Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
Går motorskyddet att slå på utan spänning?
Är elpatronen kopplad genom motorskyddet?
Är elpatronen kopplad genom motorskyddet?
Nej den går inte att slå på den när strömmen är av eller på. Strömmen går till motoskyddet, vidare till strömbrytaren, sen till elpatronen. Jag ha Tage bort dendär kopplingen till uttaget. Men om nu motoskyddet är paj, kan man ta motoskyddet till pumpen istället? Och inte behöver man väl ha dendär brytaren kvar om man använder pumpskyddet?
Ja bifoga en bild på pumpskyddet
Ja bifoga en bild på pumpskyddet
Vem sätter ett motorskydd till en elpatron?????? och ett motorskydd av den typen kräver ingen spänning för att slås till eller från det är helt mekaniskt.
Om motorskyddet går att använda till punmpen beror helt på hur mycket ström pumpen drar, motorskyddets värde måste stämma med pumpens värden.
Det som sitter i mitten längst nere är väl en säkerhetsbrytare eller???
Om motorskyddet går att använda till punmpen beror helt på hur mycket ström pumpen drar, motorskyddets värde måste stämma med pumpens värden.
Det som sitter i mitten längst nere är väl en säkerhetsbrytare eller???
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
Låter som att detta motorskydd är trasigt och behöver bytas, om det nu behövs ett motorskydd till oljebrännaren. Någon skulle behöva titta på det.
Oj jag märker nu att jag har skrivit lite knepigt, satt och skrev på telefon lite snabbt, så jag måste be om ursäkt att tråden är lite otydlig och osammanhängande, jag har så klart get på tok för lite info.
Jag tar allt från början.
Första motorskyddet (med on/off knapp) är till den gamla 3fas pumpen, den är inte med i bilden längre. Det ska in en ny enfas pump istället, och den räcker väll om den körs på ett vanligt uttag? Så det motorskyddet skall bort eller återanvändas.
Oljebrännaren ska inte heller användas, det ska in en pelletsbrännare istället. Så den delen ska bort.
Till sist de som går till elpatron. Inkommande kabel in i de övre motorskyddet (om det nu är ett motorskydd?) 4g1,5, går vidare ner till säkerhetsbrytaren, till sist ner till elpatronen.
Sen till dendär grejen jag tycket var väldigt märklig, jag är bara nyfiken på hur dom tänkt på denhär delen för jag har tagit bot det. Från det övre motorskyddet går en en 3g kabel till uttaget, men kablarna är kopplad på följande vis. Bakkanten på motorskyddet är det en ingång på övre och under sidan, DÄR satt satt blå/brun som går till uttaget, så en upp och en nere. Jorden satt inte ens fast nånstans i motorskyddet, den låg bara löst. Är det så att strömmen har kommit ner ifrån snurrbrytaren tidigare så oljepannan bestämmer om elpatronen ska vara på eller inte?
Nu tror jag att jag fick med de mesta av info jag kan ge. Så nu vidare till svar.
Japp det är en säkerhetsbrytare.
Lång historia kort, allt kan tas bort och det enda som behövs är en enfas kabel till uttag för pumpen och en trefaskabel till en säkerhetsbrytare för elpatronen?
Jag tar allt från början.
Första motorskyddet (med on/off knapp) är till den gamla 3fas pumpen, den är inte med i bilden längre. Det ska in en ny enfas pump istället, och den räcker väll om den körs på ett vanligt uttag? Så det motorskyddet skall bort eller återanvändas.
Oljebrännaren ska inte heller användas, det ska in en pelletsbrännare istället. Så den delen ska bort.
Till sist de som går till elpatron. Inkommande kabel in i de övre motorskyddet (om det nu är ett motorskydd?) 4g1,5, går vidare ner till säkerhetsbrytaren, till sist ner till elpatronen.
Sen till dendär grejen jag tycket var väldigt märklig, jag är bara nyfiken på hur dom tänkt på denhär delen för jag har tagit bot det. Från det övre motorskyddet går en en 3g kabel till uttaget, men kablarna är kopplad på följande vis. Bakkanten på motorskyddet är det en ingång på övre och under sidan, DÄR satt satt blå/brun som går till uttaget, så en upp och en nere. Jorden satt inte ens fast nånstans i motorskyddet, den låg bara löst. Är det så att strömmen har kommit ner ifrån snurrbrytaren tidigare så oljepannan bestämmer om elpatronen ska vara på eller inte?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu tror jag att jag fick med de mesta av info jag kan ge. Så nu vidare till svar.
Eftersom det satt ett skydd där så trode jag det behövdes. Så elpatronen slutar att fungera helt om en fas sticker så att den inte gå på halvfart utan att man märker?
Japp det är en säkerhetsbrytare.
