Kort fråga: Skulle ni köpa tomt där det går en kraftledning vid tomtgränsen, om allt annat var perfekt,bra pris,läge?

Hemmakatten
Vad är det för typ av kraftledning?

Men, generellt sett: NEJ!!

Vad det är för typ vet jag bara att den är helt ofarlig,cirka 5-6 "trådar", och det finns flera tomter däromkring som blivit sålda. Kommunen tänker inte ta ner den så det måste ju anses "okej" då. Av vilken orsak skulle du avstå?

Ta reda på hos ditt nätbolag om ;
För det första; Vad är det för spänning? Högspänning eller lågspänning (Det låter på din beskrivning som om det är lågspänning och i såfall ingen större fara för elektromagnetiska fält)

För det andra; Lyssna med samma nätbolag om ledningen är planerad att bytas ut mot jordkabel inom kort.

/Pirrayan

Hemmakatten
1. Folk i allmänhet är rädda för kraftledningar pga ev. strålning. en del undersökningar visar att barn som bor nära kraftledningar i högre grad drabbas av leukemi.
2. I många områden är taxeringsvärdena reducerade pga närhet till kraftledning.
3. Ett hus nära en kraftledning (framförallt om kraftledningen syns från huset/tomten) är mkt svårare att sälja.

MEN, nu vet jag ju inte om du menar en stor kraftledning med stora stålstolpar eller en "vanlig" liten med trästolpar. Mina kommentarer gäller den förstnämnda.

Om ni har eller kommer få småbarn skulle jag avråda. Annars är det bara att tänka sig den dag de vill ut och flyga drake, eller testa sitt nya kastspö. Eller klättra lite...

Det är en trästolpe. Ser väldigt harmlös ut. Skulle den vara farlig skulle nog kommunen ta ner den eftersom det är ett bostadsområde. Det där med klättrande barn har ju dock lite betydelse kanske.

Verkar ha en övertro för kommunens ambitioner. Med det menar jag att kommunen (eller någon annan myndighet) lär inte fixa bort ledningen oavsett farlighetsbedömmningen.

På din beskrivning låter det som en lågspänningsledning, i så fall knappast någon fara, kan uppfattas som ful bara.

husloppan skrev:
Det är en trästolpe. Ser väldigt harmlös ut. Skulle den vara farlig skulle nog kommunen ta ner den eftersom det är ett bostadsområde. Det där med klättrande barn har ju dock lite betydelse kanske.
Liknande dessa oisolerade eller isolerade ledningar, trafon kan du räkna bort den kan finnas på någon annan stolpe?

http://www.skyllbergsbruk.se/img/stolpe.jpg
http://www.skanska-energi.se/aaa_media/ba16/ba16_img_a_4.jpg

1 kilovolt.

Inte alls så ovanligt eller spektaktulärt att dessa finns 'nära' tomter/bebyggelse.
Men i villaområden och på tomtgränsen?
Och då leker man inte med drakar helt enkelt, likaväl som man ser till att sina barn inte sticker spik i vägguttagen. Men leker inte heller med saker på gatan o.s.v.
Vill man nu kunna detta så bor man efter en väg som tillåter detta. Men detta är en annan diskussion. Även om nu detta kan tyckas låta likgiltigt för risken, men det är det egentligen inte.

Vad betyder för delen 'vid tomtgränsen'?

Skulle kraftledningen störa mig? Då skulle jag inte köpa.
Nu stör jag mig inte på det för min del, andra för köpa den tomten de vill ha istället.
Som du själv skriver 'perfekt,bra pris,läge' gå efter vad du/ni tycker om den. Ni köper inte tomten åt någon annan.

Skulle jag vara orolig över framtida försäljning, då köper jag inte tomt/hus över huvud taget. Det är inte bara kraftledningar/larmrapporter som gör att bostadsmarknaden kan ge en dålig förtjänst.

Men tala vid med kraftbolaget.

Det är nog en lågspänningsledning. Tala med ledningsägaren om den inte ingår i nån markförläggningsplan. Är läget fint skulle inte jag tveka. Relativt att du skall bygga ett hus för X kkr är kostnaden för att köpa markförläggning av ledningen ganska liten, om du skulle vilja göra det.

Magnetfältsoron är totalt obefintlig, att ha en klockradio på sängbordet är farligare, för att inte tala om alla små transformatorer till ömse apparater, sladdlös telefon, datorer, laddningsbara manicker etc. Dessa är i jämförelse otroliga magnetfältsalstrare, dock på mycket korta avstånd.
Jag har sprungit runt och mätt magnetfält och elektrisk fältstyrka hos ett stort antal nätkunder (jag jobbar åt ett nätbolag), det slutar alltid med att klockradion är farligast.

Men är det en storkraftsledning (>200kV, stora fackverksstolpar i stål) är det annat!

Håller med bax, magnetfälts oron är lite överdriven. Tycker också som att det låter som det är en lågspänningsledning som går förbi. Har också varit ute och mät magnetfält från ledningar och fältet avtar väldigt fort destu längre ifrån ledningen du kommer. Så allt handlar väl mer om hur störande man uppfattar ledningen.
Fråga, vilket nätbolag är det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.