Målade om bakom gammalt element och fick ryck i att ta bort det helt och hållet. Har tejpat kablarna med eltejp som ni ser på bilden.
Kan jag koppla kablarna till en dosa som sitter permanent? Eller bör jag ta hit en elektriker, och är kablarna som det ser ut nu ok att ha kvar tills dess?
Tack!
Kan jag koppla kablarna till en dosa som sitter permanent? Eller bör jag ta hit en elektriker, och är kablarna som det ser ut nu ok att ha kvar tills dess?
Tack!
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
En utanpåliggande kopplingsdosa?F Filles11 skrev:
Jag använde en sånhär när jag gjorde precis som du. Finns säkert snyggare dosor 😋
https://www.bauhaus.se/kopplingsdos...53493&indexName=nordic_production_sv_products
Eller är tanken att det ska bli helt osynligt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 778 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 778 inlägg
Jag håller med SirKnasen, en utanpåliggande kopplingsdosa och så en bra koppling i denna, antingen en medföljande plint eller Wago (eller motsvarande), ingen eltejp.
Vill du ha det mer osynligt så måste du ändra rördragning i väggen och dra helt nya kablar så du inte får någon skarv inbyggd.
Och så det obligatoriska, du får inte enligt lag, men om du väljer att göra det så gör det ordentligt, inte eltejp.
Vill du ha det mer osynligt så måste du ändra rördragning i väggen och dra helt nya kablar så du inte får någon skarv inbyggd.
Och så det obligatoriska, du får inte enligt lag, men om du väljer att göra det så gör det ordentligt, inte eltejp.
Har du lust att länka till förslag på sådana? Har en Biltema i närheten av migD Dilato skrev:
Nej, men har ett element i rummet bredvid som behöver vara igång i vinter, behöver alltså sätta på elen där igen.
380V enligt specifikation (bild).
Denna dosa hos Biltema är nog den mest diskreta. Men de har säkert fler modeller.F Filles11 skrev:
Den har en plint i sig du kan använda att skarva kablarna med.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/kopplingsdosa-ip44-2000039686
Eller kanske någon liten kulodosa?
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/kulodosa-kvadratisk-2000017927
Nej behöver inte alls vara helt osynligt!S SirKnasen skrev:
Tack! Finns det någon större skillnad i en medföljande plint kontra en Wago? Förutom att Wagon är smidigFairlane skrev:
Jag håller med SirKnasen, en utanpåliggande kopplingsdosa och så en bra koppling i denna, antingen en medföljande plint eller Wago (eller motsvarande), ingen eltejp.
Underbart! Ser att den är 5-polig. Är det ok att koppla samman matchande kablar (så som det är tejpat i bilden), eller bör varje kabel vara ansluten till en egen anslutningspunkt i plinten?S SirKnasen skrev:
Då varje skruvanslutning är separerade från varandra så får du sätta varje färgat par i varsin anslutning. Precis så som du har tejpat ihop dem.F Filles11 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Observera att din nuvarande ihoptejpning kan fungera som isolering (ned tvekan), men om du slår på strömmen igen så att elementet i nästa rum drar ström så kommer det att bli väldigt varmt i din "koppling" med eltejp. Brandrisk.
Biltema har lite tveksam kvalitet på det mesta inom el. Har du Jula i närheten så säljer de både dosor och bra kopplingsklömmor ex. wago. Skippa bara deras "eget" fabrikat "Anslut", Anslut är i paritet med Biltemas prylar.
Biltema har lite tveksam kvalitet på det mesta inom el. Har du Jula i närheten så säljer de både dosor och bra kopplingsklömmor ex. wago. Skippa bara deras "eget" fabrikat "Anslut", Anslut är i paritet med Biltemas prylar.
Jag kan ta mig till både Jula och Bauhaus men livet blir lite enklare med BiltemaH hempularen skrev:Observera att din nuvarande ihoptejpning kan fungera som isolering (ned tvekan), men om du slår på strömmen igen så att elementet i nästa rum drar ström så kommer det att bli väldigt varmt i din "koppling" med eltejp. Brandrisk.
Påverkar kvalitet på dessa säkerheten? Eller är det annat?