B buffyin skrev:
Vet ej, finns inte på Avanza men andra plattformar borde ha mer råvaror.
[länk]
Jag är långt ifrån expert men vad jag förstått så har likviditeten i terminerna sjungit drastiskt sista tiden - låga volymer säljs. Därför har terminspriserna blivit ett dåligt riktmärke på framtida elpriser.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag är långt ifrån expert men vad jag förstått så har likviditeten i terminerna sjungit drastiskt sista tiden - låga volymer säljs. Därför har terminspriserna blivit ett dåligt riktmärke på framtida elpriser.
Det kan vara så, men är den bästa gissningen man kan utgå ifrån.
Samt att tror vi kommer ha mer EU priser (har redan danska priser) i SE4.

Tror ingen i SE1,2,3 vill skippa el zonerna till en med våra SE4 priser.

B buffyin skrev:
Det kan vara så, men är den bästa gissningen man kan utgå ifrån.
Samt att tror vi kommer ha mer EU priser (har redan danska priser) i SE4.

Tror ingen i SE1,2,3 vill skippa el zonerna till en med våra SE4 priser.
Nej, det finns många analysfirmor som gör egna analyser. Svårt för privatperson att ta del av dom dock.

Vad det sista stycket har med detta att göra förstår jag inte. Om något har det varit snack om att utöka till flera zoner, inte färre.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Nej, det finns många analysfirmor som gör egna analyser. Svårt för privatperson att ta del av dom dock.

Vad det sista stycket har med detta att göra förstår jag inte. Om något har det varit snack om att utöka till flera zoner, inte färre.
Det håller jag med om, svårt att sia. Så vi får bara vänta och se faktiskt.

Enligt Tidöavtalet "Införa ett samlat elprisområde för hela Sverige. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-du-behover-veta-om-tidoavtalet" tror dock ej kommer hända.

Nissens
B buffyin skrev:
Hade inte gjort en men fixa en snabbt nu. utan grönt bolån.
På de tre senaste månaderna exklusive juli (kommer kreditfaktura på fredag).
[bild]

Fyllt exakt som det varit och min anläggning.
Skåne har 1000 i årsproduktion (ibland 1025-1050 beroende på plats). samt Snitt elpriser, el överföring, egenförbrukning, såld elpris samt nättnytta.

Ska dock bli spännande se hur produktionen över vintern blir, då har inte räknat med den bör vara 50-200kw per månad November-december. VI får nästan aldrig snö här i stora mängder.
Nä, men solen är knappt uppe på vintern, det lär ingen kalkyl i världen ändra på…

Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är upp till varje enskild person att kalkylera med ränta eller inte. Speciellt när man betalar cash.
Har inget med hur man betalar att göra. Det är grundläggande ekonomikunskaper.

Man kan kalkylera efter eget huvud eller på ett korrekt sätt. Räknar man rätt är självklart en kalkylränta med. Det är till nackdel för glädjekalkylerarna, men sånt är livet.

• Gilla
LennartMimmi
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, men solen är knappt uppe på vintern, det lär ingen kalkyl i världen ändra på…
Du fråga efter en kalkyl med återbetalning och fick en. Att det lyser mindre på vintern har ju inräknat. Då har man ju sparar ihop till elräkningen, det säger kalkylen ;)

Folk får helt enkelt energieffektivisera så behöver vi inte lika mycket el på vintern.

Uppskattar att kan få +- 100kwh i december och januari var, 10% av min förbrukning. Februari kan bli 300kwh, 35% av min förbrukning. (Var väldigt bra i år när installatören vissa andras anläggningar i år) Inget problem med snö i Skåne.

Nissens
B buffyin skrev:
Du fråga efter en kalkyl med återbetalning och fick en. Att det lyser mindre på vintern har ju inräknat. Då har man ju sparar ihop till elräkningen, det säger kalkylen ;)

Folk får helt enkelt energieffektivisera så behöver vi inte lika mycket el på vintern.

Uppskattar att kan få +- 100kwh i december och januari var, 10% av min förbrukning. Februari kan bli 300kwh, 35% av min förbrukning. (Var väldigt bra i år när installatören vissa andras anläggningar i år) Inget problem med snö i Skåne.
Har inte sett någon kalkyl, bara summeringen.
Men kan ändå se att min investering på börsen gett mer. Istället för 0 har jag positiva siffror.

Nissens Nissens skrev:
Har inget med hur man betalar att göra. Det är grundläggande ekonomikunskaper.

Man kan kalkylera efter eget huvud eller på ett korrekt sätt. Räknar man rätt är självklart en kalkylränta med. Det är till nackdel för glädjekalkylerarna, men sånt är livet.
Hur hög var kalkylränta när styrräntan var låg eller låg på 0 % typ de senaste åren? Är det korrekt att räkna in en ränta i kalkylen när man inte får någon ränta på konton ?

Nissens Nissens skrev:
Har inte sett någon kalkyl, bara summeringen.
Men kan ändå se att min investering på börsen gett mer. Istället för 0 har jag positiva siffror.
av en kalkyl men men.

Minna solceller gick inte back -1,9% som OMX30 gjorde idag. Men det gjorde mitt börs innehav det. Riskspridning är ju viktigt.

Nissens
Hur hög var kalkylränta när styrräntan var låg eller låg på 0 % typ de senaste åren? Är det korrekt att räkna in en ränta i kalkylen när man inte får någon ränta på konton ?
vad har styrräntan med något att göra?

Nissens Nissens skrev:
vad har styrräntan med något att göra?
Svara på frågan om du vill

Nissens
Svara på frågan om du vill
Det var du som sade att den skall vara en parameter, så då är det väl du som får förklara?
Har du lånat med rörlig ränta?

Nissens Nissens skrev:
Det var du som sade att den skall vara en parameter, så då är det väl du som får förklara?
Har du lånat med rörlig ränta?
Tack men nej tack, att ha dig som brevvän betackar jag mig.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Något annat som verkar ha förändrats är elpriserna över dygnet. Förra året var det dyrt på dagarna och billigt på kvällar/nätter.

Nu verkar det vara tvärtom. Billigast på dagen vilket innebär dåligt betalt för såld solel.

Blir svårt att räkna hem investeringen.

Obs, det är inget gnäll utan jag bara är frågande till hur det helt plötsligt är mer eller mindre gratis el på dagarna nuförtiden.
kanske inte alla svar på dina funderingar, men detta inlägg i en granntråd ger kanske lite mer förståelse för vad som händer med elpriserna

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.