Jag är en av dem som förra året investerade ganska mycket i solceller. Men sedan dess har ju elpriserna helt vänt om. Nu är det ju mer eller mindre ”gratis” känns det som.
Hur har det kunnat svänga om så fort? Förbrukas mindre el, är produktionen markant högre än förra året?
Hur har det kunnat svänga om så fort? Förbrukas mindre el, är produktionen markant högre än förra året?
Sommar, mindre el förbrukas, andra EU länder har ökat sin egna produktion,
Olkiluoto 3 i Finland är igång? Du har väl gratis el nu så allt är frid och fröjd och vi utan solceller kan äntligen få återgå till mer normala priser och få en liten paus i dom höga elräkningarna.
Olkiluoto 3 i Finland är igång? Du har väl gratis el nu så allt är frid och fröjd och vi utan solceller kan äntligen få återgå till mer normala priser och få en liten paus i dom höga elräkningarna.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Solceller ger el när de flesta inte behöver el för värme på norra halvklotet, inget nytt under solen.M m@nge skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
"Gratis".. vi i SE4 har än så länge snittpris på 75öre exklusive moms och betalar 50 öre dagar alla andra betalar 10... fortfarande irriterande.. men du är sne över att du la 200.000 på solceller för att elen var lite dyr under 3 månader?
En nackdel med sol och vindkraft är att det blir svårare för dom som kan producerar el när det är vindstilla och mörk att överleva. Färre timmar om året som en stor investering ska betala sig på. Fördelen är ju dock att man kan spara lite på vattenkraften och på så sätt ha mer vatten kvar i magasinen till natten.
Nja, det har aldrig varit någon bra investering. Jag har varit helt förundrad över hysterin kring solceller. När jag själv räknat på det har jag aldrigt fått någon ekonomi i det. Och många faktorer har varit väldigt osäkra. Därför avstod jag solceller.M m@nge skrev:
Nu är jag istället förundrad över de som är förundrade över att kalkylen inte går ihop efter investeringen i fina solceller…
Nissens skrev:
Nja, det har aldrig varit någon bra investering. Jag har varit helt förundrad över hysterin kring solceller. När jag själv räknat på det har jag aldrigt fått någon ekonomi i det. Och många faktorer har varit väldigt osäkra. Därför avstod jag solceller.
Nu är jag istället förundrad över de som är förundrade över att kalkylen inte går ihop efter investeringen i fina solceller…
Under 2024 har jag nog fått ihop mina 42 000kr sedan kan det bli många år till med bra lönsamhet.