22 945 läst ·
203 svar
23k läst
203 svar
Elprisstöd ...
Betvivlar inte att det finns, men har du några bra exempel på liknande väljarsvek historiskt?pacman42 skrev:
Spontant känns det exceptionellt att konkreta löften av denna dignitet faller redan 2 veckor in i mandatperioden när förslaget har majoritetens stöd.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Nej, inte för kommande period. Och det hade nog inte varit så smart heller.Dan_Johansson skrev:
Men det blev istället ett retroaktivt pristak på föregående periods förbrukning som blir till kompensation för kommande period. Ganska smart. Nu blev det ju iofs inget tak på själva brukarpriset, så vissa förlorade mer än andra. Men det är ju inte säkert att samma förhållande råder i kommande period.
Det är svårt att säga vad som är rättvist, men det handlar nog inte om rättvisa i det här fallet utan att försöka undvika att ett stort antal människor får gå från hus och hem och det borde nog fler än de drabbade vara glada över.
Nej, det blev inget pristak alls. Vilket är bra, ett pristak ger inte rätt incitament att spara när det är brist. Men det är ju inte snyggt att släppa sina löften så fort man bildat regering.
Om man skall vara petig, vilket du ju brukar vara @Daniel 109, så sparar vi mer eller mindre inget på att snåla med elen på så sätt att vi kan plocka fram den sparade elen vid ett senare tillfälle. Kan tyckas självklart, men många tycks tro att det är så. Så värt att påpeka.D Daniel 109 skrev:
Visst är det överhängande risk att marknaden hamnar i obalans om man sätter ett takpris. Samtidigt är det exakt den åtgärden man valt i flera andra länder, länder som i vissa fall dessutom har betydligt sämre förutsättningar än vi. Bristen med ett retroaktivt system som det förslag som nu går fram är å andra sidan risken att den kompensation som utbetalas nu inte räcker om priset rusar ytterligare i vinter. Med följden att privatpersoner, företag, ja kanske hela branscher hamnar på obestånd. Dessutom bidrar det inte nödvändigtvis till att dämpa KPI.
Men allt det här hade ju (M) & co förhoppningsvis tänkt igenom och utrett ordentligt redan innan de började trumma ut sitt löfte i valrörelsen(?)
Jag är medveten om att det finns den typen av upplägg i tex Norge. Det tycker jag inte heller är lämpligt.
De har väl helt enkelt upptäckt vilken bajsmacka de blivit serverade av förra regeringen, en ekonomi i fritt fall med skenande inflation stigande räntor och knappt några ökande löner vilket gör att inkomsterna stagnerar samtidigt som utgifterna exploderar.C cpalm skrev:
De hundratalsmiljarder som spenderades på coråna hysterin när man stödde ut pengar helt utan sans och innan det flyktingvansinnet som kommer kosta i flera årtionden framåt, blir inte så kul att betala av de skulderna nu med stigande räntor...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Om jag inte minns helt fel så var riksdagen mer eller mindre överens om alla åtgärder under pandemin, och generellt krävde oppositionen mer stöd till alla möjliga, snarare än mindre.. Dessutom hade de ju alla möjligheter att stoppa förslag eftersom de satt på en majoritet... Utöver det så styrde ju den rödgröna röran på en brunblå budget....mnils skrev:De har väl helt enkelt upptäckt vilken bajsmacka de blivit serverade av förra regeringen, en ekonomi i fritt fall med skenande inflation stigande räntor och knappt några ökande löner vilket gör att inkomsterna stagnerar samtidigt som utgifterna exploderar.
De hundratalsmiljarder som spenderades på coråna hysterin när man stödde ut pengar helt utan sans och innan det flyktingvansinnet som kommer kosta i flera årtionden framåt, blir inte så kul att betala av de skulderna nu med stigande räntor...
Vad gäller "flyktingvansinnet" så är det enbart personer som fått 4 barn eller fler som får klaga på det. Har man fått färre har man hjälpt till att skapa behovet av att importera arbetskraft, så enkelt är det.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Klockan tickar...C carlbanan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Å andra sidan är ju "påbörja arbete bla bla för att skapa förutsättningar bla bla" så vagt så det knappt är ett löfte... Förutsättningarna för att bygga kärnkraft finns redan, det enda som behövs är att staten går in och garanterar mellanskillnaden mellan det faktiska elpriset och vad kärnkraft kostar, dvs 1,3 kr per kWh och uppåt....
Ja, det där löftet är faktiskt redan uppfyllt (oavsett hur vagt det än är). Därav min tidigare kommentar.Dan_Johansson skrev:
Klockan tickar...
[bild]
Å andra sidan är ju "påbörja arbete bla bla för att skapa förutsättningar bla bla" så vagt så det knappt är ett löfte... Förutsättningarna för att bygga kärnkraft finns redan, det enda som behövs är att staten går in och garanterar mellanskillnaden mellan det faktiska elpriset och vad kärnkraft kostar, dvs 1,3 kr per kWh och uppåt....
Vad gäller elprisstödet så känns det lite ofärdigt. Jag funderar hur alla är så tvärsäkra i att det inte kommer något mer den 15 november? Jag kan inte att någon företrädare för regeringen kategoriskt nekat till detta. Däremot känns det väldigt långt ifrån vad man faktiskt sa under valrörelsen. Alldeles oavsett om man tycker detta är bättre eller inte så är det rätt långt ifrån vad som utlovades.
Tycker för övrigt också att det kändes trist att inte moderaten C O Bohlin blev energiminister istället för Busch.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det får man väl då betrakta som med marginal underkänt. Menar du att de bad om väljarnas förtroende att styra landet utan att ens bemöda sig att ha en aning om vad uppgiften gick ut på?mnils skrev:
Du kan inte mena att du tror att den nya regeringen inte hade full koll på läget? Man får tro vad man vill men så korkade är dom naturligtvis inte, speciellt när det var deras budget som röstades igenommnils skrev:De har väl helt enkelt upptäckt vilken bajsmacka de blivit serverade av förra regeringen, en ekonomi i fritt fall med skenande inflation stigande räntor och knappt några ökande löner vilket gör att inkomsterna stagnerar samtidigt som utgifterna exploderar.
De hundratalsmiljarder som spenderades på coråna hysterin när man stödde ut pengar helt utan sans och innan det flyktingvansinnet som kommer kosta i flera årtionden framåt, blir inte så kul att betala av de skulderna nu med stigande räntor...
