Hej. Vad anser ni är bra elpris på 1 år? Har fått erbjudande 119 öre inkl allt på ett år. Funderar på om det är bra, tar gärna emot tips o råd.
 
S snurre79 skrev:
Hej. Vad anser ni är bra elpris på 1 år? Har fått erbjudande 119 öre inkl allt på ett år. Funderar på om det är bra, tar gärna emot tips o råd.
Inklusive överföringsavgift, skatt och moms? Bästa dealen isf
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S snurre79 skrev:
Hej. Vad anser ni är bra elpris på 1 år? Har fått erbjudande 119 öre inkl allt på ett år. Funderar på om det är bra, tar gärna emot tips o råd.
jag hade nog hoppat på det, då hade man fått ett år som man inte behövde fundera så mycket på elpriset
 
Vad ingår i priset? Att det skulle vara inklusive allt (nätavgift, överföringsavgift, energiskatt, elcertifikat, moms, etc) låter för osannolikt för att kunna vara sant?
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
wildeside
useless useless skrev:
Vad ingår i priset? Att det skulle vara inklusive allt (nätavgift, överföringsavgift, energiskatt, elcertifikat, moms, etc) låter för osannolikt för att kunna vara sant?
Så otroligt är det inte kollar man elskling.se så får man ett pris på 126 öre
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Fast det inkluderar varken nät- överföringsavgit eller energiskatt vad jag kan se?
Det är ju värdelöst att skriva "inklusive allt" om det inte inkluderar allt. Annars får man skriva vad som ingår om man ska kunna göra någon jämförelse.

Men jag håller med om att 119 öre för elhandeln är helt ok.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
wildeside
useless useless skrev:
Fast det inkluderar varken nät- överföringsavgit eller energiskatt vad jag kan se?
Det är ju värdelöst att skriva "inklusive allt" om det inte inkluderar allt. Annars får man skriva vad som ingår om man ska kunna göra någon jämförelse.
Värdelös o värdelöst.
Elskling visar vilket kWh pris du får betala inklusive moms och fasta avgifter.
Vad som tillkommer i kostnader till bolaget i respektive område är väl inte mycket man kan göra åt.
Abonnemang, energiskatt och elöverföringsavgift är väl styrt av staten och bolaget i respektive område
Eller har jag missat nåt?
 
wildeside
S snurre79 skrev:
Hej. Vad anser ni är bra elpris på 1 år? Har fått erbjudande 119 öre inkl allt på ett år. Funderar på om det är bra, tar gärna emot tips o råd.
Vet att priset har sjunkit dom sista 20 dagarna med ca 20 öre hos E-on iaf, när det vänder uppåt igen det vet nog ingen.
Törs man vänta lite till så kanske man kan få ett bättre pris.
 
Har ett fast avtal 70,50 öre/kWh som går ut i september. Fått ett nytt fast avtal 3 år för 120 öre/kWh men blir osäker på om man ska binda? Hur sjutton ska man veta? Har stort 2 familjehushållet med 65000 kW förbrukning
 
L Lawrence skrev:
Har ett fast avtal 70,50 öre/kWh som går ut i september. Fått ett nytt fast avtal 3 år för 120 öre/kWh men blir osäker på om man ska binda? Hur sjutton ska man veta? Har stort 2 familjehushållet med 65000 kW förbrukning
Nej nej och nej. Inte ens om 120öre är inkl allt... Du kan inte veta. Inte elmarknaden heller. Speciellt inte i SE3(?)

65.000kW i förbrukning? Dra åt skogen!

Jag bor i SE4 och har Göta Energi. Jag kör deras rörliga avtal och de har en tjänst för 49kr i månaden där de erbjuder en att binda elpriset i 2-3 månader några handfulla gånger om året. Nekar du så kör du vidare på rörligt. Det är mycket bättre än dessa ''vintertrygg'' avtal där du binder i 6 månader från Oktober-Mars.

Kanske en sådan tjänst skulle vara intressant?
 
wildeside wildeside skrev:
Värdelös o värdelöst.
Elskling visar vilket kWh pris du får betala inklusive moms och fasta avgifter.
Vad som tillkommer i kostnader till bolaget i respektive område är väl inte mycket man kan göra åt.
Abonnemang, energiskatt och elöverföringsavgift är väl styrt av staten och bolaget i respektive område
Eller har jag missat nåt?
Ja, det är vilseledande. Det enda som ingår i "inkl allt" är en eventuell fast avgift. Moms skall alltid i gå i priser mot privatpersoner.
 
Z Zlatje skrev:
Nej nej och nej. Inte ens om 120öre är inkl allt... Du kan inte veta. Inte elmarknaden heller. Speciellt inte i SE3(?)

65.000kW i förbrukning? Dra åt skogen!

Jag bor i SE4 och har Göta Energi. Jag kör deras rörliga avtal och de har en tjänst för 49kr i månaden där de erbjuder en att binda elpriset i 2-3 månader några handfulla gånger om året. Nekar du så kör du vidare på rörligt. Det är mycket bättre än dessa ''vintertrygg'' avtal där du binder i 6 månader från Oktober-Mars.

Kanske en sådan tjänst skulle vara intressant?
Ja tack. Vi har funderat på det. Men vi är dåliga på och har svårt med tid att bevaka.
Om man tittar på historik SE3 ( se bild ) så undrar jag om inte tryggheten är värd den extra kostnaden
 
  • Statistik över månatliga elpriser i Stockholm från 2013 till 2023.
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
L Lawrence skrev:
... 65000 kW förbrukning
65 MW? Det blir ju typ 600 GWh per år... Kostar många miljoner även med ett bra avtal.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
useless useless skrev:
65 MW? Det blir ju typ 600 GWh per år... Kostar många miljoner även med ett bra avtal.
65000 kWh/ år ska det vara🧐
 
L Lawrence skrev:
65000 kWh/ år ska det vara🧐
Fortfarande sjukt mycket.
 
  • Gilla
zleepys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.