21 841 läst ·
248 svar
22k läst
248 svar
Elpriser, vad händer?
Visst är det utbud/efterfrågan, men det kan inte ha så kraftigt förändrats på så kort tid. Dessutom har ju efterfrågan av el ökat kraftigt iom industrin och antalet elfordon.halper skrev:
Utbud och efterfrågan. Om det genereras mer el än som behövs så dyker priset direkt. Tittar man på villatak runt om i landet finns det många som fått idén att sätta upp solceller, eftersom priset på el är högt på dagen. Det är precis så prismekanismen på en marknad ska fungera: en lönsam situation får aktörer att investera tills det inte längre finns någon vinst att göra. Precis som med många investeringar lönar det sig mest med att vara tidig. Särskilt i Tyskland sägs det finns mycket solel, varför de slutar köpa vår fina Ökostrom på dagtid på sommaren.
Så marknaden (om man amatörmässigt ser på det) har på något sätt ”lurat” dem som försöker investera i egen produktion.
Den enklaste förklaringen förefaller vara att balansen mellan utbud och efterfrågan har förändrats, eftersom inget annat i marknaden (vad gäller prissättning osv) har förändrats. Hur skulle marknaden ha kunnat luras? Vem har artificiellt hållit uppe priset tidigare för att lura någon att investera i solceller? Ockhams rakkniv och allt det där …M m@nge skrev:
Det har tidigare pratats om att bara några procents skillnad i utbud eller efterfrågan får väldigt stora effekter på priset. Är det inte rimligt att tro att det genereras några procent mer el, en solig dag, denna sommar än förra?
Jag menar inte lurats kanske, men någonstans känns mycket manipulerat. Allt är så diffust och svåröverskådligt, så det är ju stört omöjligt att känna sig trygg i att allt är transparent etc.
Mina tankar är naturligtvis helt och hållet egna känslor i ämnet och jag tänker att 100k+ känner som jag.
Mina tankar är naturligtvis helt och hållet egna känslor i ämnet och jag tänker att 100k+ känner som jag.
Nej, det finns väl ingen vettig person som har investerat i egen produktion baserat på senaste årets marknad ?M m@nge skrev:
Jo jag och tusentals andraViktor.J skrev:
Förra året gick mitt billiga bundna avtal ut och priserna var drastiskt förändrade. Vad kan man göra?
Bo kallt, duscha mindre, börja elda i kaminen etc. Då är det lätt att söka alternativa lösningar och det som fanns närmast var solenergi, det ligger dessutom ”i tiden” med en fossilfri framtid etc.
Så jag hade absolut en förhoppning om att solenergi skulle ge mig en bra buffert inför vintrarna.
Naivt, ja kanske, men vad är alternativet?
Förlåt men du verkar inte ha någon koll eller köpte solceller som du aldrig skulle betala en elräkning någonsin igen. Hög förväntningar att tälja guld luktar det som med din "investering", haha. Kanske t.o.m lurad av någon säljare....M m@nge skrev:Jo jag och tusentals andraHar aldrig överhuvudtaget varit insatt eller intresserad i elmarknaden. Bor i villa och kör bergvärme och har varit nöjd med det.
Förra året gick mitt billiga bundna avtal ut och priserna var drastiskt förändrade. Vad kan man göra?
Bo kallt, duscha mindre, börja elda i kaminen etc. Då är det lätt att söka alternativa lösningar och det som fanns närmast var solenergi, det ligger dessutom ”i tiden” med en fossilfri framtid etc.
Så jag hade absolut en förhoppning om att solenergi skulle ge mig en bra buffert inför vintrarna.
Naivt, ja kanske, men vad är alternativet?
Alternativet skulle vara att lägga undan pengar till vintern?
Du skriver att du fick en Elräkning på 100kr för Maj (på både el och elnät), men har inte räknat vad det skulle kosta utan solceller eller räknat med 60 öringen. Sista så fick jag fram med den så blev din elräkning -900kr om du räkna med 60öringen (får tillbaka nästa år på skatten). Redan där har du ju pengar till vintern. Men får ju sköta det manuellt.
Men pengarna som du skulle betalat utan solceller får du ju räkna med ut med både elnät kostnader och elabonomang..... och glöm inte till att ta med egenavändingen. Denna kostnaden som försvann är ju också en buffert till vintern?
Men nu begär jag nog förmycket....
