Ler lite och tänker inget nytt under solen;)
Har man haft hus länge och när olja var vanlig uppvärmningsmetod så kunde oljepriserna gunga kraftigt.
Det toppade under viss period för att sedan dala igen, vilket säkerligen vi kommer att se även med elpriset.
Ved i vanliga villor i tätort kommer att förbli i mindre skala och mera för lite extra komfort när det blir riktigt kallt och trevnadsfaktor.

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det handlar alltså mer om att det ska kännas ekonomiskt fördelaktigt, än att det faktiskt är ekonomiskt fördelaktigt?
Ha ha, jag kanske låter flummig men den ekonomiska kalkylen verkar fallera gravt om inte priset drar iväg samtidigt som det blir snorkallt. Men då är man säkert på jobbet och kan ändå inte vara hemma och elda.

Jag eldar nog mest för att det är gött att höja temperaturen i vardagsrummet ett par grader när det är rått ute. Med tanke på att jag ligger på 2300kwh per månad även på sommaren så hade en 2kw byggfläkt i vardagsrummet som extra grädde på moset inte gjort varken från eller till på elräkningen i sammanhanget. Men det är ju trevligare med en brasa.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Någon som kommit på hur man kan automatisera förbränningen av värmeljus? Jag har grubblat lite på det, men har inte kommit till någon bra lösning. Orsaken att jag funderar på detta är för att det är en väldigt utrymmeseffektiv lösning som borde kunna värma huset under många timmar om man lyckas automatisera det på ett bra sätt.
M Markarbetaren skrev:
Ha ha, jag kanske låter flummig men den ekonomiska kalkylen verkar fallera gravt om inte priset drar iväg samtidigt som det blir snorkallt. Men då är man säkert på jobbet och kan ändå inte vara hemma och elda.

Jag eldar nog mest för att det är gött att höja temperaturen i vardagsrummet ett par grader när det är rått ute. Med tanke på att jag ligger på 2300kwh per månad även på sommaren så hade en 2kw byggfläkt i vardagsrummet som extra grädde på moset inte gjort varken från eller till på elräkningen i sammanhanget. Men det är ju trevligare med en brasa.
Men skall du inte satsa på en plåtbricka med 25 värmeljus från IKEA istället då, det ger ju också en mysfaktor och är billigare... ;)

J Jehu skrev:
Vi har dragit ner värmen i några salonger för att spara lite.
Vilken fullkomligt underbar mening! :heart::heart::heart:

• Gilla
Jehu och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Någon som kommit på hur man kan automatisera förbränningen av värmeljus? Jag har grubblat lite på det, men har inte kommit till någon bra lösning. Orsaken att jag funderar på detta är för att det är en väldigt utrymmeseffektiv lösning som borde kunna värma huset under många timmar om man lyckas automatisera det på ett bra sätt.

Men skall du inte satsa på en plåtbricka med 25 värmeljus från IKEA istället då, det ger ju också en mysfaktor och är billigare... ;)
Tänker mig att man kan göra en automatisering mha en raspberry pi.
Man behöver ha ett matningsband'
Nått som kan tända ljuset
samt något som känner av om ljuset brinner eller inte. (för styring av matningsbandet) typ en ljussensor.
Svåra tricket är väl att komma på något som kan tända ljuset och styras från pie:n

M
D DFYD123 skrev:
Vad har inte vetskapen om ett stort vedlager för värde :) dock som försvar åt mig själv fick jag 25% mera ved för varje 200-lapp jag spenderade på Byggmax. Och för att knyta ihop säcken så utmanar jag dig att beställa 1kbm stjälpt ved som du oxå staplar så vi får ett facit hur allt egentligen ligger till i denna veddjungel. Har absolut inget emot att bli motbevisad, snarare tvärtom.
Jo det är alltid trevligt att veta att man har lite ved om det kan bli kallt, strömavbrott osv., och att man slipper frysa.
Förra gången jag köpte ved på 1,5m3 säck så blev det lika mycket i mina byttor som säckarna rymde. Dvs. 1 säck fyllde en och en halv bytta, staplade aldrig denna så jag vet inte. Nu köpte jag 80st säckar på Byggmax och det fick plats över 20 säckar i en bytta, så det blir väl strax under 4m3 stjälpt.

Men det känns som att vi har flaxat iväg lite från TS fråga, även om jag misstänker att dom flesta finner ved intressant så man kan ha lite överseende med sidospår:D

M MrDizzy skrev:
samt något som känner av om ljuset brinner eller inte. (för styring av matningsbandet) typ en ljussensor.
Svåra tricket är väl att komma på något som kan tända ljuset och styras från pie:n
Räcker det inte att slänga in 100 packet med värmeljus i kombipannan manuellt?

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Räcker det inte att slänga in 100 packet med värmeljus i kombipannan manuellt?
Kan bara svara för egen del, blir nog lätt kladdigt när pannan jobbar med underförbränning:surprised:

M Markarbetaren skrev:
Men det känns som att vi har flaxat iväg lite från TS fråga, även om jag misstänker att dom flesta finner ved intressant så man kan ha lite överseende med sidospår:D
Haha, jag vi har allt flaxat iväg en bit men jag läser med stort intresse. :D

Min plan efter input i denna tråd är att köpa på mig ett bra gäng med säckar från bygghandeln som vi främst använder som lager för myseldning men även nyttjar som en reserv om elen skulle gå upp emot 5 kr eller om det blir strömavbrott/nedsläckningar. Har faktiskt även den tidigare ett ganska stort gäng med värmeljus från Ikea, även dessa tänkte att ge värme vid längre strömavbrott.

Vi ligger på ungefär 21 grader inomhus, funderar även på att ta ner oss till 19-20 och kompensera med lite mer kläder, speciellt om elen fortsätter att gå upp i pris. Återstår att se om övriga i familjen kan acceptera detta. :cool:

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag funderade på en underbalanserad våg med två rännor med ljus som matar på varje gång ett ljus väger så lite att vågen faller över. Vikten från det nya ljuset pressar undan ljuset som brunnit ut helt. Torde vara lätt att fixa den delen. Får dock inte till automatisk tändning från föregående ljus på något både enkelt och bra sätt.

Att tända ljus med elektronik är lätt, köp en USB-tändare, ta ur batteriet, tejpa fast knappen och mata den med 5V via din Raspberry Pi. Klart!

A
pacman42 pacman42 skrev:
Jag funderade på en underbalanserad våg med två rännor med lkus som matar på varje gång ett ljus väger så lite att vågen faller över. Vikten från det nya ljuset pressar undan ljuset som brunnit ut helt. Torde vara lätt att fixa den delen. Får dock inte till automatisk tändning från föregående ljus på något både enkelt och bra sätt.

Att tända ljus med elektronik är lätt, köp en USB-tändare, ta ur batteriet, tejpa fast knappen och mata den med 5V via din Raspberry Pi. Klart!
Vad fan är en raspberry?
handväska eller? :crysmile:

• Gilla
raveper
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vad fan är en raspberry?
handväska eller? :crysmile:
Dator stor som en handflata. Kraftfull som en PC var för några år sedan.

• Haha
1
  • Laddar…
G
raveper raveper skrev:
Eltopparna gå väl kapa med värmeljus istället. Tar mindre plats.
Borde vara koldioxidskatt på värmeljus då jag antar att de oftast är tillverkade av fossila råvaror, kolla bara hur mycket värmeljus folk släpar hem från tex Ikea.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Hög med olagad björkved i trädgård kvällstid, med vedstapel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög med osorterad björkved på nattlig gräsmatta framför vedskjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade riktigt tur och hittade någon som gav bort björkved för en symbolisk summa.
Två fullastade gallersläp tills däcken sa ifrån,
Någon som vågar uppskatta hur mycket det blir när det är klyvt och staplat? :rofl:

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.