723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ja så är det såklart men jag undrar hur mycket det skiljer, ni har väl bättre isolerade bostäder och dimensionerade värmepumpar, här nere verkar det göras av med 18-20Kwh för en familj i en villa, hur ser det ut uppe hos er egentligen?M Myckling skrev:
Tänkte du värme eller totalt inkl elförbrukning för lyse mm?D djac skrev:
Jag tror att hur välisolerade husen är beror främst på byggår, ju nyare hus desto bättre isolerade. Här finns en hel del 70-talshus med den tidens isolering. Sen har många konverterat till bergvärme eller andra former av värmepump. Nu bor vi vid kusten och inte heller längst upp i norr så vi har inte den allra strängaste kylan. Bor i ett hyfsat välisolerat 90-tals hus på 180 kvm och förbrukar ca 25 000 kWh plus ca 3 kubikmeter ved per år. Vi bor dock ca 4 mån per år i fritidshuset så det håller ju ner förbrukningen i permanentboendet.
Jag har tyckt - och tycker att debatten är oerhört förenklad beroende på vilka ideologiska glasögon man tittar igenom eller vilket energislag man förordar.
Budskapet är enkelt att sälja in - vi skall fortsätta att använda superkrafter men utan negativa konsekvenser. Det är också budskapet från samtliga politiska partier, BNP och tillväxt får inte påverkas, inte ifrågasättas. Men ingen besvarar frågan om hur ett kontinuerligt växande ekonomiskt system ska kunna rymmas inom ett ändligt ekologiskt system.
Istället handlar debatten om detaljer, energikostnaderna ökar, bensinpriset går upp, för eller emot kärnkraft och en konsumentupplysning som har övertagits av marknadskrafter. Skogen har blivit en konfliktyta där åsikterna studsar mot varandra men ingen har ett helhetsperspektiv.
Handlar det enbart om ny teknik som skall rädda oss från klimathotet eller borde vi även våga ifrågasätta vår livsstil som innebär en ständigt ökande konsumtion för att upprätthålla tillväxten?
Solpaneler och klimatcertifieringar räcker inte – vi måste ställa om till ett nerväxtsamhälle! – Supermiljöbloggen (supermiljobloggen.se)
Budskapet är enkelt att sälja in - vi skall fortsätta att använda superkrafter men utan negativa konsekvenser. Det är också budskapet från samtliga politiska partier, BNP och tillväxt får inte påverkas, inte ifrågasättas. Men ingen besvarar frågan om hur ett kontinuerligt växande ekonomiskt system ska kunna rymmas inom ett ändligt ekologiskt system.
Istället handlar debatten om detaljer, energikostnaderna ökar, bensinpriset går upp, för eller emot kärnkraft och en konsumentupplysning som har övertagits av marknadskrafter. Skogen har blivit en konfliktyta där åsikterna studsar mot varandra men ingen har ett helhetsperspektiv.
Handlar det enbart om ny teknik som skall rädda oss från klimathotet eller borde vi även våga ifrågasätta vår livsstil som innebär en ständigt ökande konsumtion för att upprätthålla tillväxten?
Solpaneler och klimatcertifieringar räcker inte – vi måste ställa om till ett nerväxtsamhälle! – Supermiljöbloggen (supermiljobloggen.se)
Jag antar att du inser att detta i princip är en omöjlighet om inte alla länder är 100% överens om detta? I praktiken är förutsättning nummer ett att man har ett minskande antal personer i befolkningen (befolkningen minskar). Detta leder dock till att ekonomin i samhället (som ju är ett pyramidspel) havererar, så man måste bygga om ekonomin från grunden.A Abies koreana skrev:Jag har tyckt - och tycker att debatten är oerhört förenklad beroende på vilka ideologiska glasögon man tittar igenom eller vilket energislag man förordar.
Det är i princip omöjligt att göra detta utan diktatur.
Sedan kommer ett antal andra intressanta aspekter på problemet också, om ett enda land kör på så kommer de att urholka ekonomin i alla andra länder och dra ifrån dessa på ett sätt som gör att systemet havererar ändå.
Detta lär aldrig ske...
Eller som i detta fallet, istället för att gå omkring och vara hungrig hela tiden så väljer folk att äta sig mätt så länge de kan. Det kan ju dyka upp ny mat....A Abies koreana skrev:
Det är nog sant.pacman42 skrev:
Jag antar att du inser att detta i princip är en omöjlighet om inte alla länder är 100% överens om detta? I praktiken är förutsättning nummer ett att man har ett minskande antal personer i befolkningen (befolkningen minskar). Detta leder dock till att ekonomin i samhället (som ju är ett pyramidspel) havererar, så man måste bygga om ekonomin från grunden.
Det är i princip omöjligt att göra detta utan diktatur.
Sedan kommer ett antal andra intressanta aspekter på problemet också, om ett enda land kör på så kommer de att urholka ekonomin i alla andra länder och dra ifrån dessa på ett sätt som gör att systemet havererar ändå.
