Vi får snart ännu mindre el i Sverige också, Northvolt bygger ny fabrik i Borlänge. De planerar nämligen att köpa Kvarnsvedens Bruk av Stora Enso.

Jag noterade förresten i SVT häromkvällen att LKAB inte vill ha havsbaserad vindkraft, den är för dyr. De behöver fem-sex till vindkraftparker på land som är lika stora som den utanför Piteå (har ni inte kollat in kartorna på hur stor den är, så gör det, den är gigantisk).

• Gilla
1
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Vi får snart ännu mindre el i Sverige också, Northvolt bygger ny fabrik i Borlänge. De planerar nämligen att köpa Kvarnsvedens Bruk av Stora Enso.

Jag noterade förresten i SVT häromkvällen att LKAB inte vill ha havsbaserad vindkraft, den är för dyr. De behöver fem-sex till vindkraftparker på land som är lika stora som den utanför Piteå (har ni inte kollat in kartorna på hur stor den är, så gör det, den är gigantisk).
Hur skall vi kunna hålla nere priserna när detta sker..?

Det är en ofattbart stor park den där..
Och den vill LKAB ha 5.gånger mer av?
jösses...men de är väl snart utan cement iallafall så det kanske löser sig..

Och med art och habitatdirektivet så blir det nog inga vindkraftverk..

Maskintok skrev:
Hur skall vi kunna hålla nere priserna när detta sker..?

Det är en ofattbart stor park den där..
Och den vill LKAB ha 5.gånger mer av?
jösses...men de är väl snart utan cement iallafall så det kanske löser sig..

Och med art och habitatdirektivet så blir det nog inga vindkraftverk..
Jag såg en diskussion om detta också på SVT, de sade att man måste välja mellan att bli av med koldioxiden och att inte påverka djurlivet. Man klarar inte bägge.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg en diskussion om detta också på SVT, de sade att man måste välja mellan att bli av med koldioxiden och att inte påverka djurlivet. Man klarar inte bägge.
Nä äta och ha kakan kvar blir omöjligt..

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
den svenska skogen tar upp ca 45 miljoner ton co2 varje år..
Men ändå så räknar de flesta från 2021 att Det är 50 miljoner ton..
Och att vi släpper ut totalt ca 45 ton co2.
Men vissa rapporterar 54 miljoner ton..

Jag vill hävda att vi tar upp ca 50 miljoner ton co2.

att skydda alla individer blir ohållbart..
ej heller nödvändigt.

Det är 1300 art ca som är hotade på röda listan i Sverige av dessa är det ca 730 st som är direkt påverkade av skogsbruket..
Men tar man och granskar detta så är det många av dessa som aldrig ökat i antal.. Men tack vare trakthyggesbruket så har de inte minskat heller...

P
P paralun skrev:
Ja och ömkliga Tyskland stretar emot.... (och Italien samt Ungern) samtliga gasberoende.
[länk]
Undra när Putin börjar fingra på på kärnvapenknappen? Kan vara därför som USA håller sig borta?
Nä inte alls..
kommer usa in med trupper så blir det mer oro på andra grannländer...

Maskintok skrev:
Nä inte alls..
kommer usa in med trupper så blir det mer oro på andra grannländer...
Njau, jag är ganska säker på att USA tänkt på det här med kärnvapenknappar.....(det är inte värt det)
(därför ser man inte röken av deras armador med hangarfartyg inkl stridsflyg, kryssare och ubåtar som är brukligt vid världens konflikter)

P
P paralun skrev:
Njau, jag är ganska säker på att USA tänkt på det här med kärnvapenknappar.....(det är inte värt det)
(därför ser man inte röken av deras armador med hangarfartyg inkl stridsflyg, kryssare och ubåtar som är brukligt vid världens konflikter)
Du glömmer Ergodan och även Kina..
Dessa tillsammans med Nordkorea mm skulle bara älska att USA valde att sätta sina fötter på Ukrainsk mark...

USA är inte så glada i att operera i öst sedan balkankriget..

visst kan Putin vilja hota med kärnvapen.. Men det kan jag inte tänka mig är anledningen... Detta har USA lösningar på om de bara vill...

