C cpalm skrev:
Problemet här är att man inte kan sätta likhetstecken mellan hög årsförbrukning och "slösaktighet". Man måste ta hänsyn till faktorer som t.ex. värmekälla, familjestorlek och elbilsladdning. Börjar du kika på företag är det ännu mer komplicerat.
Finns det någon siffra på förslaget från regeringen som visar ungefärlig nivå på den förbrukning som ersätts borde den, tycker jag i alla fall, ta hänsyn till en årskalkyl bakåt i tiden för villahushåll. Detta för att kunna se vilka som är i behov av stödet utifrån "normalkonsumtion" och konsumtion som uppenbart bygger på "slöseri".

Borde inte vara särskilt svårt för elbolagen att fixa med siffror. Jag tänker att en villa som normalt förbrukar 1500kwh/månad borde vara rätt standard. Jämfört med lyxkonsumtionen hos de som suger ut 3000kwh/månad bara för att de har pool/elvärme och inte tänkt på alternativ att använda trots lång tid att kunna investera i detta.
Alternativt borde regeringen skyndsamt utreda alternativ som exempelvis lättnader att kunna montera solpaneler, solvärmeanläggningar och göra dem skattebefriade/avdragsgilla helt och hållet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Finns det någon siffra på förslaget från regeringen som visar ungefärlig nivå på den förbrukning som ersätts borde den, tycker jag i alla fall, ta hänsyn till en årskalkyl bakåt i tiden för villahushåll. Detta för att kunna se vilka som är i behov av stödet utifrån "normalkonsumtion" och konsumtion som uppenbart bygger på "slöseri".

Borde inte vara särskilt svårt för elbolagen att fixa med siffror. Jag tänker att en villa som normalt förbrukar 1500kwh/månad borde vara rätt standard. Jämfört med lyxkonsumtionen hos de som suger ut 3000kwh/månad bara för att de har pool/elvärme och inte tänkt på alternativ att använda trots lång tid att kunna investera i detta.
Alternativt borde regeringen skyndsamt utreda alternativ som exempelvis lättnader att kunna montera solpaneler, solvärmeanläggningar och göra dem skattebefriade/avdragsgilla helt och hållet.
Det problematiska i det hela är ju att lättnader/investeringsstöd i energieffektiviserande åtgärder knappast kommer någon tillhanda nu i år, leveranstiderna på såväl hårdvara som hantverkare är nog fullchokade en bit in på nästa år. Sen kan vi nog räkna ut med ärslet att samtliga aktörer, såväl hantverkare som leverantörer kommer höja sina priser både baserat på högre efterfrågan såklart men också just på grund av att de vet om att hushållen får ett stöd för investeringen, inte helt olikt hur alla priser gick upp i samband med ROT.

C
N Nordsjö skrev:
Detta för att kunna se vilka som är i behov av stödet utifrån "normalkonsumtion" och konsumtion som uppenbart bygger på "slöseri".
Men det är ju precis det jag säger - du kan inte avgöra om ett hushåll är slösaktiga eller inte enbart genom att jämföra deras elförbrukning med ett "normalhushåll".

Den mest avgörande faktorn är t.ex. uppvärmningen. Enligt SCB är "normalförbrukningen" för en villa 20 000 kWh/h, men de som värmer huset med t.ex. fjärrvärme har en normalförbrukning på endast 5 000 kWh/år.

Excel Excel skrev:
Vad kostar ett kärnkraftverk?
Olkiluoto 3 beräknas kosta 11 miljarder EUR totalt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja så nu ska eu rädda svensken som slaskar pengar på dåliga beslut och för att visa upp sitt fina yttre på insta.

T Titagurgi skrev:
Ja så nu ska eu rädda svensken som slaskar pengar på dåliga beslut och för att visa upp sitt fina yttre på insta.
Du är det roligaste trollet på länge. Kanske tom. mitt favorittroll här på BH.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du är det roligaste trollet på länge. Kanske tom. mitt favorittroll här på BH.
Ja din intelligens verkar ej vara på top.

Kallar de som tkr olika för troll.

T Titagurgi skrev:
Äh. Du är bara bitter för att du kommer att ha ett bundet elpris som är högre än alla vi som fattar "dåliga" beslut :)

• Haha
Dayangel
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Äh. Du är bara bitter för att du kommer att ha ett bundet elpris som är högre än alla vi som fattar "dåliga" beslut :)
Ja eller så sitter han med Telge Energi (var det väl) som kommer försöka kapa hans fasta elavtal :rofl:

• Haha
Cancerman_777
  • Laddar…
Exakt.
Varför ska ointelligens belönas?

Samma med lånen.
Nu ska ni få slippa amortera för att de är så synd om eran tik tok shopping.

D Dayangel skrev:
Ja eller så sitter han med Telge Energi (var det väl) som kommer försöka kapa hans fasta elavtal :rofl:
Tkr du de är rätt att ge bidrag t människor som fattat risk beslut?

Ska jag få bidrag för att jag investerade i risk aktier?

T Titagurgi skrev:
Exakt.
Varför ska ointelligens belönas?

Samma med lånen.
Nu ska ni få slippa amortera för att de är så synd om eran tik tok shopping.
Tankevurpan du gör är att du tror på fullaste allvar att du vet/visste bättre än samtliga elbolag el- och energiexperter. Ett hett tips: det gör du inte. Om det vore "allmänt vett/kunskap" så hade du ALDRIG kunnat binda till det priset du bundit till, för där går bolaget back. Du kan inte vinna över systemet. Så stig ner från dina höga hästar, var glad att du gissade rätt och kanske sparar lite pengar på det, men klandra inte andra eller tro att du vet mer än andra, för det gör du inte.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Tkr du de är rätt att ge bidrag t människor som fattat risk beslut?

Ska jag få bidrag för att jag investerade i risk aktier?
Det är INTE samma sak. Jämför inte äpplen med bildäck.

Tankevurpan du gör är att du tror på fullaste allvar att du vet/visste bättre än samtliga elbolag el- och energiexperter. Ett hett tips: det gör du inte. Om det vore "allmänt vett/kunskap" så hade du ALDRIG kunnat binda till det priset du bundit till, för där går bolaget back. Du kan inte vinna över systemet. Så stig ner från dina höga hästar, var glad att du gissade rätt och kanske sparar lite pengar på det, men klandra inte andra eller tro att du vet mer än andra, för det gör du inte.
Så Ryssland började ej strypa gasen redan förra året?

Militär övningarna vid gränsen av Ukraina var vid jul.

Sluta komma med floskler som gör att dina dumma handlingar får ngn trovärdighet.

Det är INTE samma sak. Jämför inte äpplen med bildäck.
Exakt samma sak.

Ska jag få bidrag för att jag valde rörligt lån och ej såg räntehöjningar komma?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.