P
Z Zodde skrev:
Har väl inget med kunnighet att göra ?
Vi kan lämna ämnet då vi uppenbarligen menar helt olika saker
Lämna du om du vill, inte jag.

R
Magnus Filip skrev:
Främst förra generationens fel, gröna vågen, märket med solen, flumtiden. Dessutom många unga röstar tokigt för de är avundsjuka på de äldre som har skaffat sig tillgångar, när de inte har ett smack.

Inte försent att ställa till rätta, valet i sept! kryssa rätt också!
Vad har detta med de vars avtal gått ut i höst att göra? Ingenting förstås.

Har skrivit enbart om de som har haft rörligt
Ja och att de får skylla sig själva. Vi är några stycken nu som förklarat att vissa haft fasta avtal som gått ut nu i höst. På vilket vis ska de skylla sig själva menar du? Fattar du ens problemet? Är du så lyhörd och villig att lära dig något som du säger? Det verkar faktiskt inte som det.

Du får slå upp i en ordbok vad ordet "hemifrån" betyder!
Försöker du på något sätt snöa iväg i någon tramsig sidodiskussion om att hemifrån minsann betyder "borta från hemmet" och att jag därför inte kan jobba "hemifrån" om jag är hemma? Lägg i så fall av med det om du vill ha någon respekt kvar.

Hemifrån kan också betyda "från hemmet" och "jobba hemifrån" är ett vedertaget begrepp för att jobba "från hemmet", d.v.s. "vara hemma och jobba".

Poängen är FORTFARANDE att jag inte har något som helst mot att jobba ihop med min chef. Det börjar bli tydligare och tydligare varför vissa verkar ha något mot att jobba ihop med dig.

????
Kan nog inte göra det tydligare än så. Fattar du inte så fattar du inte.

P
R RoAd skrev:
Vad har detta med de vars avtal gått ut i höst att göra? Ingenting förstås.

Du är nog rätt ung eller inte intresserad av historia. T.ex. förr fanns inte problemet.

Ja och att de får skylla sig själva. Vi är några stycken nu som förklarat att vissa haft fasta avtal som gått ut nu i höst. På vilket vis ska de skylla sig själva menar du? Fattar du ens problemet? Är du så lyhörd och villig att lära dig något som du säger? Det verkar faktiskt inte som det.
Har fortfarande bara skrivit om rörligt, inte fast

Försöker du på något sätt snöa iväg i någon tramsig sidodiskussion om att hemifrån minsann betyder "borta från hemmet" och att jag därför inte kan jobba "hemifrån" om jag är hemma? Lägg i så fall av med det om du vill ha någon respekt kvar.

Hemifrån kan också betyda "från hemmet" och "jobba hemifrån" är ett vedertaget begrepp för att jobba "från hemmet", d.v.s. "vara hemma och jobba".
F i svenska eller?
[bild]
Hemifrån = Borta från hemmet

Poängen är FORTFARANDE att jag inte har något som helst mot att jobba ihop med min chef. Det börjar bli tydligare och tydligare varför vissa verkar ha något mot att jobba ihop med dig.
Vad har chef med saken att göra?

Kan nog inte göra det tydligare än så. Fattar du inte så fattar du inte.
Fattar inte att du inte fattar. Å andra sidan tror du att du är hemifrån när du är hemma. Inte mkt att göra åt saken.
Se svar ovan

• Skärmdump från Svenska Akademiens Ordbok med definitionen av "HEM-IFRÅN" markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Magnus Filip skrev:
Se svar ovan
Sluta editera inuti mina citat och använd funktionen som det är tänkt. Jag orkar inte laga dina inlägg en gång till.

Du är nog rätt ung eller inte intresserad av historia. T.ex. förr fanns inte problemet.
Inget av det. Jag ser bara inte hur det ska förklara att någon som haft fast avtal tills i höst ska "skylla sig själv" över att det gick ut samtidigt som priserna gått upp flera hundra procent. Det verkar inte du heller eftersom du inte förklarat det än, trots att jag bett dig om det.

Har fortfarande bara skrivit om rörligt, inte fast
Nu börjar du faktiskt framstå som lite intellektuellt utmanad eller läser du inte vad jag skriver? Jag har förklarat några gånger nu att en del hamnat i rörligt avtal utan att för den delen kunnat hjälpa det. Alternativet hade för dessa varit att teckna ett fast avtal med ungefär samma kostnad per kWh.

Vad är det du har så svårt att fatta med det?

F i svenska eller?
[bild]
Så det var ett så töntigt resonemang du försökte med. Du får nog bara acceptera att "jobba hemifrån" betyder "att jobba från hemmet". "från hemmet" är en av betydelserna av "hemifrån". Att gulmarkera EN betydelse i ordboken och vara oförskämd ändrar inte det faktum.

Det ändrar dessutom inte min huvudpoäng, att jag gärna jobbar ihop med min chef.

Vad har chef med saken att göra?
Jag börjar undra om du driver med mig. Så här dum kan du knappast vara? Du skrev tidigare "Vem vill ha sin chef där då?" och jag svarade att jag inte har något mot det.

Själva huvudfrågan var just om man ville jobba ihop med sin chef tills du började att (felaktigt) märka ord.

Å andra sidan tror du att du är hemifrån när du är hemma. Inte mkt att göra åt saken.
Nej det tror jag inte.

