Lyssnade någon mer än jag på P1`s Barnaministeriet igår? http://urplay.se/161460

Det var ett program om en familj där mamman är elöverkänslig. Det hade väl gått hyffsat till man slängde upp en mast några hundra meter från huset. Men det mest intressanta var att nu hade alla barn blivit elöverkänsliga också. Reportern hade den goda smaken att påstå att vissa radiolyssnare (han menade nog mig) kanske skulle påstå att det var mammans oro som nu överfördes på barnen. Men det avfärdade mamman bestämt.

Sedan hör man ett parti där minsta dottern, några år gammal kanske, säger att hon är överkänslig. Vad händer då frågar reportern. Jo då kan hon inte sova och måste gå upp. Eller hur! Pojken i familjen klagade också på överkänslighet. När han tex spelat Xbox länge fick han ont i fingrarna och huvudet.

Jag uppfattade det som att barnen beskrev helt vanliga och ganska naturliga fenomen och tillskrev det elöverkänslighet. Jag tyckte det var lite läskigt hur mammans sjukdom överförde på de här barnen.

Det bästa var när mamman berättade att hon har ett metallnät som hon brukar ha på huvudet för att skärma av från strålningen för det är där det mesta kommer in. Kusligt likt vad en del psykiskt sjuka som har föreställningar brukar påstå och som springer omkring med folie på huvudet så inte regeringen ska kunna implementera tankar i deras huvuden. :)

Vackert exempel på vad jag tror kallas Münchhausen by proxy.

Någon medicinare här?

Skrämmande. Det är väl inte så svårt att fatta att barn härmar allt vuxna gör och försöker få sina upplevelser att passa in i de mönster som föräldrarna ger dem. Vansinnigt att TV ens rapporterar det.

Jag tycker det är ok att de belyser fenomenet, för om elöverkänslighet verkligen finns så är det ju viktigt att normala människor lyfts fram som drabbats och inte bara kufarna som är så lätta att placera i facket "inbillningssjuka". Men däremot saknar jag att programmet belyste det från flera infallsvinklar. Det är ju ändå ett program om barn. Den verkliga storyn som jag tyckte man missade var just hur stor påverkan föräldrarna har på sina barn. Storyn borde vara att föräldrar måste kunna skilja på sig själva och sina barn.

KnockOnWood skrev:
Vackert exempel på vad jag tror kallas Münchhausen by proxy.

Någon medicinare här?
Nja, Münchausen by proxy låter det inte som. Men otrevligt nog ändå, även om det mycket väl kan vara barnen som själva "upptäckt" att de är "sjuka" och inte mamman som sagt det till dem.

Redigerat:
Självklart är det så att om föräldrarna konstant går runt med foliehattarna djupt nerdragna över öronen så kommer barnen att göra likadant!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.