berisen berisen skrev:
Ja det är inte kul.. :sweat:

Som tur är så är det väldigt billigt nästan varje natt nu på sommaren även om dagarna är dyra så det räddar ju upp lite om man tänker på elbilen. Går ju inte åt så mycket till värme som tur är..

Har laddat bilen med 189 kWh till en kostnad av 58 kronor nu i maj så det är ju helt okej ändå. I april var motsvarande siffra 229 kr för 295 kWh.
Idag är det endast ca 3% av Sveriges hushåll som har timprisavtal. Troligtvis blir detta allt vanligare av de som har elbil i framtiden.

Många tror dock att deras rörliga avtal fungerar som ett timprisavtal men de betalde alltså ett ”fast” månadspris på ca 1,3 + påslag ca 0,15 + energiskatt 0,36 = 1,80 x moms 1,25 om man bor i SE4

• Gilla
Allan J och 2 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
5,37kr/l är punktskatter. Jag vet inte om det är att se som extremt stor del.
Plus moms i så fall.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Spotpriset per kilowattimme för el i maj landade på 102,86 öre i SE3, t ex Stockholm och Göteborg och på 139,14 öre i SE4, Skåne och Halland.

Det innebär en rörlig kostnad inkl elnät, moms och energiskatt på ca 2,5 kr per kilowattimme i SE3 och ca 3 kr i SE4.

Har ni som villaägare och elbilsägare tagit höjd för detta?

Inte så kul att betala 6-8 kr milen för att köra elbilen som skåning. Det skulle ju nästan vara gratis och kompensera det höga inköpspriset.

Sossarnas lögner är inte kul, se till att rösta rätt till valet 11 sep;).
Jag skrattar ur mig löständera varje gång jag tankar min bil som snart kostar ca 25kr/mil här i glesbygden där vi inte har någon möjlighet att ladda elbilar överhuvudtaget och vår närmsta Gas station är fortfarande 25 mil bort sen senaste miljösattsningen regering gjorde:devilish:.

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 8 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ska vi som har elanslutning i södra Sverige helt enkelt börja räkna på att koppla bort oss från elnätet? Just nu kanske det t o m skulle vara billigare med dieseldriven* generator, även om dieseln är apdyr :thinking:?

*Går att använda biobränsle också, för den som är lagd åt det klimatsmarta hållet.
Generatorn ger dig 1 kWh per 0.4 liter diesel. Dieseln kostar väl 23.50 så det kostar dig nog 9.40 kr/kWh med generatorn. Och en del värme blir det väl också, men jag har AC på i SE3 för det är för varmt i Maj... Så det är inte en vinst att ta tillvara på värmen. Fortsätt köpa el. Bränslet har gått upp mer i pris än elen.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Som flera andra kör vi Tibber, kopplade faktiskt precis in smartladdningen på landet då de äntligen stödjer vår bil fullt ut - den pausade pga högt elpris när det var på 27 öre nån timme, och det var inga problem att få fulladdat under helgen, de 30-40kw som var urladdat och det snittade på 7 öre. Så det blir inte särskilt dyra kommande 30 mil om man ser till drivmedel.

Oavsett pris så är det ju alltid billigare någon gång på dygnet, då laddar man, som någon sade är det uppvärmningen på vintern som är den stora grejen, men även där väntar investeringar inför kommande vinter för att optimera och styra efter pris.

Bor i SE4 och har inget problem nu på sommaren då jag har timspotpris och därmed får samma pris när jag säljer elöverskott.
HomeAssistant sköter laddningen av elbil när priset är lägst. När priset är lågt och solen skiner så laddar bilen eftersin det inte är lönt att sälja då. När elen är dyr och solen skiner så säljer jag överskottet.

Har gått plus sedan februari.
Värre blir det dock det solfattiga och mörka halvåret.

Elöverskott, timspotpris och lite snål-planering är räddningen med dessa hysteriska elpriser.

• Gilla
Allan J och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Spotpriset per kilowattimme för el i maj landade på 102,86 öre i SE3, t ex Stockholm och Göteborg och på 139,14 öre i SE4, Skåne och Halland.

