1 931 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
ellabel
Sida 1 av 2
Ja 0,75 är ok, men använd RKK eller RKX, ej SKX (oval, a.k.a. lampsladd, ej lämplig för använding i fuktiga utrymmen).
Tacksam för alla svar.
Jag har köpt en med dold elanslutning och vill borra genom vägen och föra in kabel direkt bakom termostaten.kan man punktera fuktspärren i detta fall med silicon runtomkring kabel? jag har renoverat badrummet själv och på andra sidan har jag en garderob som jag tänkte koppla in kabeln från handdukstorken.
Jag har köpt en med dold elanslutning och vill borra genom vägen och föra in kabel direkt bakom termostaten.kan man punktera fuktspärren i detta fall med silicon runtomkring kabel? jag har renoverat badrummet själv och på andra sidan har jag en garderob som jag tänkte koppla in kabeln från handdukstorken.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Jag tror intre att det är tillåtet med en 0,75 kmm kabel om den skall installeras fast. Åtminstonde påstod min elektriker det i samban med installtion av transformator till 12V spottar.
Dvs oavsett hur lite handukstorken drar så tror jag att du måste ha minst 1,5 kvmm när den skall installeras fast.
Dvs oavsett hur lite handukstorken drar så tror jag att du måste ha minst 1,5 kvmm när den skall installeras fast.
Vid flexibla anslutningar i fasta installationer är minimiarea 0,75 om inget annat anges i den aktuella produktspecen. (SS4364000 tabell 52-5)hempularen skrev:Jag tror intre att det är tillåtet med en 0,75 kmm kabel om den skall installeras fast. Åtminstonde påstod min elektriker det i samban med installtion av transformator till 12V spottar.
Redigerat:
Minumumarea i en fast installation är 1,5mm2. Anslutningkablar för apparat får vara 0,75. Hur skulle det annars gå tex med alla trafos som har fast anslutningssladd?hempularen skrev:Jag tror intre att det är tillåtet med en 0,75 kmm kabel om den skall installeras fast. Åtminstonde påstod min elektriker det i samban med installtion av transformator till 12V spottar.
Vad svammlar ni om egentligen? Anslutningssladd? 0,75mm? Grabben skrev ju just att han har köpt en handdukstork som man går in i direkt.. alltså antagligen 1,5mm FK alt 3g1,5 EKK.. Handdukstorkar där man EJ kan gå in i direkt brukar ha en anslutningskabel redan fastmonterad..
Summasummarium: Du behöver ej bry dig om att köpa ansl. sladd!
Att korrigera ett felaktigt inlägg betraktas väl inte som svammelRrrrr skrev:Vad svammlar ni om egentligen? Anslutningssladd? 0,75mm? Grabben skrev ju just att han har köpt en handdukstork som man går in i direkt.. alltså antagligen 1,5mm FK alt 3g1,5 EKK.. Handdukstorkar där man EJ kan gå in i direkt brukar ha en anslutningskabel redan fastmonterad..