723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Om man har problem med höga elkostnader där så löser man det problemet, men jag som har FLVP och klarar mig mycket bra med den under ca 350 dagar per år har ju mycket svårt att motivera ett byte av den pga höga elpriser under ett par veckor då den inte räcker till.
Jag ser dessutom redan med dagens elpriser att det finns motiv att optimera min elkonsumtion över dygnet, vilket kommer attvara den första åtgärden jag ger mig på. Troligen så kommer jag att skaffa timdebitering och enbart köra min FLVP på kompressor på dagtid. Det kommer att löna sig på fler än ett sätt.
Detta hindrar dock inte mig från att ifrågasätta varför vi inte skall unna oss låga elpriser. Det är en ren win-win-win att göra det, i form av miljövänligare och konkurrenskraftig industri, god komfort för medborgarna och tillgång till el för transporter. Man kan inte bromsa sig in i en omställning.
Jag ser dessutom redan med dagens elpriser att det finns motiv att optimera min elkonsumtion över dygnet, vilket kommer attvara den första åtgärden jag ger mig på. Troligen så kommer jag att skaffa timdebitering och enbart köra min FLVP på kompressor på dagtid. Det kommer att löna sig på fler än ett sätt.
Detta hindrar dock inte mig från att ifrågasätta varför vi inte skall unna oss låga elpriser. Det är en ren win-win-win att göra det, i form av miljövänligare och konkurrenskraftig industri, god komfort för medborgarna och tillgång till el för transporter. Man kan inte bromsa sig in i en omställning.
Hur ska du få någon att investera i elproduktion om elpriset hålls på en konstjord låg nivå? Du kommer att gå brist tidsnog även men exportförbud.
Tyvärr har den här tråden mest fått mig att inse att intelligensnivån generellt sett är klart lägre än jag trodde. Inte ens enkla samband går att förklara så att folk begriper.
Tyvärr har den här tråden mest fått mig att inse att intelligensnivån generellt sett är klart lägre än jag trodde. Inte ens enkla samband går att förklara så att folk begriper.
Haha, tja med ditt resonemang skulle inget enda vindkraftverk eller solcell bli såld pga elpriseet från dem är för lågt...D Daniel 109 skrev:Hur ska du få någon att investera i elproduktion om elpriset hålls på en konstjord låg nivå? Du kommer att gå brist tidsnog även men exportförbud.
Du bekräftar tyvärr min slutsats.
Kolla på föredömet kina, som reglerat sin elmarknad mer än många andra länder:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...-pa-varldsinflationen?showmodal=media-article
"I en marknadsekonomi leder kolbrist till högre elpriser, men i Kina är elpriset reglerat av regeringen och det innebär att kraftverken inte kunnat kompensera för höjda kolpriser. Flera av dem stängde helt enkelt ner sin energiproduktion när det blev en förlustaffär att leverera el. "
Så kan det gå om man reglerar marknaden. Elbrist pga att priset på el blev för lågt. Men de kanske bara borde reglera kolmarknaden också? Och arbetsmarknaden? Bara att titta på övriga världen. Venezuela, Vitryssland, Kuba med flera. De mest reglerade länderna brukar ofta vara de som är väldigt fattiga, ofta med blomstrande svarta marknader.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...-pa-varldsinflationen?showmodal=media-article
"I en marknadsekonomi leder kolbrist till högre elpriser, men i Kina är elpriset reglerat av regeringen och det innebär att kraftverken inte kunnat kompensera för höjda kolpriser. Flera av dem stängde helt enkelt ner sin energiproduktion när det blev en förlustaffär att leverera el. "
Så kan det gå om man reglerar marknaden. Elbrist pga att priset på el blev för lågt. Men de kanske bara borde reglera kolmarknaden också? Och arbetsmarknaden? Bara att titta på övriga världen. Venezuela, Vitryssland, Kuba med flera. De mest reglerade länderna brukar ofta vara de som är väldigt fattiga, ofta med blomstrande svarta marknader.
Märkligt att vi inte fått de effekterna i norden innan kablarna mot kontinenten blev klara då.B BSOD skrev:Kolla på föredömet kina, som reglerat sin elmarknad mer än många andra länder:
[länk]
Jag vet inte om du är intelligent eller ej men intelligenta brukar inte betrakta omvärlden som dum, däremot verkar du känslomässigt rejält investerad på vissa saker och jag tycker mig kunna ana någon form av politisk frenesi. Det är nog därför du upplever dina subjektiva samband så tydligt, medan andra som tänker lite bredare lättare kan ta in att det finns mer än en sida på myntet. Det är också ok att vara så, men i mina ögon så har allt sin plats och det du, här iaf, förhärligar så tror jag inte passar det område som diskuterats här, och några andra områden där dessa omställningar har kastat oss i fördärvet.D Daniel 109 skrev:Hur ska du få någon att investera i elproduktion om elpriset hålls på en konstjord låg nivå? Du kommer att gå brist tidsnog även men exportförbud.
Sen tror jag också att du har en gnutta motvallskärring i dig, ser ju din envisa hållning att inte citera för att förenkla.
Ja vad det gäller kärnkraften så hamnar jag hela tiden i "show me the money", mycket snack men ingen med pengar har klivit fram och sagt att de gärna bygger om de får. Jag har inte pengarna och även om jag haft så hade jag inte köpt ett kärnkraftverk för de.pacman42 skrev:
Det är ju en ickediskussion tills dess, vi kan ha en annan huruvida vi ska tillåta bygge av världens högsta hus i Kristianstad men även den kommer ju mynna ut i att ingen vill.
Det styrs väl av storleken på produktionsanläggningen?K karlmb skrev:
Att företag som verkar inom energiproduktion ska skatta för sin affärsmässiga verksamhet, medan privatpersoner slipper ( ett tag till i alla fall).
Ja precis. Men vi kan ju inte riktigt avveckla kapaciteten eller hindra någon från att bygga den. Att Norge bygger ledningar till England och Europa är ju deras exklusiva rätt. Inget vi kan göra mer än att knyta näven i fickan. Eller jo vi kan verka för att mer elproduktion realiseras i områden där den behövs.K karlmb skrev: