Någon som använder någon elmätargrej i eran P1 port på elmätaren?
Vårat fasta elpris avtal går ut om någon månader och vi har funderat på att testa timpris istället (har Vattenfall). Om jag förstår så kan man sätta i en mätare i porten och få lite överblick m.m.

Hur fungerar en sån man sätter i p1 porten?
Vilket märke har ni/rekomenderar ni?
 
Jag funderar på att skaffa en sånhär:
https://www.homewizard.com/sv/

Billig, 339Kr +69Kr frakt.
139Kr/år för Energy+ tilläggsfunktioner. (Men man kanske klarar sig utan Energy+ ?)
 
R Raggarn84 skrev:
Hur fungerar en sån man sätter i p1 porten?
Vilket märke har ni/rekomenderar ni?
Det beror lite på hur man sätter in dem. Vissa nätägare har ström i HAN/P1 porten och andra har det inte så man behöver mata ström själv. Inte alltid du har jag tillgängligt vid mätaren utomhus/etc.

Jag har en Tibber Pulse som jag kopplat till Home Assistant och den fungerar bra trots att jag inte har Tibber för elhandel. Den får ström genom mätaren och kopplar upp sig mot min WiFi. Lite svag signal i plåtskåp och accesspunkt inomhus men har alltid fungerat.
 
S sjoelund skrev:
Det beror lite på hur man sätter in dem. Vissa nätägare har ström i HAN/P1 porten och andra har det inte så man behöver mata ström själv. Inte alltid du har jag tillgängligt vid mätaren utomhus/etc.

Jag har en Tibber Pulse som jag kopplat till Home Assistant och den fungerar bra trots att jag inte har Tibber för elhandel. Den får ström genom mätaren och kopplar upp sig mot min WiFi. Lite svag signal i plåtskåp och accesspunkt inomhus men har alltid fungerat.
Alla vettiga mätare har strömmatning, jag vet bara de värdelösa Omnipower med moduler som inte har det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Raggarn84 skrev:
Någon som använder någon elmätargrej i eran P1 port på elmätaren?
Vårat fasta elpris avtal går ut om någon månader och vi har funderat på att testa timpris istället (har Vattenfall). Om jag förstår så kan man sätta i en mätare i porten och få lite överblick m.m.

Hur fungerar en sån man sätter i p1 porten?
Vilket märke har ni/rekomenderar ni?
Beror helt på om du vill hosta en egen lösning med statistik och historik, eller om du vill koppla dig mot nån app och cloud-tjänst.

Om du har VF som nätägare så har du fått en Sanxing installerad? Den har HAN-P1 och lämnar ström till interfacet.

/M
 
Ingen som testat homewizard? Är lite nyfiken, då den kommer upp titt som tätt som reklam på Fejan.. men på alla kommentarer så är det både positiva och negativa omdömen, så vet inte vad man ska tro..
 
R Raggarn84 skrev:
Ingen som testat homewizard? Är lite nyfiken, då den kommer upp titt som tätt som reklam på Fejan.. men på alla kommentarer så är det både positiva och negativa omdömen, så vet inte vad man ska tro..
Jo, jag bytte nyligen till en HomeWizard för jag vart sur på att Tibbers API gick ner för ofta. Fungerar ok. Färre signaler så man måste skapa typ konsumtion innevarande timme själv då den inte är inbyggd. Och lite sämre täckning till WiFi (min mätare är utomhus i plåtskåp så det är inte bra täckning, men den klarar det ändå). Lite mindre tänkt med installationen (Tibber Pulse har magnet så den hänger på plats; HomeWizard hänger bara i den korta kabeln)

Men den behöver inte åtkomst till internet om man integrerar den med Home Assistant, så den lär väl fungera OK tills hårdvaran dör.

Den lär komma upp som reklam för du söker mycket på nyckelorden (jag ser det aldrig).
 
Och vad tar man för att ut info om en hel månad då, så man kan se grafer och annat i en dator.
 
I HomeWizard? Tror det finns i betaltjänsten. Men det är gratis att köra den själv mot egen Home Assistant server.

Med Tibber måste du ha dem för elhandel så det kostar hundralappar per månad jämfört med att byta bolag var 11e månad
 
J jonaserik skrev:
Och vad tar man för att ut info om en hel månad då, så man kan se grafer och annat i en dator.
Kan du omformulera det så det blir begripligt?
 
M Marcus-AA skrev:
Kan du omformulera det så det blir begripligt?
OK 🙂En enkel fråga då om att koppla in en del i mätaren och få det det trådlöst till datorn 24/7 eller att hämta in till datorn, ca 1 ggr i veckan eller om möjligt. Sedan ha ett PRG som kan genera graf timvis över en hel månad är inte fel. Detta med tanke på effekttariffen som kommer, inte för att jag ska förändra mitt leverne i större skala och bli nattmäniska, men intressant.
 
https://www.homewizard.com/energy-plus/ säger att gratisversionen av deras molntjänst sparar 12 månader data så du borde kunna få ut detta utan att betala eller ha igång en egen server.

Men då måste du lita på att deras molntjänst fungerar och kommer fortsätta vara gratis. (Och att internetuppkopplingen fungerar hela tiden; annars får du luckor där den kanske har 0 kWh en timme och sedan dubbelt så mycket nästa)
 
S sjoelund skrev:
[länk] säger att gratisversionen av deras molntjänst sparar 12 månader data så du borde kunna få ut detta utan att betala eller ha igång en egen server.

Men då måste du lita på att deras molntjänst fungerar och kommer fortsätta vara gratis. (Och att internetuppkopplingen fungerar hela tiden; annars får du luckor där den kanske har 0 kWh en timme och sedan dubbelt så mycket nästa)
Blir det så att det kommer till telefonen eller direkt till datorn då. om inte datorn är på, kan få det in det via något. Är liksom helt renons på detta.
 
Det kommer att ligga på deras server / finnas i deras app. Vill du exportera det till Excel får du betala €1/månad
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.