Detta lär aldrig ske...
Diktatorn som kan och kommer stoppa det hela är naturen själv.
Nostradamus har redan förutsagt det hela.
Nu börjar det med barbarstormen österifrån (glöm inte att Nostradamus skrev utifrån ett europeiskt perspektiv), bestående av människomassor och krigshärar.
När vattenbrist och havshöjningar gjort sitt, flyttar folk på sig helt enkelt.
min förbrukning.D djac skrev:
sätt per år.
ca 12059 kWh.
kostar mig ca 7500 kr per år.
klimatpåverkan 141.8 vad fan det nu är...
372 kWh i oktober.
Sedan ska jag redovisa att jag kör elpatron ca 6 månader om året..
under den varmare tiden... Så du ligger en vanlig elräkning runt 700-1200 kr..
vilket driver upp antalet kWh..
Jag eldar upp ca 12 omgångar med ved per dygn..
varje dunk är en 25L aspen dunk som jag skurit upp med en öppning som jag travar full i 48cm långa vedträn..
Så där har du en bild över min förbrukning och påverkan i Hälsingland.
kåken flyttades hit 1956.
när man började med vägbygge.
relativt bra isolerad, behöver ny brädfodring, vilket sker i etapper..
samt nytt tak, men tegelpannorna duger för stunden.. tröttnat på att byta bara..
boyta 110 m2.
endast vattenburen uppvärmning.
Redigerat av moderator:
År 2009 utkom en bok "Välfärd utan tillväxt" skriven av ekonomen Tim Jackson. Boken är en populärvetenskaplig version och sammanfattning av ett uppdrag han genomförde för Storbritanniens regering. Den väckte enorm uppmärksamhet världen över. Ekonomi kan låta trist men Jackson´s bok är allt annat än det.
" Om vi tar ett steg tillbaka ett ögonblick finns det bara två vägar ut ur detta dilemma. Den ena är att göra tillväxten hållbar; den andra att göra en negativ tillväxt stabil. Allting annat inbjuder antingen till ekonomiskt eller ekologiskt sammanbrott"
Någon som läst den?
Sedan dess har mycket hänt, klimatförändringarnas påverkan på våra liv blir allt mera probelatisk men koldioxiden och andra växthusgaser flödar fortfarande i oförminskad takt, konflikterna ökar även i vårt land och politiken har inte mod att tala klarspråk, varken nationellt eller globalt.
Här en video från en av Jackson´s föreläsningar, året var 2010. Den tar en halvtimme av din tid, väl använda minuter för vidare diskussioner.
https://www.ted.com/talks/tim_jackson_an_economic_reality_check/transcript?language=sv#t-1202527
" Om vi tar ett steg tillbaka ett ögonblick finns det bara två vägar ut ur detta dilemma. Den ena är att göra tillväxten hållbar; den andra att göra en negativ tillväxt stabil. Allting annat inbjuder antingen till ekonomiskt eller ekologiskt sammanbrott"
Någon som läst den?
Sedan dess har mycket hänt, klimatförändringarnas påverkan på våra liv blir allt mera probelatisk men koldioxiden och andra växthusgaser flödar fortfarande i oförminskad takt, konflikterna ökar även i vårt land och politiken har inte mod att tala klarspråk, varken nationellt eller globalt.
Här en video från en av Jackson´s föreläsningar, året var 2010. Den tar en halvtimme av din tid, väl använda minuter för vidare diskussioner.
https://www.ted.com/talks/tim_jackson_an_economic_reality_check/transcript?language=sv#t-1202527
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Inte slut på rekorden. Koncentrerar mig på SE3 nu (av själviska skäl). Där har genomsnittspriset för ett helgdygn (lördag eller söndag) aldrig tidigare varit över 1 kr/kWh (96,3 öre från söndag 12 september i år). Imorgon är det priset 1,79 kr/kWh vilket är rekord oavsett veckodag och ökningen från tidigare rekord för ett helgdygn är antagligen rekord i procentuell ökning.
Edit:
Kul (?) är även att kl 17-18 imorgon kan man resa hela vägen från Riksgränsen till sydligaste Frankrike utan att spotpriset förändras:
Edit:
Kul (?) är även att kl 17-18 imorgon kan man resa hela vägen från Riksgränsen till sydligaste Frankrike utan att spotpriset förändras:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skitkul, har du elbil?Magnus E K skrev:
Inte slut på rekorden. Koncentrerar mig på SE3 nu (av själviska skäl). Där har genomsnittspriset för ett helgdygn (lördag eller söndag) aldrig tidigare varit över 1 kr/kWh (96,3 öre från söndag 12 september i år). Imorgon är det priset 1,79 kr/kWh vilket är rekord oavsett veckodag och ökningen från tidigare rekord för ett helgdygn är antagligen rekord i procentuell ökning.
Edit:
[bild]