Det innebär en rörlig kostnad inkl elnät, moms och energiskatt på ca 2,5 kr per kilowattimme i SE3 och ca 3 kr i SE4.

Har ni som villaägare och elbilsägare tagit höjd för detta?

Inte så kul att betala 6-8 kr milen för att köra elbilen som skåning. Det skulle ju nästan vara gratis och kompensera det höga inköpspriset.
Det är nog lika bra att ni som äger elbil ställer in er på att det kommer att bli MYCKET dyrare då det är genomfört att man inte får köra fossil drivna bilar, för all den skatt som idag betalas av bensin och diesel drivna bilar ska staten ändå ha in, även det som idag betalas som vägskatt ska ju läggas ut på elbilarna så jag tror att det är realistiskt att en en elbil får betala 2000-3000 kr/året i vägskatt och sedan 20-30 kr/milen i drivmedelskostnad.

• Gilla
Flipbed och 4 till
  • Laddar…
P
B Bengt Svejdur skrev:
Det är nog lika bra att ni som äger elbil ställer in er på att det kommer att bli MYCKET dyrare då det är genomfört att man inte får köra fossil drivna bilar, för all den skatt som idag betalas av bensin och diesel drivna bilar ska staten ändå ha in, även det som idag betalas som vägskatt ska ju läggas ut på elbilarna så jag tror att det är realistiskt att en en elbil får betala 2000-3000 kr/året i vägskatt och sedan 20-30 kr/milen i drivmedelskostnad.
Frågan är hur du kommer upp i 20-30 kr milen i drivmedel?
Ska staten tvinga ut nya elmätare eller hur skall de göra där? Laddboxen som sitter på väggen kan man koppla bort och sätta ett 3 fasuttag och ladda utan statistik istället om man vill det =)

Kilometermätare på elbilen, som det var längre tillbaka på dieselbilar. Svårare än så är det inte.

• Gilla
Flipbed och 4 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Frågan är hur du kommer upp i 20-30 kr milen i drivmedel?
Ska staten tvinga ut nya elmätare eller hur skall de göra där? Laddboxen som sitter på väggen kan man koppla bort och sätta ett 3 fasuttag och ladda utan statistik istället om man vill det =)
Det är väl staten som brukar 'tvinga ut' nya elmätare?

F fribygg skrev:
Det är väl staten som brukar 'tvinga ut' nya elmätare?
En elmätare kan knappast skilja på laddning av elbil och vanlig förbrukning av hushålls ström.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
En elmätare kan knappast skilja på laddning av elbil och vanlig förbrukning av hushålls ström.
Vill de fixa det är det inga problem. Redan idag kan ju elmätaren och laddaren kommunicera genom han porten.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Säger du det, då lär vi som konsumenter av el få finansiera nya mätare på ett eller annat sätt;)

Mats-S
B Boende45 skrev:
Elbilarna kommer inom en snar framtid att få bära sina egna kostnader, inte minst slitaget på vägarna och utbyggnad av vägnätet. Givetvis kostar det pengar att hålla vägnätet igång, och pengarna ska in till staten. En kostnad som givetvis inte fossilbilarna (som nu) kan bära ensamma, Alla fordon kommer snart att få bidra solidariskt till vägnätet.

Men givetvis håller jag med om att Sveriges indelning i 4 olika elområden är en skandal utan dess like. Men det är val om 100 dagar, så lägg din röst på ett parti som kan ta ansvar för en hållbar och RÄTTVIS energipolitik i Sverige

• Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Rättvisasts elpris är väl att de kommuner som vägrar kraftverk får dyr el. Och de som genererar kraft får billig el…

eller vänta nu. Det är ju nästan så för tillfället.

för övrigt. 700 kWh i maj för villa i roslagen trots kyla. 21 grader inomhus. Det går anpassa förbrukningen med

men eloriserna kommer fortsätta vara höga. Vi har ett krig i europa med tusentals döda. Idag får man ta den ekonomiska smällen kring värme och drivmedel och vara glad att ryssen inte kom hit istället.

• Gilla
  • Älska
Huddingebo och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.