Nej naturligtvis visste jag att jag fortsatt skulle få elräkningar. Men jag hade såklart hoppats på att inte elpriserna ofta varit minus. Allt jag önskar är att payoff tiden någorlunda kommer hålla, men att den inte kommer gå så snabbt som den initiala kalkylen var.B buffyin skrev:Förlåt men du verkar inte ha någon koll eller köpte solceller som du aldrig skulle betala en elräkning någonsin igen. Hög förväntningar att tälja guld luktar det som med din "investering", haha. Kanske t.o.m lurad av någon säljare....
Alternativet skulle vara att lägga undan pengar till vintern?
Du skriver att du fick en Elräkning på 100kr för Maj (på både el och elnät), men har inte räknat vad det skulle kosta utan solceller eller räknat med 60 öringen. Sista så fick jag fram med den så blev din elräkning -900kr om du räkna med 60öringen (får tillbaka nästa år på skatten). Redan där har du ju pengar till vintern. Men får ju sköta det manuellt.
Men pengarna som du skulle betalat utan solceller får du ju räkna med ut med både elnät kostnader och elabonomang..... och glöm inte till att ta med egenavändingen. Denna kostnaden som försvann är ju också en buffert till vintern?
Men nu begär jag nog förmycket....
Nu vet jag inte vad du har för pay-off tid. men bygger den på 2022 siffror kan du nog glömma det.M m@nge skrev:
Dock räddar 60öringen dig och speciellt i SE3 el-område. Räkna med den så kan du nog känna dig lite lugnare.
Fick själv sjuka förslag när fick in offerter och skulle aldrig lita på dem. Gjorde en egen uträkning som var mycket mer konservativ. Nu efter 3 månade (ej juni som kommer bli en bra månad i SE4) så har jag räknat hem 4,9% redan och hoppas på 12,5% som blir avbetalad på 8år. (har en bonus med grönt bolån som faktisk ökar återbetalningstakten men krävde andra åtgärder med).
Vilken ränta räknar du upp investeringen med?B buffyin skrev:Nu vet jag inte vad du har för pay-off tid. men bygger den på 2022 siffror kan du nog glömma det.
Dock räddar 60öringen dig och speciellt i SE3 el-område. Räkna med den så kan du nog känna dig lite lugnare.
Fick själv sjuka förslag när fick in offerter och skulle aldrig lita på dem. Gjorde en egen uträkning som var mycket mer konservativ. Nu efter 3 månade (ej juni som kommer bli en bra månad i SE4) så har jag räknat hem 4,9% redan och hoppas på 12,5% som blir avbetalad på 8år. (har en bonus med grönt bolån som faktisk ökar återbetalningstakten men krävde andra åtgärder med).
Räknar med ingen ränta i detta fallet, utan bara återbetalnings tiden. Siffran 4,9% är del av installationskostnaden. och ej inräknat grönt bolån med som ger 2,41% av installationskostnaden per år.Nissens skrev:
Mitt mål var att se om kunde få den avbetalad på 8år och installationskostnad på 124k kr i mars 2023.
Om man sär till huvud frågan så gör gröna bolånet att jag får 3000kr billigare lån per år och skulle jag amorterat samma belopp som anläggningen skulle jag sparat 3472kr om året med dagens 4% ränta.
Antar att du tänker vilken kalkylränta jag skulle använda? Gjorde aldrig den uträkningen då jag behövde investera i något efter en utdelning och är redan på börsen, samt månads sparar där.
Varifrån pengarna kommer eller om de ”var över” har inget med denna kalkylen att göra. Kalkylränta på typ 4% skall vara med ändå..B buffyin skrev:Räknar med ingen ränta i detta fallet, utan bara återbetalnings tiden. Siffran 4,9% är del av installationskostnaden. och ej inräknat grönt bolån med som ger 2,41% av installationskostnaden per år.
Mitt mål var att se om kunde få den avbetalad på 8år och installationskostnad på 124k kr i mars 2023.
Om man sär till huvud frågan så gör gröna bolånet att jag får 3000kr billigare lån per år och skulle jag amorterat samma belopp som anläggningen skulle jag sparat 3472kr om året med dagens 4% ränta.
Antar att du tänker vilken kalkylränta jag skulle använda? Gjorde aldrig den uträkningen då jag behövde investera i något efter en utdelning och är redan på börsen, samt månads sparar där.
Fast även om man har cash, så kan man ju få en riskfri ränta på ca 3% idag utan bindningstid. Att räkna med 0% kalkylränta är ju bara dumt.Jonatan79 skrev:
Men visst är det upp till varje individ att räkna som de vill, om de vill räkna rätt eller inte.