L Liss-1 skrev:
Att få allt strömlöst även nollspänning - så en stickpropp i ett vägguttag är helt ok- bara att dra ur
Ja det förstår jag men vad är risken med att bryta fas men inte nolla? Min elektriker kunde inte svara utan hänvisar till regelverket vilket jag respekterar

Har du en 3fasgrupp så kan du få nollspänning så för att undvika detta gör man så

B Blommalla skrev:
Ja det förstår jag men vad är risken med att bryta fas men inte nolla? Min elektriker kunde inte svara utan hänvisar till regelverket vilket jag respekterar
Jag inbillar mig att det blandas och ges lite ibland när det gäller för elektriker att motivera vad de gör. I Sverige brukar vi inte bryta nollan. Jag tror att det vore helt ok att inte bryta nollan till ditt element. Med detta sagt hade jag använt en sådan anslutning som du visar i inlägg #5.

B Blommalla skrev:
Det är framdraget fas, nolla och jord. De ligger fördelade på tre faser, 2x700W per fas i gruppen
Hur vet du att neutralledare är framdragen och ansluten?
Edit: ser att du har svarat på det i inlägg 11.

Blå ledare betyder inte att det är en neutralledare, utan det kan vara fas. Normalt (sedan xx år tillbaka) så får inte lös FK/FQ-tråd i VP-rör/flexslan vara något annat än neutralledare MEN man kan aldrig lita på det, främst inte i lite äldre installationer.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur vet du att neutralledare är framdragen och ansluten?
Edit: ser att du har svarat på det i inlägg 11.

Blå ledare betyder inte att det är en neutralledare, utan det kan vara fas. Normalt (sedan xx år tillbaka) så får inte lös FK/FQ-tråd i VP-rör/flexslan vara något annat än neutralledare MEN man kan aldrig lita på det, främst inte i lite äldre installationer.
Korrekt, det är helt bekräftat att det är en ren enfas med nolla fas o jord. Den är från 2010-2015 så modern med korrekta färger plus kontrollerad av behörig.

Bästa svaret

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är trams. Byt elektriker. Säkringen duger som frånskiljare i en bostad och nollan behöver inte brytas.

Ett långt svar finns här: [länk]
Hej Bo. Jag har med stor respekt väntat på ett svar från dig. Tack för feedback..

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B Blommalla skrev:
Hej Bo. Jag har med stor respekt väntat på ett svar från dig. Tack för feedback..
Jag har en gammal BB1 men känner mig osäker med nya regler då jag jobbat de senaste åren utomlands mest med industri installationer. Tack för din utläggning om regelverk o tolkningar och kan bara hoppas att du vore lärare på det elprogram jG en gång gick. Tydlig, kompetent o pedagogisk.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.