Z Zodde skrev:
Ser inte hur detta skulle vara lönsamt för vattenkraftägaren om han inte får spotpris? Han ska ha beredskap och täcka upp för vindkraftägaren när det inte blåser. Han vet inte OM eller HUR mycket han behöver leverera förrän nån dag i förväg (och så ska han sälja billigare än spot?)
Var är incitamentet för vattenkraft ägaren? Det är ju ingen trygghet alls för honom jmf att sälja långa kontrakt på börs?
Det är en win-win där både vindkraftsparken och vattenkraftsägaren kan få bättre betalt iom att de kompletterar varandras produktion. Bägge kan få upp priserna jämfört med att vara leverera själva och de kan få stabila kontrakt som ger garanterad avkastning.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är en win-win där både vindkraftsparken och vattenkraftsägaren kan få bättre betalt iom att de kompletterar varandras produktion. Bägge kan få upp priserna jämfört med att vara leverera själva och de kan få stabila kontrakt som ger garanterad avkastning.
pacman42 pacman42 skrev:
Ok. Är okänd med dessa avtal.
Hur vanliga är dom?
På vilken plattform matchas vind och vattenkraft producenter. ?
Måste finnas en hel del skrivet om detta, har du nån länk?

Z Zodde skrev:
Ok. Är okänd med dessa avtal.
Hur vanliga är dom?
På vilken plattform matchas vind och vattenkraft producenter. ?
Måste finnas en hel del skrivet om detta, har du nån länk?
Forskning i området:
https://second-opinion.se/vattenkraft-förbättrar-vindkraftens-lönsamhet/

Läs om PPA-avtal här, både fördelar och nackdelar, det är dessa som det handlas med:
https://www.svensktnaringsliv.se/sa...ytta-och-osakerhet-med-ppa-avtal_1151296.html

Och här:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECCcQAQ&usg=AOvVaw3zNJsmNLaGovbafcC1GgVR

Detta är inte särskilt öppet då det är ren business-to-business som inte är särskilt tillgängligt för andra att titta djupare i.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Forskning i området:
[länk]

Läs om PPA-avtal här, både fördelar och nackdelar, det är dessa som det handlas med:
[länk]

Och här:
[länk]

Detta är inte särskilt öppet då det är ren business-to-business som inte är särskilt tillgängligt för andra att titta djupare i.
Men då vet vi inget om det är
0,1% 1% 5% av vindkraftsproduktionen som gör dessa deals.? Näppe nån större andel vad jag förstått efter lyssnat lite runt.

Z Zodde skrev:
Men då vet vi inget om det är
0,1% 1% 5% av vindkraftsproduktionen som gör dessa deals.? Näppe nån större andel vad jag förstått efter lyssnat lite runt.
Notera i länken från Svenskt näringsliv, som är från 2020, så står det:
PPA är traditionella långtidskontrakt för elleveranser men för även med sig gröna värden för investerare, och köpare. Denna typ av kontrakt har blivit dominerande för förnybar kraftproduktion och har till och med blivit en förutsättning för att förnybara elproducenter i Sverige, skall få tillgång till projektfinansiering.
Om det har blivit dominerande, så är det nog snarare minst 50% än 5% av allt som projekterats sedan dess, och förmodligen några år innan.

Jag inventerade lite bland kända projekt och hittade följande projekt som annonserat att de säljer delar av sin el med PPA:

Önusberget (753 MW), Markbygden 1 ( 644 MW), Nysäter (474 MW), Maximus/Markbygden 2 (850 MW), Blakliden&Fäbodberget (353 MW), Åndberget (286 MW), Stor-Skälsjön (260 MW), Stavro (254 MW), Överturingen (235 MW), Björkvattnet (175 MW), Kråktorpet (163 MW), Norra Vedbo (86 MW).

Tillsammans täcker de listade projekten drygt 25% av den installerade vindkrafteffekten i Sverige.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Jag inventerade lite bland kända projekt och hittade följande projekt som annonserat att de säljer delar av sin el med PPA:

Önusberget (753 MW), Markbygden 1 ( 644 MW), Nysäter (474 MW), Maximus/Markbygden 2 (850 MW), Blakliden&Fäbodberget (353 MW), Åndberget (286 MW), Stor-Skälsjön (260 MW), Stavro (254 MW), Överturingen (235 MW), Björkvattnet (175 MW), Kråktorpet (163 MW), Norra Vedbo (86 MW).

Tillsammans täcker de listade projekten drygt 25% av den installerade vindkrafteffekten i Sverige.
Bra letat !
Men Vad är delar? 1/2, 1/3, 1/4, 1/10?
Utan att behöva överdriva kan vi ändå konstatera att en betydande del av vindkraften säljs på spotmarknaden, annars hade aldrig spotpriset korrelerat så väl med vind/stiltje...

Jag är mer nyfiken på dessa producentsamarbeten som nämns Där vind och vattenkraft går ihop och båda får bättre priser än vad de hade fått var för sig? Hur ser dessa agreements ut?
Det är dessa jag egentligen ifrågasätter omfattningen av för de har gått min näsa förbi...

Förstår jag det rätt kan sådana leverantörer sälja vindkraftel med kraftslagsgarantier om att det är vindkraft till sina kunder och sen handla upp annan el de dagar det inte blåser samt sälja extra utan garantier de dagar det blåser optimalt och på det viset garantera kontinuerlig vindkraftstillgång för kunderna.

Att denna vindkraft i praktiken vissa dagar egentligen är kolkraft (i Tyskland och Danmark) eller vatten- eller kärnkraft (hos oss) talar man sedan tyst om.

Huruvida detta är bedrägeri och humbug eller inte kan man tycka olika om. Mängden producerade kWh stämmer ju med försäljningen av ursprungsgarantier, men de produceras inte alltid samtidigt som de konsumeras.

nikasp nikasp skrev:
Yes, inte så himla avancerad (tror jag) men jag tänker kör grundvärme med Daikin LLVP och sedan sätta innetemp och ljussensorn på något bra ställe. Ngenic ska även se till att man inte tokladdar varmvatten på dyrtid utan lägger det på billigaste timmarna.
För mig med en del fönster åt söder, kamin och en stendum bergvärmepump så funkar ngenic bra. Den drar tillbaka bvp precis som tänkt.

Sen går det undvika korta pristoppar (som senaste dagarna) genom att höja tempen i huset någon grad under natten enkelt med appen också. Trevlig liten moj.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Bra letat !
Men Vad är delar? 1/2, 1/3, 1/4, 1/10?
De jag hittade någon beskrivning på hade siffror på runt 40-60%. Exempelvis Överturingen förväntas producera 780 GWh/år och Hydro köper 300 GWh/år i början och sedan 550 GWh/år efter 2031.

Utan att behöva överdriva kan vi ändå konstatera att en betydande del av vindkraften säljs på spotmarknaden, annars hade aldrig spotpriset korrelerat så väl med vind/stiltje...
Ja, i princip kan man bara inkludera all produktion om det är köparen som tar volymrisken.

Jag är mer nyfiken på dessa producentsamarbeten som nämns Där vind och vattenkraft går ihop och båda får bättre priser än vad de hade fått var för sig? Hur ser dessa agreements ut?
Det är dessa jag egentligen ifrågasätter omfattningen av för de har gått min näsa förbi...
Några av projekten har Skellefteå kraft respektive Vattenfall som köpare av elen. De kan förstås hantera volymrisken genom att använda sin egen vattenkraft till det, och i gengäld borde de få ett lägre pris.

Jag såg också något om PPA där Facebook valt att köpa hela produktionen från kommande parker i Norge. Rimligen anser de då att de kan ta volymrisken själva.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förstår jag det rätt kan sådana leverantörer sälja vindkraftel med kraftslagsgarantier om att det är vindkraft till sina kunder och sen handla upp annan el de dagar det inte blåser samt sälja extra utan garantier de dagar det blåser optimalt och på det viset garantera kontinuerlig vindkraftstillgång för kunderna.

Att denna vindkraft i praktiken vissa dagar egentligen är kolkraft (i Tyskland och Danmark) eller vatten- eller kärnkraft (hos oss) talar man sedan tyst om.

Huruvida detta är bedrägeri och humbug eller inte kan man tycka olika om. Mängden producerade kWh stämmer ju med försäljningen av ursprungsgarantier, men de produceras inte alltid samtidigt som de konsumeras.
Det är precis så jag förstått det också. Jag har dessutom läst i ett par svenska tidningar om detta (troligen är en av dem NyTeknik, men jag hittar inte igen artikeln/artiklarna).

I bilagan Framtidsfabriken i morgontidningarna i norr har jag läst om hur Skellefteå Kraft gör detta också.

Läste också en artikel om hur vissa anser att detta initialt gynnar förnyelsebart, men på sikt cementera fossilbränslena då snabbt reglerbar energi är en bristvara.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men hade du nåt konkret?
Du länkade till EN debattartikel! i ämnet och två länkar om PPA (som är nåt helt annat , dvs avtal mellan producent p konsument)

Att det faktiskt skulle finnas existerande avtal av betydelse mellan vind och vattenkraft producenter som gör att båda får högre pris(och sålunda höjer priset till konsument) har jag öht inte hört mer än här på BH. I teorin kan säkert nån hävda det men det måste ju finnas bra konkreta exempel på det du påstår??

Eon har redan höjt 6 månaders avtalet till 125,50 från 114… det gick snabbt.

Och nu på morgonen höjde eon igen; se3 ligger på 129,75 för 6 månader fast pris.

M Markarbetaren skrev:
Idag kan man teckna 1-årigt fastprisavtal i SE3 för under 75öre/kWh, det borde ju ge en fingervisning hur marknaden ser ut kommande året.
Det var som fan, billigaste fastpriset på elskling i SE1 är 76öre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.