A Avemo skrev:
Jag vill gärna ta fasta på det här. Lyser den oavbrutet eller beror det på i vilket läge temperaturvredet står? Ofta sitter lysdioden i serie med gaten till triacen så att den lyser när elementet värmer. Så om lysdioden lyser när du skruvar upp vredet och slocknar när du skruvar ner det så fungerar allt på kortet fram till triacen.

Den blanka komponenten som @Dilato zoomar in är en termosäkring. Har du kontakt genom den? Vad har du för resistans genom själva elementet?
Lysdioden lyser när värmeslingan normalt sätt värmer. Så kan ju vara korrekt att spänningen kommer fram dit, så efter den som det försvinner.

L lordi skrev:
Kanske inte är något, men det ser ut som den vita ledaren har legat och svetsat mot något. Är isoleringen skadad där?
Isoleringen är hel och funktionen okej då jag mäter anslutningen vid kretskortet.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Vet du att elementet fungerar (alltså själva värmespiralen)?

H håbbe1961 skrev:
Ok säger som andra här att kodningen brukar vara 1a grej och kolla men hade, du inte mätt denna? Kräver förstås, att multimeter kan det
När jag mäter den som har ett X på sig pendlar multimetern väldigt mycket samt att det inte finns kontinuitet mellan benen. Går med andra ord inte fastställa ett värde då jag mäter resistans.

D Dilato skrev:
Vet du att elementet fungerar (alltså själva värmespiralen)?
Ja, jag monterade ett annat kretskort på den så själva slingan är det inget fel på. Sitter garanterat i kretskortet.

T TuXy skrev:
Ja, jag monterade ett annat kretskort på den så själva slingan är det inget fel på. Sitter garanterat i kretskortet.
Då är det nog bara triacen kvar.

Kan du ta en bättre bild på den så man ser vad det står på den?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Då är det nog bara triacen kvar.

Kan du ta en bättre bild på den så man ser vad det står på den?

• Elektronisk komponent, troligen en transistor, med kablar och en del av ett grönt föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
J jonaserik skrev:
Inte alls ,lönar sig inte, det har skjutit i kortet som syns, köp en ny och sätt dit, sen kan labba med trasiga. Beroende på hur gammalt det är, så är det nya modeller på termostater nu. Går att se typ på skylten för rätt del.
Vilken jävla syn på saker och pengar :O

Det går säkert att laga den där för ett par tior...

• Gilla
  • Älska
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Testa triacen med diodläget på mätaren

Mät mellan ben 1 & 3, ska visa 0,6-07.
Vänd proberna, ska visa samma.

Mät mellan ben 2 & 3, ska visa oändligt.

Mät mellan ben 1 & 2, ska visa oändligt.

Kortslut mellan ben 2 & 3, ska visa typ 0.3

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vilken jävla syn på saker och pengar
Det med JÄVLA syn får stå för dig. Så jag betackar mig för sådana kommentarer. Tänk till lite själv.

I åtanke på vad skrev, så har TS nu spenderat tillsammans med er andra på forumet mer tid än vad det tar tillverkaren att tillverka kortet och räknas den tiden som en ekonomi som du och andra förlöst sig på här. Så har nog TS kunnat köpa 5 st helt nya radiatorer. NU är det lite av egenintresse för TS att kunna laga något och inte ha ett tänkande som slit och släng som många i samhället har. Även jag har lagandet som tänk. går det är det bra, men kostar det för mycket mot en kund avstår jag.

D Dilato skrev:
Testa triacen med diodläget på mätaren

Mät mellan ben 1 & 3, ska visa 0,6-07.

Mät mellan ben 2 & 3, ska visa oändligt.

Ben 1-3 visar 0,73 på båda hållen. Litet avsteg från vad du skrev men inte allt för mycket.
2-3 visar oändligt.
1-2 visar oändligt.
Mellan ben 2-3 visar den även där oändligt.

Vad kan man utläsa av det?

T TuXy skrev:
När jag mäter den som har ett X på sig pendlar multimetern väldigt mycket samt att det inte finns kontinuitet mellan benen. Går med andra ord inte fastställa ett värde då jag mäter resistans.
Man kan kolla hur bra kondensator filtrerar växelspänningen till likspänning genom att mäta med AC inställd på multimeter på ca 10v under drift. Borde vara under 1v tycker jag. Man kan ju kolla på den radiator som funkar som jämförelse

T TuXy skrev:
Ben 1-3 visar 0,73 på båda hållen. Litet avsteg från vad du skrev men inte allt för mycket.
2-3 visar oändligt.
1-2 visar oändligt.
Mellan ben 2-3 visar den även där oändligt.

Vad kan man utläsa av det?
Sista steget visar vad?

D Dilato skrev:
Sista steget visar vad?
Det är korrekt.
Ben 1 & 2 blir oändlig.
Ben 1 & 3 visar 0,073
Sen är jag nog inte helt med på hur jag ska mäta.
För håller jag kvar på ben 1 & 2 och kortsluter 2 & 3 visar det 0,074. Kanske inte är så jag ska göra?

T TuXy skrev:
Det är korrekt.
Ben 1 & 2 blir oändlig.
Ben 1 & 3 visar 0,073
Sen är jag nog inte helt med på hur jag ska mäta.
För håller jag kvar på ben 1 & 2 och kortsluter 2 & 3 visar det 0,074. Kanske inte är så jag ska göra?
Det var precis så jag menade.
Det verkar som att din triac faktiskt funkar.
Eller vänta, du skriver 0,07, menar du 0,7?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.