2 255 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
elkabel
Sida 1 av 2
Har flyttat elmätaren från en stolpe på andra sidan vägen till nytt inbyggt skåp i husväggen. Den gamla elkabeln har bara tre faser plus metallfläta som tidigare användes som nolla och jord. Nya elkabeln har ju tre faser plus en för jord och en för nollan. Jag vill helst använda den gamla nergrävda kabeln för att ansluta laddstationen där och behöver då tre faser plus jord och nolla. Kan jag koppla ihop de tre faserna och använda jord till metallfläta och vid laddstationen ta nollan från jordledningen. Den gamla kabeln ligger i rår så det går ju att dra en ny om det inte går att använda den gamla
Det var Ellevio som flyttade mätaren och kopplade på den nya fem-ledade kabeln in till den nya centralen. Men kan jag använda tre faser och jord från ny 16 amp säkring i mätarskåpet (efter mätaren) och så att säga hoppa över nollan till platsen där den gamla elmätaren fanns och där använda jordkabeln till nollan också.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Vet om jag uppfattar rätt. men jag tolkar att du vill använda den gamla kabeln som gruppledning till en laddstation? Det kan du i så fall inte göra. Du kan inte ha en PEN (kombinerad jord o nolla) ut från centralen. Dels bryter det mot diverse regler, dels så kan du i så fall inte ha någon jordfelsbrytare som skyddar den delen av installationen.
Tack, då får jag dra en ny kabel,H hempularen skrev:Vet om jag uppfattar rätt. men jag tolkar att du vill använda den gamla kabeln som gruppledning till en laddstation? Det kan du i så fall inte göra. Du kan inte ha en PEN (kombinerad jord o nolla) ut från centralen. Dels bryter det mot diverse regler, dels så kan du i så fall inte ha någon jordfelsbrytare som skyddar den delen av installationen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Avgörande är om ditt nya mätarskåp är matad med TN-C eller TN-S. Även om de använt en femledare så kan den vara kopplad som en fyrledare. Dock osäker på om du kan kontrollera det själv eller måste ringa nätägaren. TN-C krävs om du har befintliga huvudledningar utförda som TN-C.
För det andra är det bra om man undviker TN-C-ledningar innanför mätarskåpet. Det förhindrar ju övergång till TN-S, så kan man välja så bör TN-C undvikas.
För det tredje får TN-C endast användas i huvudledningar. Så om du vill mata en laddstation någonstans så pratar vi alltså om en huvudledning till en ny elcentral i närheten av laddstationen.
För det andra är det bra om man undviker TN-C-ledningar innanför mätarskåpet. Det förhindrar ju övergång till TN-S, så kan man välja så bör TN-C undvikas.
För det tredje får TN-C endast användas i huvudledningar. Så om du vill mata en laddstation någonstans så pratar vi alltså om en huvudledning till en ny elcentral i närheten av laddstationen.
Varför kan han inte använda den kabeln enligt dig .?? Tycker det är lite mycket tyckande när det gäller EL och kablar .. Det går utmärkt att använda den, bara göra om den med 2 faser, märka om en ledare till noll ( blå tape ) och sedan ha skärmen som jord, då helt plötsligt är det ett TN-S till billadnningenH hempularen skrev:
Ja så kan man göra. Men TS frågade inte om det. Frågan var uttryckligen om det var ok att använda befintlig kabel som gruppledning med tre faser och PEN-ledare. Det är inte ok och det var vad hempularen svarade på.J jonaserik skrev:Varför kan han inte använda den kabeln enligt dig .?? Tycker det är lite mycket tyckande när det gäller EL och kablar .. Det går utmärkt att använda den, bara göra om den med 2 faser, märka om en ledare till noll ( blå tape ) och sedan ha skärmen som jord, då helt plötsligt är det ett TN-S till billadnningen
Det är en elbil och då behövs tre faser (400 volt) till snabbladdarenJ jonaserik skrev:Varför kan han inte använda den kabeln enligt dig .?? Tycker det är lite mycket tyckande när det gäller EL och kablar .. Det går utmärkt att använda den, bara göra om den med 2 faser, märka om en ledare till noll ( blå tape ) och sedan ha skärmen som jord, då helt plötsligt är det ett TN-S till billadnningen
Som en anpassning till vårt excentriska svenska elnät finns laddare med en stor transformator. På så vis kan man koppla in en elbil som bara stöder enfasladdning till två faser och få ut en högre effekt än vad de flesta kan ta ut hemma på en fas. Men om bilen klarar trefas och man har det hemma så är det en mycket bättre lösning.Fotografen skrev: