Så hur tror ni att elpriset kommer utvecklas den närmaste tiden? Kommer det att gå upp eller ner eller vart tror ni det hamnar?

Tror någon att finnarnas nya kärnkraftverk kommer pressa ner priserna något, även om det ligger en stund in i framtiden?

Nyproducerande kärnkraftverk lär inte pressa några priser. På kort sikt kan möjligen priserna sjunka något p.g.a sjunkande efterfrågan men på längre sikt stiger priserna. Gammal kärnkraft är liksom gammal kolkraft ganska billig om man struntar i alla risker och miljöeffekter. Ny kraftproduktion är alltid dyr och kärnkraft allra dyrast.

N
Elpriset kommer att bli betydligt dyrare framöver. Jag kommer inte ihåg hur många MILJARDER extra finnarnas kärnkraftverk kommer att kosta och hur många års förseningar dom räknar med och frågan är väl om det kommer att leverera nån kWh eller 2 under vår livstid...

Och vad säger att finnarnas kraftverk är så otroligt mycket bättre än de i ignalina och tjerobyl? Bara försäkringskostnaderna bör ju innebära att projektet är dödsdömt.

N
storkarp,

håller med!

Fram för småskaliga, förnyelsebara energikällor som sol och vind!

Vad man nu än tycker om olika teknologier så kommer färdigbyggda kraftverk att leverera elektrisk energi. Större utbud betyder lägre priser vid konstant efterfrågan.

elpriset kommer alltid att gå upp, även löner, avgiftet på pantburkar.

Jo på sikt kommer elpriset går upp, det behöver väl man nog inte vara någon vetenskapsman att räkna ut.

Frågan var väl mer vad ni tror under den närmaste tiden? Satt mer och funderade på om man skulle binda priset nu eller vänta med det. Jag har väl ingen jätte förbrukning med tanke på att min förbrukning ligger på kring 2500 kWh per år. Men jag försöker vara kostnads effektiv och alla bäckar små.....

Annars sköt jag visserligen mig själv i foten eftersom jag var inne på Finlands nybygge och det kan väl inte kanske räknas in som i den direkta framtiden.

Storkarp

Det här med gammla energikällor är så billiga som kolkraft beror helt och håller på om det är man själv som äger dem eller om man är tvungen att importera. Finland köper idag just in kolkraft från bland annat Ryssland och de bygger sin nya kärnkraft för att det är billigare. De har om jag inte miss minner mig redan beslutat om en reaktor till förutom den stora de håller på att bygga idag. Plus att det planeras för ytterligare en reaktor. Den de för närvarande håller på att bygga blir Europas största med.

niklasm

Problemet för oss är att vi inte har så mycket sol här. Problem två är att vinden är dyr, finns en anledning till att den är subventionerad och ändå så kostar energi som är garanterad från vindkraft mer än "vanlig" energi. Sedan att jag är uppväxt på landsbygden och värnar om öppna landskap, det gör väl inte heller min inställning till det bättre angående den. Sen att det ännu inte är klargjort hur stor, för påverkan har det, vindkraften har för djurlivet är inte heller helt bra. Närmiljön tar skada, det är konstaterad, men inte hur mycket. På ett ställe har de lyckas bygga vindkraft i fåglarnas flyttväg också, mindre smart om man säger så.

Redigerat:
dubbelpost var det här...

Majgårdarna
Jag skulle inte binda nu.
Priserna kommer nog gå ner på kort sikt.
Kolla in priserna på nordpol
http://www.nordpool.com/System/FinanceMarket/tradesNor/

På lite längre sikt kommer nog priserna öka då det igenom utsläppshandeln kommer bli dyrt att köra kolkraft verken.

Jo man kanske ska vänta ett tag för att se hur det artar sig. Annars funderar jag att binda det på 3 eller 5 år. Jag kanske får betala lite mer eftersom det kanske sjunker lite till under året men på 5 års sikt så tror jag att priset nog kommer gå upp en hel del, fast det är som sagt spekulationer från min sida. Det finns ju en anledning till att elbolagen kan erbjuda ett pris i just 5 år framåt:)

Vill egentligen ha vattenfall, de har ett pris på 97 öre kWh fast längst bindningstid är 3 år och om 3 år känns det som vi kommer vara i en litet högre konjunktur läge, även om det inte säger att elpriset går upp så känns det lite så.

Skellefteå kraft har i alla fall ett 5-årigt avtal som kostar 101 öre kWh och det känns helt okej. Blir cirkus 200:- för mig i månaden för elen då plus nätavgiften som ligger på ca 87:- i månaden.

Jämför man dagens rörliga med priset på bundet under de 1-3 närmaste åren så verkar variationen vara väldigt liten. Ska man dra någon slutsats utifrån det så är det väl att priset förväntas ligga ganska stabilt på den nivå det ligger idag under de närmaste tre åren.

Jo, det är nog sant. Har dock starka funderingar på att binda ändå av någon anledning. I vattenfalls 36 månaders har man rätt till teckna om avtalet under tidens gång också, med min förbrukning kostar den 200:-, då den utnyttjas. Så sjunker priset 10 öre första året och jag vill teckna om så tjänar jag på de 3 års perioden "hela" 500:- :). Känns väl som att det skulle behöva sjunka 20 öre för att det ens skulle vara lönt för mig. Sjunker priset för mig med 10 öre ger det 250 intjänade per år eller 21 kronor per månad.

Så egentligen kunde jag väl ha rörligt pris ett bra tag men jag gillar att ha alla mina räkningar på en rätt ungefärlig nivå kostnadsmässigt på året och med rörligt kan det alltid bli lite svajande under året.

Det är främst tre faktorer som kommer att påverka elpriset de kommande tre åren.

1: Konjunkturen. Om fler fabriker stänger så blir det ett stort överskott av el, vilket pressar priset nedåt. Våra tio största industrianläggningar (Pappersbruk/stålverk) förbrukar tillsammans mer än alla Sveriges över 4 miljoner hushåll tillsammans.

2: Väder. Lagom vindar, lagom nederbörd på rätt plats, inga kraftiga köldknäppar eller extrema värmeböljor ger oss en stabil elproduktion och en stabil förbrukning.

3: Kärnkraftsverkens driftsäkerhet. Åtminstone under vinterhalvåret betyder vår kärnkraftsel väldigt mycket. Om flera reaktorer då står still av någon anledning så får det snabbt konsekvenser för elpriset under dagar och tider då förbrukningen är hög. Vårt kapacitetstak är lågt, och redan vid relativt måttliga förbrukningssiffror måste vi dra igång reservkraft.

Själv har jag valt rörligt pris, eftersom jag tror att jag inte är duktigare än elbolagen på att analysera elförbrukningen framöver. Då vill jag inte betala deras riskpremie. Räkningarna kommer variera över året, eftersom man förbrukar mer el under vinterhalvåret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.