Om pannan är påslagen och alla element är stängda på sina vred, borde ju förbrukningen bli minimal. Eller?

Jag bor alltså i lägenhet och bekostar värmen själv.
Det är ett vattenburet system som drivs av en NIBE EVC. pannan är från 1991 och panelen (NIBE RVP 32) är ju en helt analog och därför svårt att få riktigt koll på dag/natttemperatur via pannans inställningar.
Rätt säker att det är ett två-rörssystem. Finns det något sätt att se det?

Jag funderar på att införskaffa appstyrda radiatortermostater. Vad tror ni om det? Något som kan ge mig bättre koll på värmen?

Tar gärna emot tips kring inställningar på pannan.

• En vit NIBE EVC panna med en NIBE RVP 32 styrpanel med analoga inställningar och vred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panel på NIBE RVP 32 värmepanna med analoga vred för inställning av tid och temperatur för värmesystem.
    Skapa konto
Först, se till att shuntregulatorn fungerar med sin utegivare och är korrekt inställd. Det är av väsentlig betydelse för ekonomi och komfort. Sedan ska/kan/bör termostatventilerna vara inställda så att de begränsar vid värmetillskott, de ska inte ensamma reglera värmen. Skillnad där!!

• Gilla
Ranchn
  • Laddar…
Här har du manualen till reglercentralen, plus annat som inte gäller dig.
Raka reglaget längst till höger är kurvlutningen, raka reglaget i mitten är börvärdet (dag & natt), högra vridreglaget är programväljaren.

Programväljaren står på "standby"/"sommarläge", shunten stängd & cirkulationspumpen stoppad.

Just nu är värmen avstängd. I min värld vill jag ha 20 på dagen och kanske 17-18 på natten.men hur vet jag det?
Ang. reglaget till höger kan jag inget om. Enligt hyresvärd så är 1 som den ska stå på. Hur vet jag det?

Om du tillfälligt tar bort alla termostater och ställer programvredet på dag/"sol" och väntar något dygn.
Om innertemperaturen stiger när utetemperaturen sjunker så är kurvlutningen (högra skjutreglaget) för högt ställd, men om innertemperaturen sjunker när utetemperaturen sjunker så är kurvlutningen för lågt ställd.

Med vänstra skjutreglaget ställer man in vid vilken utetemperatur shunten ska släppa ut värme till radiatorerna.

Om det konstant är för varmt inne så ska hela värmekurvan sänkas, det görs genom att sänka vid vilken utetemperatur som shunten ska börja öppna.

Vid användning av dag/natt så kommer det ta xx minuter (timme/timmar) innan rumstemperaturändringen är genomförd.
När temperaturen ska höjas så kommer elpannan (elpatronerna) att jobba extra hårt. Har mar rörligt elpris så finns risken att det i kronor kommer att kosta betydligt mer än om man höll den högre temperaturen konstant, fastän energiförbrukningen blir lägre med dag/natt än bara dag.

• Gilla
Ranchn och 1 till
  • Laddar…
Det har redan skrivits en del om denna panna/central, vill du maximera besparingen på el kan du ju testa med att ha vredet i läge "2" (ur, till/från) och ställa in lämpliga tider på kopplingsuret.
Pannan stoppar då cirk.pumpen ex. kl. 22, tempen sjunker, beroende på lägenhetens värmebehov ett antal grader under natten.
Kopplingsuret slår sedan på cirk.pump, kanske 5:30 på morgonen och utgående temp på vattnet stiger då till inställt värde enl. skjutreglage B

Som vredet nu står är cirk.pump avstängd, värmebehovet är då enbart för varmvattnet till kran.

• Gilla
Ranchn
  • Laddar…
Många bra svar. Tack! Tänker ni att termostatvreden ska stå fullt öppna på radiatorerna?

På skutreglaget som styr dag/natt-temp finns det inga gradantal. Är det bara att gissa sig fram eller betyder de två större strecken någon temp?

Fullt öppna - nej ställ in termostaterna så de reglerar värmen beroende på solinstrålning/matlagning etc.

Skjutreglaget styr shunten i pannan, den styr i sin tur temperaturen på vattnet som går ut till elementen.
Du får testa dig fram för att hitta lämpligt läge.

• Gilla
Ranchn
  • Laddar…
Ranchn Ranchn skrev:
På skutreglaget som styr dag/natt-temp finns det inga gradantal. Är det bara att gissa sig fram eller betyder de två större strecken någon temp?
Jag misstänker att det nedre långa strecket motsvarar 9-10⁰ och det övre långa strecket motsvarar 15⁰.

På sidan 10 i manualen jag bifogade tidigare står det rekommenderade inställningsvärden beroende på DUT.

En instruktionssida från en manual som visar rekommenderade inställningsvärden för DUT och kontakterna B, C och D på en elpanna.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.