1 966 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Elmätares tillgänglighet för den boende
Jag tror mig minnas att det för några år sedan kom en lag som gör gällande att man som lägenhetsboende elabonnent, har rätt att kunna kontrollera sin elmätarställning, UTAN ATT BEHÖVA TA HJÄLP AV NÅGON ANNAN.
Minns jag rätt? Var hittar jag i så fall denna lag o.s.v.???
Minns jag rätt? Var hittar jag i så fall denna lag o.s.v.???
Det har jag svårt att tro då dessa i flerbostadshus ofta finns i utrymmen där även fastighetsel och annan elektrisk utrustning finns. Vid projjning av anläggning så sätts dom i rum, skåp och/eller nischer som är låsbara. Däremot kan det nog finnas en regel som säger att man lätt ska kunna komma åt den nyckel som väl öppnar utrymmet genom vaktmästare, styrelsemedlem eller annan betrodd.
Detta är en av anledningarna att det oftast inte är värt som lägenhetsboende att byta elavtal till någon som inte kan fjärravläsa och man måste läsa av mätaren själv.
Sen ska ju inte obehöriga kunna ha tillgång till andras huvudsäkringar osckså....
Detta är en av anledningarna att det oftast inte är värt som lägenhetsboende att byta elavtal till någon som inte kan fjärravläsa och man måste läsa av mätaren själv.
Sen ska ju inte obehöriga kunna ha tillgång till andras huvudsäkringar osckså....
En variant som jag sett är att ha galler med låsbar grind ett par meter framför alla mätarna, då kan man se mätarställning o.s.v. på varje mätare men man når knappast något (om man inte skaffar en "kondomplockare", verkar långsökt att skaffa en sån för att slå av grannens huvudbrytare)
Jag träffade för en tid sedan en person som utgav sig för att, vid flera tillfällen, ha löst problem med en granne som spelade hög musik nattetid, genom att helt enkelt gå ner i källaren och ta ur grannens huvudsäkring... Han brukade sedan, enligt utsago, återmontera säkringen påföljande morgon.yxis skrev:
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Idag är väl nätägaren skyldiga att varje månad vidarebefordra mätarställningen till elleverantören, därför behöver man normalt inte läsa av mätaren själv. Har för mig att det är därför man bytt (eller håller på) alla elmätare till fjärravlästa.
Enligt svensk Standard, SS 430 01 40, utgåva 3, punkt 6.1.3 skall kunden ha tillträde till utrymme där mätaren är placerad.
Mätsystem skall monteras på mätartavla eller i mätarskåp. Mätartavla/mätarskåp skall placeras så att det lätt åtkomligt för nätägare och elkund.
Av standarden följer bl a:
Mätsystem monteras enligt följande:
I flerbostadshus och motsvarande normalt i nischer, i trapplan eller i särskilt utrymme som nätägaren och kunden skall ha tillgång till. I de fall kunden inte har tillgång till mätarrummet skall fastighetsägaren tillhandhålla och installera en terminal, t ex monterad utanför mätarrummet, så att varje kund kan läsa av sin förbrukning. Utrymmet för el- och telecentraler i flerbostadshus behandlas även i SS 437 01 52.
Mätsystem skall monteras på mätartavla eller i mätarskåp. Mätartavla/mätarskåp skall placeras så att det lätt åtkomligt för nätägare och elkund.
I flerbostadshus och motsvarande normalt i nischer, i trapplan eller i särskilt utrymme som nätägaren och kunden skall ha tillgång till. I de fall kunden inte har tillgång till mätarrummet skall fastighetsägaren tillhandhålla och installera en terminal, t ex monterad utanför mätarrummet, så att varje kund kan läsa av sin förbrukning. Utrymmet för el- och telecentraler i flerbostadshus behandlas även i SS 437 01 52.
305 skrev:
ROFL....
Mmm...fast det där är ju lite luddigt, tillgång kan också menas att det finns en vaktmästare eller annan betrodd som har nyckel som man kontakta och sen när det är ett nybygge så beror det ju också på vad som skrivits i ramen om det hela. Hur man vidare ska hantera allt befintligt och då gå retroaktivt på det hela är ju en annan fråga.Joco_ skrev:Enligt svensk Standard, SS 430 01 40, utgåva 3, punkt 6.1.3 skall kunden ha tillträde till utrymme där mätaren är placerad.
Glufsglufs skrev:Mmm...fast det där är ju lite luddigt, tillgång kan också menas att det finns en vaktmästare eller annan betrodd som har nyckel som man kontakta och sen när det är ett nybygge så beror det ju också på vad som skrivits i ramen om det hela. Hur man vidare ska hantera allt befintligt och då gå retroaktivt på det hela är ju en annan fråga.
Visst är det så, det är inga raka besked. Det finns t ex flertalet bovärdar/fastighetsägare som tar betalt för att ge tillträde till elmätaren.
Klicka här för att svara