Har installerat en IVT geo 508C bergvärmepump under sommaren, vars elförbrukning mäts via en Hager elmätare (ECP380D) i elcentralen. Enbart bergvärmepumpens trefasgrupp mäts av den.
Har även en Sparsnäs som läser av den blinkande dioden på elmätaren (Vattenfalls, den för debitering) och jag ville vänta in julis elräkning för att vara säker på att den mätte rätt - vilket den gjorde. 539.4kWh enligt Sparsnäs och 540kWh på elräkningen.
Jag har tyckt att varje gång kompressorn i bergvärmepumpen går så visar Sparsnäs orimligt hög effekt (har haft den ett tag så jag vet att ”baslasten” är mellan 300-500W för huset.) Bifogar två extremfall som jag har dokumenterat.
Tagna samtidigt (direkt efter hemkomst från semester - innan tvättmaskin etc startades):
Från körning av varmvattenspets (elpatronen kickar in på slutet - 6.0kW):
Det känns som att det mönstret borde fått säkringen att gå (16A), kompressorn är enfas. Ganska lång tid med överlast och rejäl sådan.
Vad tror ni och what are my options?
Har även en Sparsnäs som läser av den blinkande dioden på elmätaren (Vattenfalls, den för debitering) och jag ville vänta in julis elräkning för att vara säker på att den mätte rätt - vilket den gjorde. 539.4kWh enligt Sparsnäs och 540kWh på elräkningen.
Jag har tyckt att varje gång kompressorn i bergvärmepumpen går så visar Sparsnäs orimligt hög effekt (har haft den ett tag så jag vet att ”baslasten” är mellan 300-500W för huset.) Bifogar två extremfall som jag har dokumenterat.
Tagna samtidigt (direkt efter hemkomst från semester - innan tvättmaskin etc startades):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Från körning av varmvattenspets (elpatronen kickar in på slutet - 6.0kW):
Logga in
Skapa konto
Det känns som att det mönstret borde fått säkringen att gå (16A), kompressorn är enfas. Ganska lång tid med överlast och rejäl sådan.
Vad tror ni och what are my options?
Jag förstår inte. Varför har du en effektpeak kl 2 på natten?
spetsel för varmvatten är vanligtvis endast periodisk höjning av vv-temp för avdödning av Legionella. Löpande vv för dusch och disk fixas ju utan spetsel. Beredaren brukar vara på minst 180L, ger ca 250L 40-gradigt vatten. Min BVP går in 1 timme i juli med eltillskott resten fixar kompressorn och ”berget”.
Har du 5 tonårsdöttrar som kräver att få maraton-duscha efter varandra?
spetsel för varmvatten är vanligtvis endast periodisk höjning av vv-temp för avdödning av Legionella. Löpande vv för dusch och disk fixas ju utan spetsel. Beredaren brukar vara på minst 180L, ger ca 250L 40-gradigt vatten. Min BVP går in 1 timme i juli med eltillskott resten fixar kompressorn och ”berget”.
Har du 5 tonårsdöttrar som kräver att få maraton-duscha efter varandra?
Det är legionellakörningen som är schemalagd kl 02:00 på söndagar, därav effektpeaken. Och tillskottet går in på slutet, kompressorn sköter det mesta. Det som är märkligt är peakens amplitud på nästan 11kW, med enbart enfaskompressor avsäkrad med C16, respektive 16A diazed som huvudsäkring.
Men BVPn är väl ansluten med 3-fas för elpatronens skull?
Är elpatronen på 9kW och kompressorn på tex 2kW så skulle det bli 11kW en kort stund.
Är elpatronen på 9kW och kompressorn på tex 2kW så skulle det bli 11kW en kort stund.
Det är något fel. Legionellakörningen ska höja tempen på vv från ca 55 grader till 65 grader. Det tar ca 15 minuter och och kräver kanske 3-4 kW. Dessutom räcker det med en sådan höjning 1gg per 14 dgr.
Även om man tömmer hela VVB på en gång (typ Jacuzzi) värmer kompressorn upp en ny omgång vv på kanske 30 minuter utan spetsel..
Även om man tömmer hela VVB på en gång (typ Jacuzzi) värmer kompressorn upp en ny omgång vv på kanske 30 minuter utan spetsel..
Ja, kompressorn har en fas och elpatronen de andra. Men elpatronen används inte förräns en viss (hög) temp på varmvattnet, men tror att de sista graderna upp till 65 kör den på elpatron.blackarrow skrev:
Ska se om det går att ställa in på 14 dagar. Men det kvarstår att effekten som går åt (avläst med Sparsnäs - dvs det som jag får betala för) inte känns rimlig (enfaslast). Och även de andra två bilderna, ganska stor skillnad på vad sparsnäs och Hager-mätaren anger, detta trots att det bara var BVP:n som var igång, utöver baslasten.B Boende45 skrev:Det är något fel. Legionellakörningen ska höja tempen på vv från ca 55 grader till 65 grader. Det tar ca 15 minuter och och kräver kanske 3-4 kW. Dessutom räcker det med en sådan höjning 1gg per 14 dgr.
Klicka här för att svara