Vi har nu börjat renovera köket. Vi kommer behålla köksskåpen, men önskar byta ut bänkskivorna samt höja dem någon centimeter. Köksskåpen står på en ca två decimeter hög sockel. Jag hade därför tänkt kapa denna sockel till sisådär 5 cm höjd, bara så mycket att dammsugaren kommer åt under den, och därefter bygga upp skåpen på översidan samt placera lådor där uppe.

Nu när vi tagit bort skåpen ser vi att socklarna har en dubbel funktion. De lyfter upp skåpen så att de går fria från både strömkablar och elementrör...

Vi kan naturligtvis skära bort en bit av ryggen på skåpen för att ge plats till rör och kablar, men det kommer innebära att det blir en öppning där nede, och ting man tappar söker som bekant alltid en sådan öppning för att kunna försvinna för evigt. Dessutom är jag osäker på om kablarna kommer bli ivägen på nåt annat sätt, t ex för djupa lådor.

En annan tanke jag har haft är att låta bänkskivan bli 64 cm bred istället för 60, men går det att beställa udda bredder utan att gå till de som skräddarsyr kök til nyblivna lottomiljonärer? Vi försöker desperat hålla priserna nere eftersom vi har en massa andra projekt som måste genomföras i år också.

Nån som har några tankar om hur man kan lösa detta?

Du vill höja skåpen men får lägre sockel?

Mvh Putte

Yep. Lägre sockel + samma skåpshöjd + lådor ovanpå skåpen = högre arbetsbänk.

På jobbet sågade vi ut
bak i skåpet och byggde en låda
som rören gick i.
Funkar om man inte har för djupa
utdrags backar.

Mvh Putte

Eller inbyggd spis... :-(
Har dock kollat och det verkar som att jag ska kunna följa ditt råd på alla andra ställen, så då låter jag spisen stå på sin gamla sockel men gör en dekarativ liten täcklist som får dölja övre delen av den så den ser ut att ligga i samma nivå som de andra.

Hej!

Vet inte om detta kan vara en lösning för dig, men vi tänker ställa vårt nya kök ca 10-12 cm ut på golvet med normal bänkskivebredd. Bakom tänker vi bygga en liten hylla, ca 12 - 12 cm hög, att ställa alla småsaker som är bra att ha framme på.

Denna hylla kommer också att innehålla de eluttag vi vill ha på bänkarna. I hyllan och bakom skåpen finns sedan hur mycket plats som helst att dra både gas, el och vatten.

/pinebar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.