Lång historia kort, allt kan tas bort och det enda som behövs är en enfas kabel till uttag för pumpen och en trefaskabel till en säkerhetsbrytare för elpatronen?
japp på ovansidan, 400 mellan alla. trycker jag in den så går det ner till säkerhetsbrytaren. Slå jag på brytaren så går det ner till patron.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
Hänger inte med på den beskrivningen - gick det tidigare två kablar till uttaget??Glericus skrev:Från det övre motorskyddet går en en 3g kabel till uttaget, men kablarna är kopplad på följande vis. Bakkanten på motorskyddet är det en ingång på övre och under sidan, DÄR satt satt blå/brun som går till uttaget, så en upp och en nere. Jorden satt inte ens fast nånstans i motorskyddet, den låg bara löst. Är det så att strömmen har kommit ner ifrån snurrbrytaren tidigare så oljepannan bestämmer om elpatronen ska vara på eller inte?
På bilden är det en inkommande och två utgående kablar från motorskyddet. Är båda utgående kopplade igenom motorskyddet?
Strunt samma, det behöver hur som helst rivas och göras om.
Det kan finnas en gammal historia här som inte syns idag. Jag tror inte att vridströmställaren har matat motorskyddet.
Motorskyddet kan också ha haft funktionen som överlastskydd av matningen. Hur ser den ut - avsäkring, kabelarea?
Motorskyddet märker inte av att en fas försvinner till elpatronen. Hade det dock varit en motor så hade motorn genererat en så hög ström att motorskyddet löst.Glericus skrev:
Låter bra.Glericus skrev:
Vad är det för pump? Ska den verkligen anslutas med stickpropp?
Riv ut allt och börja om från början.Glericus skrev:
Kontaktorn (stora klumpen längst upp) behöver du inte om det sitter en termostart på den nya elpatronen så att du kan "stänga av" elpatronen innan du bryter spänningen med säkerhetsbrytaren.
Säkerhetsbrytaren kan du antagligen återanvända men jag skulle skaffat en ny.
(säkerhetsbrytarens hjälpkontakt bryter/sluter spänningen till kontaktorns manöverspole. När säkerhetsbrytaren är tillslagen så får kontaktorns manöverspole spänning och kontaktorn drar.)
Den tvåpoliga allbrytaren (längst till höger) kan du eventuellt använda som säkerhetsbrytare till pelletsbrännaren.
Motorskyddet (längs till vänster) kanske du kan återanvända till den nya motorn, allt beror på strömmarna och om den nya motorn kräver motorskydd eller inte.
Kontaktorn ersätter du med en skarv/kopplingslåda
Redigerat:
Det mesta är väl bra som det är?
Kan kontaktorn kanske ingå i styrningen med effektvakten, så att effektvakten drar kontaktorn av/på via extra ledare?
Sitter det en kontaktor eller liknande i effektvakt-styrburken?
Som andra påpekat, om motorskyddet för gamla pumpen går att ställa in på en ström som funkar med nya pumpen så kan du återanvända motorskyddet. Koppla om matningen till det motorskyddet i centralen så att du får enfas (ifall det inte redan också är nolla framdraget - inte så troligt).
Oljebrännargrejerna funkar väl fint till nya pelletsbrännaren?
Kan kontaktorn kanske ingå i styrningen med effektvakten, så att effektvakten drar kontaktorn av/på via extra ledare?
Som andra påpekat, om motorskyddet för gamla pumpen går att ställa in på en ström som funkar med nya pumpen så kan du återanvända motorskyddet. Koppla om matningen till det motorskyddet i centralen så att du får enfas (ifall det inte redan också är nolla framdraget - inte så troligt).
I dendär kontaktorn eller vad det nu är, så kommer 4 kablar från eltexen. 3 faser och jord, dom går in på ovansidan och jorden sitter på en plint på undersidan. Sen gick 4 kablar ner till säkerhetsbrytaren, 3 faser som var kopplad på undersidan av kontaktorn, och jorden på plinten. Sen dedär som går till uttaget är kanske lite svårt att se, men man ser den övre kabel, den sitter strax bakom den andra fasen. Sen den andra kabeln som går till uttaget sitter strax bakom den tredje fasen på undersidan. Så min tanke var att dom använt den för att styra kontaktorn på nått vänster. Men som sagt så var det bara min nyfikenhet som ville veta, det är absolut ingen väsentligt.Bo.Siltberg skrev:Hänger inte med på den beskrivningen - gick det tidigare två kablar till uttaget??
På bilden är det en inkommande och två utgående kablar från motorskyddet. Är båda utgående kopplade igenom motorskyddet?
Strunt samma, det behöver hur som helst rivas och göras om.
Det kan finnas en gammal historia här som inte syns idag. Jag tror inte att vridströmställaren har matat motorskyddet.
Motorskyddet kan också ha haft funktionen som överlastskydd av matningen. Hur ser den ut - avsäkring, kabelarea?
Motorskyddet märker inte av att en fas försvinner till elpatronen. Hade det dock varit en motor så hade motorn genererat en så hög ström att motorskyddet löst.
Låter bra.
Vad är det för pump? Ska den verkligen anslutas med stickpropp?