Maskintok skrev:
Du glömmer Ergodan och även Kina..
Dessa tillsammans med Nordkorea mm skulle bara älska att USA valde att sätta sina fötter på Ukrainsk mark...

USA är inte så glada i att operera i öst sedan balkankriget..

visst kan Putin vilja hota med kärnvapen.. Men det kan jag inte tänka mig är anledningen... Detta har USA lösningar på om de bara vill...
Jo men USA är inte intresserad av att nervöst fingra på en kärnvapenknapp för ett land som Ukraina som ligger i Rysslands intressesfär. USA's underättelsetjänst har varnat för precis det här scenariot sedan länge.
Sen är det här kriget totalt bedrövligt när "bröder" slåss med varandra , enbart en massa onödig sorg och lidande.
Angående Erdogan så sa han så här idag:
https://www.hurriyetdailynews.com/p...nato-eu-of-failure-to-act-over-ukraine-171800
Första gången på mycket länge jag håller med honom!

• Gilla
1
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men USA är inte intresserad av att nervöst fingra på en kärnvapenknapp för ett land som Ukraina som ligger i Rysslands intressesfär. USA's underättelsetjänst har varnat för precis det här scenariot sedan länge.
Sen är det här kriget totalt bedrövligt när "bröder" slåss med varandra , enbart en massa onödig sorg och lidande.
Angående Erdogan så sa han så här idag:
[länk]
Första gången på mycket länge jag håller med honom!
Jajemän det gör jag med.
Men det är det han inte säger som är det farliga..

USA kan ordna det där med kärnvapnen om de vill.. det är inget att hålla på och oroa sig så enormt för.. låt USA och Nato ta hand om den delen..

än så länge är det en central konflikt som inte har vidgande konsekvenser..
De konsekvenser vi ser är ekonomiska på handelsmarknaden... Vilket ger en enormt dålig bild för oss..
med höjda priser på allt..

Jag ser på kontrollrummet att elen kostar 110 öre i SE3 och SE4..
Men vårt bränslepris har ju stuckit all världens väg.. 23 kr för B7 diesel...

Sen måste jag lägga till att det är samma EU Brysselfolk som ligger bakom "elröran" som nu lovat en massa till de stackars Ukrainarna......... sen är då NATO även i Bryssel. (ref Erdogan)
Mitt hjärta gråter för alla dessa bröder som tar kål på varandra...:cry:

P
P paralun skrev:
Sen måste jag lägga till att det är samma EU Brysselfolk som ligger bakom "elröran" som nu lovat en massa till de stackars Ukrainarna......... sen är då NATO även i Bryssel. (ref Erdogan)
Mitt hjärta gråter för alla dessa bröder som tar kål på varandra...:cry:
som jag uppfattade det på Ukrainas president så hade både EU och Nato samt USA lovat mer..
Biden lovade 5000 man i grannländerna till Ukraina.. Men det kommer knappast att ske..
Det vore en liknande operation Albany.
506E kompaniet..
Kan inte tänka mig det scenariot i dessa tider..
med 5000 man och ca 100 flygplan..
Sedan ska ju även någon form av amfibiefordon också landsättas som understöd.. det är en ganska rejäl planering..

Maskintok skrev:
som jag uppfattade det på Ukrainas president så hade både EU och Nato samt USA lovat mer..
Biden lovade 5000 man i grannländerna till Ukraina.. Men det kommer knappast att ske..
Det vore en liknande operation Albany.
506E kompaniet..
Kan inte tänka mig det scenariot i dessa tider..
med 5000 man och ca 100 flygplan..
Sedan ska ju även någon form av amfibiefordon också landsättas som understöd.. det är en ganska rejäl planering..
Ukraina är lämnade åt sitt eget öde. EU Bryssel är ett stort skämt och hoppas deras luncher och middagar smakar skit numera:sick:. NATO måste tänka igenom vad de är ute efter (läs USA) och vi ska vara alliansfria i likhet med Finland. Sen är då nästa utmaning Kina..... en riktig rysare:seenoevil:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.