Jag är 100% säker på att du får jorda pansarrören då jag precis gått en kurs i EBR då den här frågan kom upp, rören får inte agera skyddsledare men måste självklart jordas då det är en utsatt ledande del i systemet!

Hur är det med de mjukare rören då, alltså plåt-plica med isolering av papp, skall dom också jordas?

Men om man skalade av isoleringen på gul/grön och drog den som blank tråd tillsammans med övriga ledare i röret, skulle det vara tillåtet?
Detta funkar väl om man runt varje kabel drar ett extra isolerande hölje samt isolerar extra runt röret i vilket man drar i. Jag antar att de extraisolerade ledarna måste godkännas av tillverkaren dock...

Låter som EKK d^_^b

Pei-turn skrev:
Jag är 100% säker på att du får jorda pansarrören då jag precis gått en kurs i EBR då den här frågan kom upp, rören får inte agera skyddsledare men måste självklart jordas då det är en utsatt ledande del i systemet!
Ja, saker kan ändras, men så sent som i Maj förra året svarade William Persäter att det inte var tillåtet att jorda metallrör, närmare bestämt Bergmanrör, OP- eller SP-rör:
http://www.voltiwork.de/se/Forum/viewtopic.php?id=251

Här är en lite äldre tråd som säger samma sak: http://www.voltiwork.de/se/Forum/viewtopic.php?id=401

Samtidigt säger dom att om dosorna är i metall så bör dessa skyddsjordas pga av att dom är åtkomliga. Logiken går inte riktigt ihop här...för det innebär ju att även rören blir skyddsjordade. JFB är bra d^_^bd^_^b Det är vad jag skulle göra, skyddsjorda rören och installera JFB.

camelspin skrev:
Hur är det med de mjukare rören då, alltså plåt-plica med isolering av papp, skall dom också jordas?
Är det Bergmanrör?

Pei-turn skrev:
Kanske man får/ska jorda nya rör. Att dessa är utformade i skarvar på ett sätt att det blir bra kontakt.

Gamla pansarrör ska man däremot INTE jorda.

Jag är osäker på om det är Bergmanrör. Det är installerat 1950. Svart papp, rören ser ut som plåt. Där de hör böjts är det som en "kam", dvs små inbuktningar har gjorts runt böjjen. Det finns instansat "Tudor" på dem.

Jag har också läst voltiwork tråden och blev förvirrad. Men om man jordar ett plåtrör - hur bra kontakt kan man rimligen få? Och med alla skarvar innebär det att man får jorda som en galning överallt. Är det rimligt? På dom plåtrörsinstallationer jag sett (ifs inte särskilt många) så har det inte varit någon jordning. Är det inte vettigare att dra någon kabel som omtalats här i tråden så man har bättre isolering? Men det kanske är svårt.

Nä, det går ju inte att jorda metallrören inne i väggarna. Ska det göras riktigt idag så bör metallrören bytas. Men en bra kompromiss tycker jag är att jorda allt som går att komma åt + JFB.

Med en JFB borde man vara tämligen säker även utan jordning av rören

Patrik_Hed skrev:
Men om man skalade av isoleringen på gul/grön och drog den som blank tråd tillsammans med övriga ledare i röret, skulle det vara tillåtet? :wow:

//Patrik
Inte så knasigt tänkt, det är därför man använder solid blanktråd i koppar som jordledare i rörinstallationer i USA.

PVC-rör är fö i princip förbjudna där om dom inte är ingjutna i betong, så det är metall som gäller.

mycke_nu skrev:
Inte så knasigt tänkt, det är därför man använder solid blanktråd i koppar som jordledare i rörinstallationer i USA.

PVC-rör är fö i princip förbjudna där om dom inte är ingjutna i betong, så det är metall som gäller.
PVC är väl ganska förbjudet här å. Alla rör och slangar görs väl i ABS plast nu?

Nae.. Vanliga hårda VP-rör är oftast i PVC-plast. Flex-slang däremot är nuförtiden oftast gjorda i halogenfri plast (iaf den modell vi använder)

mycke_nu skrev:
Okej, så då skiter man i rör överhuvudtaget (i väggar).. smart.. :x

//Patrik

D Danne031 skrev:
Bara så du vet så är det inget som säger att du måste eller bör byta dina plåtrör. I ett gammalt hus (på landet?) är det ju dessutom bara extra skydd mot t.ex. möss som gnager på allt de ser.
Kan man dra om till nya kablar i dessa metall rör utan att skada isoleringen?

B Bengt65 skrev:
Kan man dra om till nya kablar i dessa metall rör utan att skada isoleringen?
Javisst kan man det.
Hela min kåk har ingjutna järnrör där elkablarna går, dosor i metall.
Rören är släta inuti.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Javisst kan man det.
Hela min kåk har ingjutna järnrör där elkablarna går, dosor i metall.
Rören är släta inuti.
Jag förstår det låter bra. Har ett hus från 1927 där finns ingjutna metall rör. Vill byta dessa kablar i samband med byte av elcentral.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.