Jag vill koppla in en handdukstork på 300W och undrar om det räcker med 0,75 kabel eller måste jag ha grövre(längden är ca 1 meter)?
Tacksam för svar

Kabeln skall framför allt vara godkänd för att användas i fuktigt utrymme. RKK och RKX funkar. För 300W räcker 0,75.

Redigerat:
Ja 0,75 är ok, men använd RKK eller RKX, ej SKX (oval, a.k.a. lampsladd, ej lämplig för använding i fuktiga utrymmen).

Köp en handdukstork där du kommer med matningen direkt in.. så blir det helt osynligt utan anslutningssladd!

snaggletooth skrev:
Ja 0,75 är ok, men använd RKK eller RKX, ej SKX (oval, a.k.a. lampsladd, ej lämplig för använding i fuktiga utrymmen).
Hmm... varför skrev jag SKX isf RKX? Tack för att du korrigerade.

Tacksam för alla svar.
Jag har köpt en med dold elanslutning och vill borra genom vägen och föra in kabel direkt bakom termostaten.kan man punktera fuktspärren i detta fall med silicon runtomkring kabel? jag har renoverat badrummet själv och på andra sidan har jag en garderob som jag tänkte koppla in kabeln från handdukstorken.

Svårt att INTE punktera fuktspärren om man borrar ett hål rakt genom väggen :) Men täta ordentligt med latex så blir de nog bra.. täta även med latex där du borrar för skruvfästet.

Tack för hjälpen

Jag tror intre att det är tillåtet med en 0,75 kmm kabel om den skall installeras fast. Åtminstonde påstod min elektriker det i samban med installtion av transformator till 12V spottar.

Dvs oavsett hur lite handukstorken drar så tror jag att du måste ha minst 1,5 kvmm när den skall installeras fast.

Nu blir jag lite osäker, Jag hade köpt 0,75 men det kanske bra ide med lite grövre,det gäller ändå bara 2 meter.

hempularen skrev:
Jag tror intre att det är tillåtet med en 0,75 kmm kabel om den skall installeras fast. Åtminstonde påstod min elektriker det i samban med installtion av transformator till 12V spottar.

Dvs oavsett hur lite handukstorken drar så tror jag att du måste ha minst 1,5 kvmm när den skall installeras fast.
Vid flexibla anslutningar i fasta installationer är minimiarea 0,75 om inget annat anges i den aktuella produktspecen. (SS4364000 tabell 52-5)

Redigerat:
hempularen skrev:

Minumumarea i en fast installation är 1,5mm2. Anslutningkablar för apparat får vara 0,75. Hur skulle det annars gå tex med alla trafos som har fast anslutningssladd?

Vad svammlar ni om egentligen? Anslutningssladd? 0,75mm? Grabben skrev ju just att han har köpt en handdukstork som man går in i direkt.. alltså antagligen 1,5mm FK alt 3g1,5 EKK.. Handdukstorkar där man EJ kan gå in i direkt brukar ha en anslutningskabel redan fastmonterad..

Summasummarium: Du behöver ej bry dig om att köpa ansl. sladd!

Rrrrr skrev:
Vad svammlar ni om egentligen? Anslutningssladd? 0,75mm? Grabben skrev ju just att han har köpt en handdukstork som man går in i direkt.. alltså antagligen 1,5mm FK alt 3g1,5 EKK.. Handdukstorkar där man EJ kan gå in i direkt brukar ha en anslutningskabel redan fastmonterad..

Summasummarium: Du behöver ej bry dig om att köpa ansl. sladd!
Att korrigera ett felaktigt inlägg betraktas väl inte som svammel :confused:

Tack för alla svar
Jag kopplade in med RKK 1,5 och en vanlig brytare i mellan. Detta gick utmärkt och handdukstorken fungerar nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.