Målade om bakom gammalt element och fick ryck i att ta bort det helt och hållet. Har tejpat kablarna med eltejp som ni ser på bilden.

Kan jag koppla kablarna till en dosa som sitter permanent? Eller bör jag ta hit en elektriker, och är kablarna som det ser ut nu ok att ha kvar tills dess?

Tack!

• Kablar täckta med eltejp sticker ut från ett hål i en vägg där ett gammalt element suttit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och du har gjort kablarna spänningslösa nu?

Ska du sätta tillbaka elementet?

H Hybro skrev:
Och du har gjort kablarna spänningslösa nu?
Ja!

D Dilato skrev:
Ska du sätta tillbaka elementet?
Nej passar på att ta bort det. Behöver alltså en lösning för hur jag ska hantera kablarna :)

Dom går ju vidare någonstans så då behöver du en dosa/kapsling och tre wago för att göra det rätt.
Vet du vart dom tar vägen?
Är det enfas 230v element som att där?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med SirKnasen, en utanpåliggande kopplingsdosa och så en bra koppling i denna, antingen en medföljande plint eller Wago (eller motsvarande), ingen eltejp.

Vill du ha det mer osynligt så måste du ändra rördragning i väggen och dra helt nya kablar så du inte får någon skarv inbyggd.

Och så det obligatoriska, du får inte enligt lag, men om du väljer att göra det så gör det ordentligt, inte eltejp.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dom går ju vidare någonstans så då behöver du en dosa/kapsling och tre wago för att göra det rätt.
Vet du vart dom tar vägen?
Är det enfas 230v element som att där?
Har du lust att länka till förslag på sådana? Har en Biltema i närheten av mig :)

Nej, men har ett element i rummet bredvid som behöver vara igång i vinter, behöver alltså sätta på elen där igen.

380V enligt specifikation (bild).

• Bilden visar en elektrisk komponent märkt med 380V, 600W, typ PH3508-TR, installerad mot en vit vägg med några kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SirKnasen skrev:
En utanpåliggande kopplingsdosa?
Jag använde en sånhär när jag gjorde precis som du. Finns säkert snyggare dosor 😋
[länk]

Eller är tanken att det ska bli helt osynligt?
Nej behöver inte alls vara helt osynligt!
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med SirKnasen, en utanpåliggande kopplingsdosa och så en bra koppling i denna, antingen en medföljande plint eller Wago (eller motsvarande), ingen eltejp.

Vill du ha det mer osynligt så måste du ändra rördragning i väggen och dra helt nya kablar så du inte får någon skarv inbyggd.

Och så det obligatoriska, du får inte enligt lag, men om du väljer att göra det så gör det ordentligt, inte eltejp.
Tack! Finns det någon större skillnad i en medföljande plint kontra en Wago? Förutom att Wagon är smidig

S SirKnasen skrev:
Denna dosa hos Biltema är nog den mest diskreta. Men de har säkert fler modeller.
Den har en plint i sig du kan använda att skarva kablarna med.
[länk]

Eller kanske någon liten kulodosa?
[länk]
Underbart! Ser att den är 5-polig. Är det ok att koppla samman matchande kablar (så som det är tejpat i bilden), eller bör varje kabel vara ansluten till en egen anslutningspunkt i plinten?

F Filles11 skrev:
Underbart! Ser att den är 5-polig. Är det ok att koppla samman matchande kablar (så som det är tejpat i bilden), eller bör varje kabel vara ansluten till en egen anslutningspunkt i plinten?
Då varje skruvanslutning är separerade från varandra så får du sätta varje färgat par i varsin anslutning. Precis så som du har tejpat ihop dem.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Observera att din nuvarande ihoptejpning kan fungera som isolering (ned tvekan), men om du slår på strömmen igen så att elementet i nästa rum drar ström så kommer det att bli väldigt varmt i din "koppling" med eltejp. Brandrisk.

Biltema har lite tveksam kvalitet på det mesta inom el. Har du Jula i närheten så säljer de både dosor och bra kopplingsklömmor ex. wago. Skippa bara deras "eget" fabrikat "Anslut", Anslut är i paritet med Biltemas prylar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Observera att din nuvarande ihoptejpning kan fungera som isolering (ned tvekan), men om du slår på strömmen igen så att elementet i nästa rum drar ström så kommer det att bli väldigt varmt i din "koppling" med eltejp. Brandrisk.

Biltema har lite tveksam kvalitet på det mesta inom el. Har du Jula i närheten så säljer de både dosor och bra kopplingsklömmor ex. wago. Skippa bara deras "eget" fabrikat "Anslut", Anslut är i paritet med Biltemas prylar.
Jag kan ta mig till både Jula och Bauhaus men livet blir lite enklare med Biltema :)

Påverkar kvalitet på dessa säkerheten? Eller är det annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.