Hej!

Vi fick nyligen en rörspets nerslagen för att få vatten till bevattningen. Tyvärr blev det inget bra flöde i spetsen och vattenmängden räcker inte för att driva de redan nerlagda popupspridarna. Eftersom jag redan har två vattenpumpar tänker jag mig att jag får skaffa en tank för mellanlagring av vatten. Då kan den ena pumpen stå och gå och fylla upp tanken, och den andra kan ta vatten från tanken och pumpa ut i bevattningsslingorna.

Problemet är hur man ska lösa det elektriskt. Jag har redan en bevattningsdator, två enfas jetpumpar, en flödeskontroll till pump och elektriska magnetventiler till de två bevattningsslingorna.

Jag vill att den pumpen som fyller på ska ha en flottör/nivågivare i övre delen av tanken som bryter strömmen till pumpen när tanken är full. Pumpen som sköter bevattningen ska stannas när tanken nästan är tom. Vilka tider bevattningen går igång styrs av bevattningsdatorn (än så länge, nästa steg är Z-wave)

Mycket text för att komma fram till min fråga: Hur kopplar jag det här enklast och bäst elektriskt?

Så här jag tänkt:

Till varje pump köper jag:
En nivågivare, typ https://www.kjell.com/se/sortiment/...rytare/nivabrytare/nivastrombrytare-no-p36036
och ett arbetsrelä: http://www.elbutik.se/product.html/arbetsstromrela-2no2nc-24v-ac?category_id=1824 (det översta på den sidan)

Sedan köper jag en kapsling att montera allt i samt en transformator för 24 v: https://www.elbutik.se/product.html/transformatorbt16-88-12-16-24?category_id=1826

Har jag tänkt rätt? Ska jag köpa nivågivare som är NO eller NC? Vad är normalt för en nivåbrytare?

Tack på förhand!

Johan

Det ser ut att kunna bli en vettig lösning med komponenterna du räknar upp, se bara till att reläerna står pall för att manövrera motorerna men det blir ju trots allt inte så ofta i detta fallet.

Du får skaffa en nivågivare av varje typ NO och NC. Är de konventionellt märkta använder du NC överst för fyllningspumpen och NO nere för bevattningspumpen. Mät och sätt den som är sluten utan vatten uppe och den som är bruten nere så blir det rätt oavsett märkningen på dem.

Du har väl lagt märke till att givarna monteras vertikalt dvs inte in genom någon tankvägg e.dyl, så du får fixa ett montage på vinklar/konsoller ner i tanken och dessutom får du skarva elen bra då det blir under vatten.

Redigerat:
  • Gilla
johangeorg
  • Laddar…
Utan att veta vad du har för pumpar verkar en hydrofon och tryckströmbrytare säkrare. Tryckströmbrytare skulle kunna styra manövern på ett växlande relä.
När det är min-tryck sluter tryckströmbrytaren och relät. Detta ger då ström till tankfyllar-pumpen.
När max-nivå är uppnådd släpper tryckströmbrytaren och relät och bevattningspumpen startar.
Manöver från Z-wave bryter fasen till alltihop.

TS har nog tänkt sig en tank på 4-5 m3 och sakta fylla den från rörspetsbrunnens klena kapacitet sedan med pump 2 få tryck och flöde till vattenspridare.

Protte

• Gilla
johangeorg och 1 till
  • Laddar…
Om du vill slippa massa konstiga fästanordningar i själva tanken, samt skarva kabel i tanken så finns dessa: länk på conrad.se....
de monteras ju i väggen på själva tanken, och givaren funkar ju både NO och NC... du behöver ju fortfarande två, men av samma sort.
Tyvärr dyrare dock... men enklare installation.

• Gilla
johangeorg
  • Laddar…
Tack för hjälpen och tipset om de andra nivågivarna. Känns betydligt enklare att montera.
Nu återstår bara att få tag i en vettig tank som inte kostar skjortan. 2,5 m3 hade varit perfekt. För då kan jag lägga ut 20 mm vatten på 1200 m2 gräsmatta. Men halva volymen funkar också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.