723 819 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Och för att worldwide ersätta fossilt med kärnkraft så behöver det byggas ca 9000 kk-verk av O-3 storlek (eller som det nya i Finland)P paralun skrev:Eller så hoppas man på en NIMBY och att Finland och östländerna i EU bygger kärnkraft.
Finland 5 kommer inte igång förrän 2029 och TVO3 förhoppningsvist nu under våren.
[länk]
Plus då Tjeckien samt Polen som vi diskuterade tidigare.
Men det är ju mer som att göra som strutsen...
Mer om Hanhikivi
[länk]
Det är alltså ca 45 st i snitt i varje land.
Så nog får vi lov att sätta igång många byggen snabbt.
Förutom detta så ska Kazakstan öka sin utanbrytning och export med 2000 % , så det gäller att Putin inte fortsätter med sina militära operationer där, ty då har han samma grepp om europeisk energi via uranet som nu med gasen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Fast vi har ju eget uran. Bara att ändra lagen och tillåta brytning. Sen kan den där lille statsterroristen dra åt helvete.
Kina är det enda vettiga alternativet, dock är det ändå föga troligt, de lär knappast agera så, såhär långt ifrån sitt närområde.A ajn82 skrev:
I övrigt så gnager sig Kina alltmer in sitt inflytande överallt. Ja som Ryssen också, fast Kina är nog mer framgångsrikt.
Ikke LO ordförande men ordf i största LOförbundet fwiwP paralun skrev:Jag har några norska Fb-kompanjoner och en postade den här länken. (han vet att även vi är upprörda)
Norrmännen är klart på krigsstigen över elpriserna...
Jørn Eggum er kampklar: – Når folk er livredde for å bruke strøm, går det på verdigheten løs | FriFagbevegelse
Jörn Eggum är vad jag kan förstå LO-ordförande i Norge.
Diskussionen är minst lika stor här och opinion mot de 2 nya utlandskablarna så stor att slutgiltigt beslut skjutits upp.
Jo, så är det, och en hel del av dem som har satsat på rörligt pris har förmodligen insett att de inte riktigt hade så stor buffert som de borde ha haft. Jag klandrar dem dock inte. Det har historiskt varit riktigt bra med rörligt elpris. Den stora volatilitet och radikala höjning av medelprisnivån som har skett de senaste månaderna är högst ovanlig.D djac skrev:Anledningarna kan vara många, nu blev det denna och just det oförutsägbara är signifikant för spekulationer. Spekulerar man i något, el, råvaror, ränta, aktier etc så ska man nog vara medveten om att det självklart finns en risk att man går på pumpen, att gå in i ett rörligt elavtal med tanken att -det är billigare, är ju farligt, även om det sannolikt är så över tid men från tid till annan kan man få betala mer och har man då inte den bufferten, eller riskaptiten så ska man låta bli.
Jag har själv rörligt elpris och det troligaste är att jag fortsätter med det framöver. Jag har lite svårt att se att det skulle löna sig mer i framtiden med fast pris än det har gjort hittills.
Jag tycker nog inte att det handlar om spekulation.
De som är paniskt rädda för koldioxidutsläpp tycks i hög grad vara ännu mer paniskt rädda för kärnkraft. Jag tycker själv att klimatförändringen är det största problemet för mänskligheten att lösa nu och ett par decennier framåt, men jag är inte paniskt rädd för koldioxidutsläpp. Det bästa vore förstås att satsa fullt på koldioxidfri energiproduktion så mycket som möjligt, men jag inser också att det inte kommer att ske i tillräckligt snabb takt.Nötegårdsgubben skrev:
Sålunda måste vi (dvs alla lokala myndigheter i hela världen) planera för en varmare medeltemperatur. Det finns en del att göra för att kompensera för det.
Jag tvivlar på att Merkels efterträdare har bättre naturvetenskaplig utbildning än vad hon har, så vänta med att jubla.P paralun skrev:
De som förmodligen har vunnit mest på att Miljöpartiet lämnade regeringen är Socialdemokraterna.P paralun skrev:
För tillfället lutar det åt en socialdemokratisk regering. S + V + C blir större än M + KD + SD. L och MP åker ur.
Redigerat:
Den drönare som flög vid Forsmark var en ganska robust sak som klarade av att flyga i den hyfsat starka vind som var då. Om det förekom drönare vid några andar kärnkraftverk tycks vara lite oklart.EddieHansson skrev: