Hej!
Här har ni amatörelektrikern
Nu skulle jag koppla bort en lampa utomhus som sedan var vidarekopplad till ett eluttag. När jag tog bort bägge så kollade jag noga på eldosan hur den var inkopplad eftersom den skulle tillbaka sen. Problemet var bara att det var en brun kabel inkopplad till lampan som inte fanns vidare till eluttaget sedan. Så här ser det ut nu när jag börjat koppla på eluttaget, men vart Dka den bruna kabeln in, eller är den överflödig?
Här har ni amatörelektrikern
Nu skulle jag koppla bort en lampa utomhus som sedan var vidarekopplad till ett eluttag. När jag tog bort bägge så kollade jag noga på eldosan hur den var inkopplad eftersom den skulle tillbaka sen. Problemet var bara att det var en brun kabel inkopplad till lampan som inte fanns vidare till eluttaget sedan. Så här ser det ut nu när jag börjat koppla på eluttaget, men vart Dka den bruna kabeln in, eller är den överflödig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Den bruna kanske kommer från strömbrytaren och ska till lampan....
Protte
Protte
Den bruna är nog tändtråden, isolera den med en sockerbit/toppklämma.
Angående uttaget så gissar jag på att det inte är gjort för utomhusbruk, då vissa detaljer saknas bl.a. en tät kabelgenomföring.
Angående uttaget så gissar jag på att det inte är gjort för utomhusbruk, då vissa detaljer saknas bl.a. en tät kabelgenomföring.
Jo strömbrytaren är nog gjord för utomhusbruk. Den sitter även under tak en bit ut. Och nu syns det inte på bilden men jag missade att koppla på själva huset till uttaget så det är förmodligen för utomhusbruk.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Kan ju bara skratta lite, har den bruna tråden krupit dit sedan du kollade noga?messijah skrev:
Om strömbrytaren sitter inne är det då inte troligt att den är kopplad till lampan via kabeln.
Vi måste få veta mera om vad som suttit var och hur det var kopplat.
Ser ut som om uttaget ska ersätta lampan.
Protte
Tyckte inte jag var så otydlig i första inlägget men ska försöka igen.
Detta är en kabel utomhus. Den var kopplad till en utomhuslampa. Sedan var den vidarekopplad från lampan till ett eluttag. Jag ville ha bort lampan då den var trasig så jag ville helt enkelt koppla bort lampan för att sedan koppla tillbaka eluttaget.
Eluttaget hade de kopplingar som jag kopplat in på bilden, och det var den jag kollade noga vart allt skulle sitta. Hur lampan var kopplad brydde jag mig inte om då jag inte skulle ha den men det kan mycket väl ha varit så att den bruna kabeln redan där satt i en klämma. Nu borde det inte vara några oklarheter
Detta är en kabel utomhus. Den var kopplad till en utomhuslampa. Sedan var den vidarekopplad från lampan till ett eluttag. Jag ville ha bort lampan då den var trasig så jag ville helt enkelt koppla bort lampan för att sedan koppla tillbaka eluttaget.
Eluttaget hade de kopplingar som jag kopplat in på bilden, och det var den jag kollade noga vart allt skulle sitta. Hur lampan var kopplad brydde jag mig inte om då jag inte skulle ha den men det kan mycket väl ha varit så att den bruna kabeln redan där satt i en klämma. Nu borde det inte vara några oklarheter
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
NORMALT så finns det alltid ström i ett vägguttag.
NORMALT så finns det en strömbrytare till lampor så man kan välja om det ska lysa eller inte.
Då måste man ha olika trådar till lampa och uttag och nu kommer du att få en tråd över.
Troligen den bruna så sätt en "Ubåt" på den och låt den ligga kvar i uttaget.
OM det nu blir så att strömbrytaren måste vara PÅ för att det ska vara ström i uttaget så byt brun-svart.
Protte
NORMALT så finns det en strömbrytare till lampor så man kan välja om det ska lysa eller inte.
Då måste man ha olika trådar till lampa och uttag och nu kommer du att få en tråd över.
Troligen den bruna så sätt en "Ubåt" på den och låt den ligga kvar i uttaget.
OM det nu blir så att strömbrytaren måste vara PÅ för att det ska vara ström i uttaget så byt brun-svart.
Protte
Jo det finns en knapp på insidan, men den kan vara gött att ha så man kan stänga av elen ute när man inte ska använda den. Om nu inte det är vad den bruna kabeln går till? Annars får det vara som det är men tack för svaren
sätter en ubåt på den bruna så ska det nog fungera sen 
Men är uttaget gjort för utomhusbruk??
Ett uttag för utomhus bruk har alltid ett öppningsbart lock.
Inomhusmaterial är inte tillåtet utomhus. Det kan bli farligt när uttaget fylls med vatten och delarna korroderar med "glappkontakt " som följd.
Ett uttag för utomhus bruk har alltid ett öppningsbart lock.
Inomhusmaterial är inte tillåtet utomhus. Det kan bli farligt när uttaget fylls med vatten och delarna korroderar med "glappkontakt " som följd.
Om det nu är insatsen till ett kapslat uttag med klafflock, isåfall saknas kabelgenomföringen i gummi som skulle suttit på kabeln.
Tycker insatsen är väldigt lik en insats till ett vanligt ip21 uttag från 70-80-tal.
Tycker insatsen är väldigt lik en insats till ett vanligt ip21 uttag från 70-80-tal.
Klicka här för att svara