Vi arbetar med renovering av vår nyinköpta lägenhet där huset är från 2016. Det är endast ojordade eluttag i vägg/tak. Nu till min fråga. Helt plötsligt efter att hantverkarna varit igång en stund så upptäcker vi att elen i ett av vägguttagen slutat fungera. De andra två är ok. Jag har kontrollerat kontakten och mätt spänningen och blir väldigt konfundersam när jag mäter upp ca 12,5 volt istället för 230. Min första tanke är att hantverkare råkat såga av något kabelrör i vägg. Ingen säkring har gått. Jag ska försöka se om jag kan nå fram genom tomröret och finna den blå och svarta kaveln och dra dem bakåt och se om någon av dem är av. Hur kan det vara 12,5 volt? Borde väl vara 230 eller noll i min värld.

Tacksam för alla tips

Mats
 
Ojordade uttag i ett hus från 2016? Vilket land?
Så låg spänning som 12,5V kan vara induktiv koppling. Kolla om någon strömbrytare flippats om i rummet.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Ojordat från 2016? Snarare 1986.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Inte svar på varför du möter 12,5 V, men är du säker på att det ojordade uttag om huset är byggt 2016? Krav på jordade uttag kom långt tidigare.
 
P Pin skrev:
Inte svar på varför du möter 12,5 V, men är du säker på att det ojordade uttag om huset är byggt 2016? Krav på jordade uttag kom långt tidigare.
1 juli 1994 mer exakt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ursäkta alla Forumvännen. Tryckfelsnisse har varit framme. Huset är naturligtvis från 1916 och inget annat.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Har hantverkarna arbetat med väggar eller tak i rummet? Eller på andra sidan väggen/taket?
Har vägguttaget belastas mer än vanligt?
 
Min misstanke är att det gått ett tomrör i den vägg där hantverkaren breddat väggen och kanske råkat såga av tomröret med kablarna i. Imorgon ska jag försöka se om jag kan få kablarna loss från tomröret. I så fall är saken klar. Det jag inte får ihop är varför jag får 12,5 volt på instrumentet.

Vägguttaget kan ha belastats lite mycket. men då skulle väl automatsäkringen löst ut? Snickaren har kört en bänksåg inkopplat i uttaget.
 
Om det är en dålig anslutning, kanske bara med en enda lös kardel, kan spänningsfallet bli så stort. Om det är första gången uttaget belastas ordentligt nu kan t.ex. en dålig förskruvning ha legat som ett latent fel länge. Det kan absolut vara en delvis avsågad ledare också.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
BirgitS
När hantverkaren har orsakat en skada på din bostad ska hantverkaren åtgärda skadan utan kostnad för dig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Zwanzig: Varken induktion eller en kardel är en möjlig förklaring till att man mäter 12V.

Kapacitiv koppling är däremot rimligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Zwanzig: Varken induktion eller en kardel är en möjlig förklaring till att man mäter 12V.

Kapacitiv koppling är däremot rimligt.
Jag avsåg kapacitiv koppling.
En dålig anslutning (t.ex. helt odragen skruv) kan i sig själv ge ett kapitalt spänningsfall. Ofta leder det till varmgång, ärg o.s.v. vid belastning, och ett ännu större spänningsfall.
 
N Nova07 skrev:
Min misstanke är att det gått ett tomrör i den vägg där hantverkaren breddat väggen och kanske råkat såga av tomröret med kablarna i.
Hur ser ett tomt rör med kablar i ut?
 
  • Gilla
  • Haha
avh67f och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ser ett tomt rör med kablar i ut?
Det sitter i hörnet på tomten och har kablar i sig?

TS menar nog elrör... 😁
 
useless, intressant profilnamn du har. Väl valt. Du har iofs en poäng i det du skriver. Hade jag skrivit VP rör hade jag sluppit se din kommentar. Inte det svar jag söker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.