Byggahus.se
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är dina vanliga missförstånd. Minskat utbud ger högre priser, inte lägre.


Nej, varför skulle jag ha det?
Efterfrågan minskar pga minskad export i praktiken, så är det inga problem att minska utbudet. Har man dessutom den sjuka prismodellen att dyraste produktion sätter priset, och sådan produktion avvecklas går naturligtvis priserna ner.
Du är alltså helt nöjd med hur elmarknaden fungerar idag?
Samtidigt anser du dig kompetent att avslå alla förslag på förändringar. Låter lite som chefen för USAs patentverk år 1900.
 
  • Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
Du har en väldigt konstig bil av hur marknaden fungerar. Det fungerar fortfarande inte som du tror.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har en väldigt konstig bil av hur marknaden fungerar. Det fungerar fortfarande inte som du tror.
Fast hur det fungerar, det är hemligt för alla utom dig. :rofl:
 
K karlmb skrev:
Fast hur det fungerar, det är hemligt för alla utom dig. :rofl:
Nej, det är knappast hemligt.
Det finns tillräckligt bra beskrivet på diverse konsumentsidor. Men djupare information är knappast hemligt det heller.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är knappast hemligt.
Det finns tillräckligt bra beskrivet på diverse konsumentsidor. Men djupare information är knappast hemligt det heller.
Konsumentsidor...? Är de nu kunniga nog?
Haha, men du orkar inte berätta om det...Vi har skrivit hundratlas trådar om det redan men så fort vi kommer till kärnan så förstår bara du hur det fungerar igen. Helt hopplös.
 
Nej, det är många som förstår. Men uppenbarligen inte du. Jag har förklarat och länkat till förklaringar många gånger. Men det går ju inte att nå fram. Då är det liksom ingen ide att försöka.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är många som förstår. Men uppenbarligen inte du. Jag har förklarat och länkat till förklaringar många gånger. Men det går ju inte att nå fram. Då är det liksom ingen ide att försöka.
Särskilt som du plötsligt är svepande i din kritik.
När det inte är några problem att belägga vad du skriver så brukar det vara betydligt mer detaljerat, ja petigt tom. Men nu kan du inte ens antyda vad jag inte förstår.
Du är bara för mkt.
 
K karlmb skrev:
Hur minskas exporten?
Genom Bekenmodellen? Genom att skapa en artificiell skillnad mellan inhemskt pris och exportpris.

Det är ju själva målet med modellen, så förstår du inte det undrar jag varför du är för den.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Genom Bekenmodellen? Genom att skapa en artificiell skillnad mellan inhemskt pris och exportpris.

Det är ju själva målet med modellen, så förstår du inte det undrar jag varför du är för den.
Hur påverkas exporten av att det blir ett lägre pris i Sverige men oförändrat i kabeln?
 
K karlmb skrev:
Hur påverkas exporten av att det blir ett lägre pris i Sverige men oförändrat i kabeln?
Genom att det konsumeras mer i Sverige med ett lägre pris. Ökar den nationella efterfrågan på en marknad med ett (relativt) begränsat utbud minskar volymen tillgänglig för export.

Edit: Det är också samma skäl som gör det så uppenbart att det skulle komma att uppstå omfattande tryck att manipulera marknaden om den här typen av restriktioner infördes. Ingen skulle vilja sälja i Sverige om de kunde få mer betalt för att exportera.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tror nog att vi har ett gäng snävtänkta marknadsliberaler som har svårt att se helheten, exportbegränsningar finns i princip på allt, ibland är det i form av skatter och avgifter, ibland transportkapacitet, fraktkostnader, exportregler, listan kan göras lång, att lägga till några regler till för en enstaka produkt, el, skulle inte störta oss nerför stupet. Det handlar om vilja och ideologi helt enkelt. Sen kan jag tillstå att det faktum att vi skapat en pseudomarknad med inslag av oligopol och privata monopol gör det nog lite knepigare men med lite god vilja och en gnutta ärligt uppsåt från partnerna, så hade nog det här varit löst för långe sedan.

Nu leder nog marknadens "Infinite greed" istället till hårdare regleringar från centralt EU-håll, kanske ända sättet att rädda de europeiska ekonomierna från total plundring.
 
Det handlar inte om att störta något utför ett stup, det är din överdrivna halmdocketolkning, @djac. Däremot kan dem av oss som intresserar oss för marknadsmekanismer se vad som kommer att ske vid just denna typ av statlig marknadsmanipulation, och varnar därför för den.

För när du pratar om en girig marknad glömmer du bekvämt nog bort att girigheten här inträtt för länge sedan, när staten med våldsmonopolet i ryggen dels kräver sitt, dels riggar marknaden mot sig själv. Men nej, det är förstås inte staten och regleringsivrarnas väljare som är giriga, det är de producenter som vill sälja till marknadspris.

Det finns handelshinder som är olika skadliga. Tullar, som på maffiamanér bara skimmar lite påtoppen så fort utlänningar är inblandade är bland de mindre dåliga. De är förstås skadliga de med, men politiskt lockande, varför man med institutioner som EU och WTO bekämpar dem. Att då istället ta till omfattande prisregleringar och låtsas som att det är en droppe i havet samtidigt som man förbereder sig på att ge sig på dem som verkar på marknaden är så jävla cyniskt.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Mina damer och herrar. Sverige kommer att få en ny energipolitik!

[bild]


EDIT:
Länk till hela Tidöatalet: [länk]
Inte ett ord om exportproblematiken, förutom då att inga fler kablar ska byggas.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Genom att det konsumeras mer i Sverige med ett lägre pris. Ökar den nationella efterfrågan på en marknad med ett (relativt) begränsat utbud minskar volymen tillgänglig för export.

Edit: Det är också samma skäl som gör det så uppenbart att det skulle komma att uppstå omfattande tryck att manipulera marknaden om den här typen av restriktioner infördes. Ingen skulle vilja sälja i Sverige om de kunde få mer betalt för att exportera.
1. Ökad nationell eftefrågan är ytterst begränsad i ett utvecklat land som Sverige. Den går även att beräkna, nu, förbrukningen föll denna september med 7% jfrt med förra året, som följd av höga elpriser troligtvis.. Efterfrågan går även att minimera på samma sätt som EU föreslår, genom olika styrmedel, ngt som nya regeringen verkar vilja jobba med också. Har tidigare skrivit om potentialen i bergvärme och markvärme i Sverige, speciellt nu i SE4 kanske, där många hus saknar både vattenburet system och effektiv värmepump.

2. Ökad export? Nej, där säger poltikerna nu nej till fler utlandskablar så det blir 70% av vad som finns som kommer att gälla, så där finns ingen påverkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.