3 168 läst ·
50 svar
3k läst
50 svar
Elradiator - felsökning
Lysdioden lyser när värmeslingan normalt sätt värmer. Så kan ju vara korrekt att spänningen kommer fram dit, så efter den som det försvinner.A Avemo skrev:Jag vill gärna ta fasta på det här. Lyser den oavbrutet eller beror det på i vilket läge temperaturvredet står? Ofta sitter lysdioden i serie med gaten till triacen så att den lyser när elementet värmer. Så om lysdioden lyser när du skruvar upp vredet och slocknar när du skruvar ner det så fungerar allt på kortet fram till triacen.
Den blanka komponenten som @Dilato zoomar in är en termosäkring. Har du kontakt genom den? Vad har du för resistans genom själva elementet?
När jag mäter den som har ett X på sig pendlar multimetern väldigt mycket samt att det inte finns kontinuitet mellan benen. Går med andra ord inte fastställa ett värde då jag mäter resistans.H håbbe1961 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
Vilken jävla syn på saker och pengar :OJ jonaserik skrev:
Det går säkert att laga den där för ett par tior...
Testa triacen med diodläget på mätaren
Mät mellan ben 1 & 3, ska visa 0,6-07.
Vänd proberna, ska visa samma.
Mät mellan ben 2 & 3, ska visa oändligt.
Mät mellan ben 1 & 2, ska visa oändligt.
Kortslut mellan ben 2 & 3, ska visa typ 0.3
Det med JÄVLA syn får stå för dig. Så jag betackar mig för sådana kommentarer. Tänk till lite själv.S SueCia skrev:
I åtanke på vad skrev, så har TS nu spenderat tillsammans med er andra på forumet mer tid än vad det tar tillverkaren att tillverka kortet och räknas den tiden som en ekonomi som du och andra förlöst sig på här. Så har nog TS kunnat köpa 5 st helt nya radiatorer. NU är det lite av egenintresse för TS att kunna laga något och inte ha ett tänkande som slit och släng som många i samhället har. Även jag har lagandet som tänk. går det är det bra, men kostar det för mycket mot en kund avstår jag.
Ben 1-3 visar 0,73 på båda hållen. Litet avsteg från vad du skrev men inte allt för mycket.D Dilato skrev:Testa triacen med diodläget på mätaren
2-3 visar oändligt.
1-2 visar oändligt.
Mellan ben 2-3 visar den även där oändligt.
Vad kan man utläsa av det?
Man kan kolla hur bra kondensator filtrerar växelspänningen till likspänning genom att mäta med AC inställd på multimeter på ca 10v under drift. Borde vara under 1v tycker jag. Man kan ju kolla på den radiator som funkar som jämförelseT TuXy skrev:
Sista steget visar vad?T TuXy skrev:
Det är korrekt.D Dilato skrev:
Ben 1 & 2 blir oändlig.
Ben 1 & 3 visar 0,073
Sen är jag nog inte helt med på hur jag ska mäta.
För håller jag kvar på ben 1 & 2 och kortsluter 2 & 3 visar det 0,074. Kanske inte är så jag ska göra?
Det var precis så jag menade.T TuXy skrev:
Det verkar som att din triac faktiskt funkar.
Eller vänta, du skriver 0,07, menar du 0,7?