Just nu är det en 4g2,5 som går ifrån eltex, osäker på vad som går imellan eltex och proppskåpet, men jag gissa på liknande. Den är säkrad med 10amp.
Jag passa på att bifoga en bild på eltex och pumpen, bör man sätta en säkerhetsbrytare på pumpen istället då?
Bör man alltid stänga av och på elpatronen på graderna innan man slå av och på den? Jag säger åt han att köpa en ny brytare, satt in den på den gamla så länge. Kan han köpa denna?Demmpa skrev:Riv ut allt och börja om från början.
Kontaktorn (stora klumpen längst upp) behöver du inte om det sitter en termostart på den nya elpatronen så att du kan "stänga av" elpatronen innan du bryter spänningen med säkerhetsbrytaren.
Säkerhetsbrytaren kan du antagligen återanvända men jag skulle skaffat en ny.
(säkerhetsbrytarens hjälpkontakt bryter/sluter spänningen till kontaktorns manöverspole. När säkerhetsbrytaren är tillslagen så får kontaktorns manöverspole spänning och kontaktorn drar.)
Den tvåpoliga allbrytaren (längst till höger) kan du eventuellt använda som säkerhetsbrytare till pelletsbrännaren.
Motorskyddet (längs till vänster) kanske du kan återanvända till den nya motorn, allt beror på strömmarna och om den nya motorn kräver motorskydd eller inte.
Kontaktorn ersätter du med en skarv/kopplingslåda
Jag läste lite om den nya pumpen på nätet, och i pdfen stod det att de var ett inbyggt motorskydd.
Har gjort följande än så länge, inkommande trefas in i srömbrytaren, ifrån den till elpatronen.
Bild på patronen
Redigerat:
Jag har inte sett till nån extra ledare bort dit, inte heller han som bor där. Oljebrännaren var urkopplad när han flytta in, så han har elda med ved och el. Vilket är lite konstigt att elpatronen HAR funkat tidigare, men inte längre. Min tanke var att de kanske ha suttit en kaber in i den tvåpoliga allbrytaren som ger ström åt oljebrännaren och upp till kontaktorn för att den ska dra.yxis skrev:Det mesta är väl bra som det är?
Jag kan kolla efter pdfen om pumpen, ja ha för mig läsa att de var motorskydd i den. Det är ingen nolla med där, tänkte man kunde dra 2 nya 5g kablar bort, dom var så gammal att dom knappt gick att skala.
Jag tycket dom nämde att dom ska använda oljebrännar grejerna till peletsen. Men då kan man passa på dra en ny matning dit istället, och kanske dela 5g kabeln till pump och pellets?
http://www.yeniiletisim.com.tr/content/products/teknik/1253.pdf
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
Jaså, det var en cirkulationspump. Den behöver inget motorskydd, utan kan kopplas in direkt, med stickpropp eller via en vanlig strömställare.
Det borde ha funnits en nolla i kabeln från effektvakten, dvs 5 ledare. Hur fick dom 230 V i uttaget annars? Fulnollning? Nåja, detta ser du till att det blir bra nu.
Säkerhetsbrytaren du länkar till blir säkert bra, för dessa har alltid lastfrånskiljningsegenskaper, dvs de klarar av att bryta last, och garanterar att det blir spänningslöst. Jula, Clas m.fl brukar även ha "strömbrytare" i ung samma utförande, som dock kan ha lite oklara egenskaper. Men, begreppet säkerhetsbrytare används inom industrin och i offentliga lokaler där det ställs höga krav på att rörmokaren m.fl ska kunna bryta strömmen på ett 100% säkert sätt, inte i bostäder. Därför får inte säkerhetsbrytare bryta last trots att de klarar av det - man får inte slita på kontakterna. I ditt fall spelar det dock ingen roll, så du kan istället riva bort klisterlappen som det står säkerhetsbrytare på och använda den som strömbrytare om du vill. Den resistiva lasten från elpatroner är i stort "ofarlig" för kontaktblecken.
Det borde ha funnits en nolla i kabeln från effektvakten, dvs 5 ledare. Hur fick dom 230 V i uttaget annars? Fulnollning? Nåja, detta ser du till att det blir bra nu.
Säkerhetsbrytaren du länkar till blir säkert bra, för dessa har alltid lastfrånskiljningsegenskaper, dvs de klarar av att bryta last, och garanterar att det blir spänningslöst. Jula, Clas m.fl brukar även ha "strömbrytare" i ung samma utförande, som dock kan ha lite oklara egenskaper. Men, begreppet säkerhetsbrytare används inom industrin och i offentliga lokaler där det ställs höga krav på att rörmokaren m.fl ska kunna bryta strömmen på ett 100% säkert sätt, inte i bostäder. Därför får inte säkerhetsbrytare bryta last trots att de klarar av det - man får inte slita på kontakterna. I ditt fall spelar det dock ingen roll, så du kan istället riva bort klisterlappen som det står säkerhetsbrytare på och använda den som strömbrytare om du vill. Den resistiva lasten från elpatroner är i stort "ofarlig" för kontaktblecken.