406 läst ·
22 svar
406 läst
22 svar
Elradiator 230V fast anslutning
Jag inbillar mig att det blandas och ges lite ibland när det gäller för elektriker att motivera vad de gör. I Sverige brukar vi inte bryta nollan. Jag tror att det vore helt ok att inte bryta nollan till ditt element. Med detta sagt hade jag använt en sådan anslutning som du visar i inlägg #5.B Blommalla skrev:
Hur vet du att neutralledare är framdragen och ansluten?B Blommalla skrev:
Edit: ser att du har svarat på det i inlägg 11.
Blå ledare betyder inte att det är en neutralledare, utan det kan vara fas. Normalt (sedan xx år tillbaka) så får inte lös FK/FQ-tråd i VP-rör/flexslan vara något annat än neutralledare MEN man kan aldrig lita på det, främst inte i lite äldre installationer.
Korrekt, det är helt bekräftat att det är en ren enfas med nolla fas o jord. Den är från 2010-2015 så modern med korrekta färger plus kontrollerad av behörig.Demmpa skrev:
Hur vet du att neutralledare är framdragen och ansluten?
Edit: ser att du har svarat på det i inlägg 11.
Blå ledare betyder inte att det är en neutralledare, utan det kan vara fas. Normalt (sedan xx år tillbaka) så får inte lös FK/FQ-tråd i VP-rör/flexslan vara något annat än neutralledare MEN man kan aldrig lita på det, främst inte i lite äldre installationer.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 070 inlägg
Det är trams. Byt elektriker. Säkringen duger som frånskiljare i en bostad och nollan behöver inte brytas.B Blommalla skrev:
Ett långt svar finns här: https://www.byggahus.se/forum/threads/fast-ansluten-spis-behovs-separat-brytare.348006/post-3350491
Jag har en gammal BB1 men känner mig osäker med nya regler då jag jobbat de senaste åren utomlands mest med industri installationer. Tack för din utläggning om regelverk o tolkningar och kan bara hoppas att du vore lärare på det elprogram jG en gång gick. Tydlig, kompetent o pedagogisk.B Blommalla skrev:
Klicka här för att svara