12 604 läst ·
24 svar
13k läst
24 svar
Elmätare inne eller ute
Sida 1 av 2
Hej,
oftast finns elmätare på nybyggda hus ute och är jävligt fula. Jag pratade med en del hustillverkare och frågade varför, men ingen hade ett bra svar. De sa bara att det är föreskrivet. Stämmer det?
Nuförtiden avläses alle nya mätare fjärr så ingen elbolagsman behöver komma dit och titta.
Vore mycket bättre att flytta in elmätare och huvudsäkring till centralen för att man kan läsa av/kontrollera utan att behöva gå ut.
Tack för kommentarer!
oftast finns elmätare på nybyggda hus ute och är jävligt fula. Jag pratade med en del hustillverkare och frågade varför, men ingen hade ett bra svar. De sa bara att det är föreskrivet. Stämmer det?
Nuförtiden avläses alle nya mätare fjärr så ingen elbolagsman behöver komma dit och titta.
Vore mycket bättre att flytta in elmätare och huvudsäkring till centralen för att man kan läsa av/kontrollera utan att behöva gå ut.
Tack för kommentarer!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Elleverantören vill ha tillgång till sin mätare utan att behöva knacka på.
//Patrik
//Patrik
... men i och med att fjärravläsning numera är lag så borde föreskriften om utvändig åtkomst tas bort. Den är redan förlegad. Enda kvarvarande anledning skulle vara att kontrollera plomberingen, men det görs väl knappast om man inte redan misstänker fusk.
Pen
Pen
Elbolagen gör ibland manuella avläsningar. Likaså kan det ju tänkas att en mätare behöver bytas och då är det rätt praktiskt att slippa vara hemma och passa elbolaget.
I mitt fall sitter elmätaren i Vattenfalls skåp ut vid gatan. Kanske detta skulle vara standard, så slipper man som husägare mätarskåp.
I mitt fall sitter elmätaren i Vattenfalls skåp ut vid gatan. Kanske detta skulle vara standard, så slipper man som husägare mätarskåp.
Man ska kunna serva/byta mätaren utan att folk måste kontaktas och vara hemma. Det kan vara mycket besvärligt att få tillgång till en mätare som sitte inne. Och mätare byts, servas och kontrolleras. Fäller man in skåpet i fasaden och målar det i husets färg så blir det inte så fruktansvärt fult.
Nätbolagen utfärdar inga föreskrifter men det är deras kabel fram till första anslutningspunkt som de ansvarar för och likaså mätare och det förenklar med fasadskåp vid nyinstallation och service. Vem skulle stå för den extra kostnaden annars, jo kunderna, genom högre priser.
Nätbolagen talar i sina leveransvillkor om hur dom ska ha sina mätare, accepterar man inte deras villkor behöver dom inte leverera ström. Elström är ingen rättighet som man kan kräva, utan ett avtal man gör med en leverantör och nätägaren. Först om man uppfyller kraven har dom skyldighet att leverera, dom har även rätt att avbryta leveransen om dom misstänker att kundens anläggning är "farlig" och dom inte får tillgång till anläggningen för inspektion
Vissa nätbolag har skrivit in i sina nätavtal lite regler kring mätarplacering vid nya abonnemang. Annars är ju en standardformulering något i stil med att nätbolaget skall beredas tillträde till mätplatsen. Tänk även på att mätare kan komma att verifieras då och då. Många bolag kör stickprovskontroll och då kan det teoretiskt bli verifiering två gånger med lite kortare intervall än vid ett allprov.
Men största problemet för de nätbolag som valt fjärravlästa elmätare (oavsett kommunikationsplattform) är störningar i någon form där de kan behöva tillträde till mätplatsen för att mäta störningar / åtgärda störningar eller manuellt läsa av elmätaren. Ni kan troligen räkna med att man i medeltal kommer att få ett besök minst var 24 månad eller något i den stilen. Sedan är det ju som alltid att vissa system och individer fungerar bättre än andra.
Men största problemet för de nätbolag som valt fjärravlästa elmätare (oavsett kommunikationsplattform) är störningar i någon form där de kan behöva tillträde till mätplatsen för att mäta störningar / åtgärda störningar eller manuellt läsa av elmätaren. Ni kan troligen räkna med att man i medeltal kommer att få ett besök minst var 24 månad eller något i den stilen. Sedan är det ju som alltid att vissa system och individer fungerar bättre än andra.
Visst förstår jag elbolagens önskemål. Å andra sidan ser jag att elbolagen i många andra länder klarar sig finfint med elmätare inomhus, lika som svenska elbolag accepterar elmätare inomhus för flerfamiljsbostäder. Och det finns en mängd gamla hus där elmätaren sitter på insidan, utan minsta problem.
Köper man ett nytt hus för 2-3 MSEK så ska det inte sitta ett jävla plåtskåp på utsidan.
Köper man ett nytt hus för 2-3 MSEK så ska det inte sitta ett jävla plåtskåp på utsidan.