När folkhälsomyndigheten ger följande pandemiråd, menar de då att de som kan ska jobba någon annanstans än hemma?

https://www.folkhalsomyndigheten.se...t/covid-19/skydda-dig-och-andra/arbete-hemma/

Folkhälsomyndigheten ger det allmänna rådet att alla som kan arbetar hemifrån när arbetet tillåter det.
Lägg ner detta nu är du snäll, kanske mest för din egen skull.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Sluta editera inuti mina citat och använd funktionen som det är tänkt. Jag orkar inte laga dina inlägg en gång till.

Inget av det. Jag ser bara inte hur det ska förklara att någon som haft fast avtal tills i höst ska "skylla sig själv" över att det gick ut samtidigt som priserna gått upp flera hundra procent. Det verkar inte du heller eftersom du inte förklarat det än, trots att jag bett dig om det.
Elmarknaden fungerade annorlunda före EU - läs på!

Nu börjar du faktiskt framstå som lite intellektuellt utmanad eller läser du inte vad jag skriver? Jag har förklarat några gånger nu att en del hamnat i rörligt avtal utan att för den delen kunnat hjälpa det. Alternativet hade för dessa varit att teckna ett fast avtal med ungefär samma kostnad per kWh.

Vad är det du har så svårt att fatta med det?
De som har rörligt chansar, fast några fattar inte det

Så det var ett så töntigt resonemang du försökte med. Du får nog bara acceptera att "jobba hemifrån" betyder "att jobba från hemmet". "från hemmet" är en av betydelserna av "hemifrån". Att gulmarkera EN betydelse i ordboken och vara oförskämd ändrar inte det faktum.
Har du rätt eller är det Svenska Akademien som har rätt? Gör en vild gissning!

Det ändrar dessutom inte min huvudpoäng, att jag gärna jobbar ihop med min chef.
Så charmigt för dig då!

Jag börjar undra om du driver med mig. Så här dum kan du knappast vara? Du skrev tidigare "Vem vill ha sin chef där då?" och jag svarade att jag inte har något mot det.

Själva huvudfrågan var just om man ville jobba ihop med sin chef tills du började att (felaktigt) märka ord.

Nej det tror jag inte.

När folkhälsomyndigheten ger följande pandemiråd, menar de då att de som kan ska jobba någon annanstans än hemma?

[länk]
Inkompetens (alltså inte inkontinens ;) )hos den som skriver som inte kan svenska.
På jobbet märker jag att invandrare ofta är bättre på svenska än infödda svenskar

Lägg ner detta nu är du snäll, kanske mest för din egen skull.
Sällan, jag är från USA och lägger mig aldrig, en del av min kultur
Se svar ovan

P
kul att se att ni kan roa er själva...
Men vems är felet?
Hur fick ni in detta i tråden?

R
Magnus Filip skrev:
Se svar ovan
Ok, jag ger upp. Jag är Svensk och har förmågan att inse när något är lönlöst (eller i.a.f. inte värt mödan).

Du har verkligen levt upp till det du skrev lite tidigare. Du vet det där om att det är viktigt att lyssna, och att vara ödmjuk :rolleyes:

Jag har sympatier för de som måste jobba ihop med dig.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R
Magnus Filip skrev:
Inkompetens (alltså inte inkontinens ;) )hos den som skriver som inte kan svenska.
https://svenska.se/so/?id=130249&pz=7

Skärmdump av en ordboksdefinition av ordet "hemifrån" på Svenska Akademiens ordbok online.
Skapa konto

Sådär, då väntar jag på att du pudlar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Precis, han arbetar hemifrån på fredagar. Mån-torsdag arbetar han kanske i hemmet? Men det framgår inte tydligt.
På fredagar hemifrån. Då är han någonstans externt och jobbar någonstans. Alltså inte från hemma i sitt hus.

Tack för förtydligen!

Redigerat av moderator:
R
Magnus Filip skrev:
Precis, han arbetar hemifrån på fredagar. Mån-torsdag arbetar han kanske i hemmet? Men det framgår inte tydligt.
På fredagar hemifrån. Då är han någonstans externt och jobbar någonstans. Alltså inte från hemma i sitt hus.

Tack för förtydligen!
Vi kan nog konstatera att du får det svårt att göra dig förstådd i Sverige om du försöker få "jobba hemifrån" till att betyda "arbeta någon annanstans än hemma".

Men om det är viktigare för dig att stå på dig än att göra dig förstådd så kör hårt!

EDIT: Ändrade "ha rätt" till "stå på dig" för du har ju inte rätt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Vi kan nog konstatera att du får det svårt att göra dig förstådd i Sverige om du försöker få "jobba hemifrån" till att betyda "arbeta någon annanstans än hemma".

Men om det är viktigare för dig att stå på dig än att göra dig förstådd så kör hårt!

EDIT: Ändrade "ha rätt" till "stå på dig" för du har ju inte rätt.
Läs själv ordets exakta betydelse:
Skärmdump från Svenska Akademiens Ordbok med definitionen av "hemifrån".
Skapa konto

Ha ett bra liv!

• Gilla
1
  • Laddar…
P
känner ni er klara eller vill ni ha mer tid på er innan ni återkopplar till tråden? ;)

Maskintok skrev:
Rekordsnabbt har höstfloden fyllt på vattenmagasinen | ENERGInyheter.se
[länk]
vi hade bra med återuppfyllnad tack vare höst vädret... Det var bra inför vintern
Hmm, och ändå så dyr el, hur dyrt hade det annars varit?

P
L Lilllen skrev:
Hmm, och ändå så dyr el, hur dyrt hade det annars varit?
Ja kollar man lite på kontrollrummet på svk..
Så skulle jag vilja påstå att den 50% och mer vi nu ser att vattenkraften ger... Skulle kanske legat närmare hälften....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.