuffar på. Huset byggt -45 dock nya fönster och halvvettigt isolerat.
Vi gjorde av med 1100 kwh i december i skåne.
Klipp sladden till torktumlaren (farsan gjorde så när vi bodde hemma haha) och säg till tant att nu lufttorkar vi kläderna.
Sänk även värmen, 20 räcker väl? Vi har 17 men vi slänger igång kaminen när vi kommer hem.
Möjligt. Själva lufttorkar vi i källaren. Och ser inte hur det kan påverka elförbrukningen. Det som måste torka snabbt hänger vi framför kaminen.H hapazard skrev:
Rumstemperaturen i källaren är konstant också
Ja det stämmer men betänk att att huset grundvärme också är på värmepump. Alltså även då en värmepump som torkar kläderna. Men elvärme hade det sett lite annorlunda ut.H hapazard skrev:
Det blir mer en fråga var vattnet tar vägen. i avloppet eller i luften. Under vintern vill nog många ha det i luften då det ofta är "very dry"